مخاطب‌شناسی در روابط عمومی

در فرآیند ارتباطات آموخته‌ایم که فرستنده، گیرنده و پیام، سه عنصر مهم ارتباطی هستند. حال این سوال مطرح می‌شود که روابط‌عمومی‌ها چقدر بر این سه واژه یا عنصر ارتباطی متمرکز می‌شوند یا تا چه اندازه باید به هر یک از این عناصر پرداخت؟ همه ما فعالان عرصه روابط عمومی در تلاش هستیم خود را به آخرین دستاوردهای فناوری در حوزه روابط عمومی و ارتباطات مجهز کنیم که اقدامی بسیار خوب و مهمی برای روابط عمومی به‌شمار می‌رود.

درباره پیام (محتوا) با کارشناسان مجرب و مشاوران گوناگون مذاکره و سعی می‌کنیم محتوا یا پیام خود را به بهترین شکل ممکن منتشر کنیم. عکس، فیلم، ایفوگرافیک، نمودار، موشن‌گرافی و بسیاری از شیوه‌های گوناگون را برای انتشار پیام به‌کار می‌گیریم. در واقع ظاهر پیام و نمای بیرونی آن بسیار حائز اهمیت بوده و مورد توجه قرار می‌گیرد؛ کما اینکه در این نوع محتوا اطلاعات مهمی نیز وجود دارد. نکته اینجاست که این اطلاعات که در قالب یک پیام برای مخاطب ارسال می‌شود، تا چه اندازه می‌تواند نیازهای مخاطب را برآورده کند؟ چقدر نیازهای مخاطب را در تولید محتوا لحاظ کرده و مورد توجه قرار داده‌ایم؟ ارتباط مخاطب و پیام چیست؟ یک ارتباط یک‌سویه تا چه حد می‌تواند سازمان را موفق کند؟ مخاطبان ما تا کی باید داده‌ها و تولیدات سازمان‌ها را که از هر دری است ببینند، بشنوند و بخوانند؟ خانواده‌های کارکنان به‌دنبال چه نوع از سازمان محتوایی هستند؟ کارکنان ما چطور؟ مشتریان، تامین‌کنندگان و سهامداران در کجای این فرآیند قرار دارند؟ تا چه اندازه با مخاطبان خود هم ذهن هستیم؟ تا چه انداز اهداف مشترک داریم؟ پیام و مخاطب با یکدیگر ارتباط بسیار نزدیکی دارند و روابط عمومی با شناخت مخاطب خود تلاش می‌کند یک هدف مشترک ایجاد کند. می‌توان موثر بود در صورتی که با مخاطب هم ذهن باشیم.


در ادامه باید این اصل را فراموش نکنیم که نیاز مخاطب، رکن اول تولید محتوا و پیام است. روابط عمومی‌ها با دسته‌بندی مخاطبان خود و تعیین انتظارات و نیازهای آنها می‌توانند در ایجاد یک ارتباط موثر گام بردارند. رایج‌ترین کار در این زمینه برگزاری یک نظرسنجی است. روش‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. ازجمله برگزاری جلسات مشترک با مخاطبان و ذینفعان و همچنین برقراری ارتباط چهره به چهره با آنها. در همین حال استفاده از سیستم‌های اطلاع‌رسانی و دریافت نظرها، انتقادها و پیشنهادها نیز به صورتی که قابلیت استفاده برای روابط عمومی‌ها را داشته باشد هم اهمیت دارد. درواقع، شناخت مخاطب و تولید پیام براساس نیازهای آن می‌تواند یکی از اصلی‌ترین وظایف فعالان عرصه روابط عمومی‌ها شناخته شود.

رضا صفریان- مدیر روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان


چاپ