متهمان افزایش قیمت پوشاک

صنعت پوشاک کشور مانند دیگر صنایع با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو است. ماشین‌آلات و تجهیزات تولید، مشکلات گمرک برای واردات و ترخیص، کرایه‌های سرسام‌آور مکان‌های تولیدی و... نمونه‌هایی از این مشکلات هستند.

از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا بر تمام حوزه‌های صنعت و سایر حوزه‌ها تاثیر منفی گذاشته و تولیدکنندگان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است؛ یکی از این مشکلات، واردات مواد اولیه صنعت پوشاک است. قبل از شیوع بیماری کرونا نیز به‌دلیل اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان، در زمینه واردات مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما با شیوع بیماری کرونا که محدودیت‌هایی برای تمام کشورهای جهان به‌وجود آورده، مشکلات ما در زمینه واردات مواد اولیه صنعت پوشاک بیشتر شده است. متاسفانه بیماری کرونا اقتصاد صنعت را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده و باتوجه به اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت پوشاک با کسادی بازار، به‌دلیل عدم خرید مردم روبه‌رو بود، می‌توان گفت این بیماری، باعث رونق کسب‌وکار تولیدکنندگان این صنعت شده است.

از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، باوجود اینکه به‌دلیل تعطیلی کسب‌وکارها و پایین آمدن قدرت خرید مردم، بازار پوشاک با کسادی قابل‌توجهی روبه‌رو شد، تولیدکنندگان این صنعت به تولید ماسک، گن‌های کادر درمانی و... روی آوردند. قاچاق پوشاک یکی دیگر از مشکلات جدی این حوزه است که تاثیر زیادی بر روند کار تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور می‌گذارد. پدیده قاچاق برای صنعت، کمرشکن است و ضربه سنگینی بر پیکره صنعت می‌زند و موجب اختلالاتی در کار تولیدکنندگان می‌شود. معمولا قیمت تمام شده کالایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود نسبت به کالایی که با پرداخت عوارض و حقوق کمرگی به مغازه می‌رسد، کمتر تمام می‌شود؛ بنابراین کالاهایی که از مسیر قاچاق وارد بازار می‌شوند با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند.

درمقابل مغازه‌داران و مصرف‌کنندگان هم از خرید کالای با قیمت پایین‌تر استقبال می‌کنند و در نهایت این موضوع بر میزان فروش تولیدکنندگان تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر همواره دلال‌ها باعث افزایش قیمت در صنعت پوشاک می‌شوند. این گروه واسطه بین تولیدکننده و فروشنده هستند و درصد سودی که برای خود در نظر می‌گیرند، روی قیمت تمام شده پوشاک موثر است؛ از همین رو پوشاک با قیمت بیشتری به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید و این افزایش قیمت عدم استقبال مصرف‌کننده را به‌دنبال خواهد داشت و میزان فروش تولیدی‌ها پایین می‌آید؛ بنابراین می‌توان گفت با حذف دست دلال‌ها و قاچاقچیان در صنعت پوشاک، رونق به کسب‌وکار تولیدکنندگان این صنعت برخواهد گشت.

طراحی لباس یکی دیگر از شاخص‌های تاثیرگذار بر بازار پوشاک است. خوشبختانه صنعت پوشاک کشور در زمینه طراحی، پیشرفت‌های خوبی داشته و در این صنعت طراحان بسیار خوبی فعالیت می‌کنند که می‌توانند باعث نوآوری، شکوفایی و تنوع در تولید پوشاک شوند. تنوع پوشاک یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جذب مشتری و در نهایت رونق بازار است. در سال‌های اخیر میزان گرایش جوانان به تحصیل در زمینه طراحی لباس قابل‌توجه بوده و طراحان لباس از دانش و مهارت کافی برخوردار هستند. ازسوی دیگر فرهنگ برندشناسی مردم بالا رفته و به‌عبارتی مردم برندشناس شده‌اند. در این بین از آنجا که بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک، توانایی لازم برای انجام تبلیغ در صداوسیما را ندارند، مردم، کمتر برندهای داخلی را می‌شناسند. 

گرایش مردم به‌ویژه جوانان به خرید لباس‌های برند، نیاز بازار را به لباس‌های خارجی بیشتر کرده و میزان واردات پوشاک به کشور را افزایش داده است. البته تمایل مردم به خرید پوشاک خارجی، این انگیزه را در تولیدکنندگان داخلی به‌وجود آورده که کیفیت محصولات خود را بالا ببرند. کلام آخر اینکه چالش‌های صنعت پوشاک، چالش‌های عمومی پیش‌روی تولید است. 

تجهیزات، گمرک، بیمه و هزینه‌های سرسام‌آور مکان‌های تولیدی از چالش‌های پیش‌روی این صنعت است. با این همه صنعت پوشاک کشور، در زمینه صادرات به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده و صادرات این صنعت، مربوط به لباس کودکان است.
 بیشتر بازارهای صادراتی صنعت پوشاک، کشورهای منطقه هستند و توانسته‌ایم به بعضی از کشورهای اروپایی هم صادرات داشته باشیم.

مهدی محمودی - فعال صنعت پوشاک


چاپ