روابط عمومی و دفاع از حق کارکنان

مرحوم دکتر نطقی، پدر روابط عمومی ایران می‌گفتند، روابط‌عمومی وکیل مدافع مردم در سازمان و وکیل مدافع سازمان در میان مردم است. همچنین هارولد کنتز، استاد مدیریت معتقد است که روابط‌عمومی آن نوع استراتژیی است که به کمک سایر استراتژی‌های سازمان می‌پردازد.

یکی از دغدغه‌های درون‌سازمانی مدیران روابط‌عمومی، دفاع از حقوق کارکنان و نظارت و کنترل بر رفتار مدیران مافوق برای رفتار عادلانه با کارکنان است. فهم روابط‌عمومی کمک زیادی به مدیران صنعتی کشور برای ارتقای بهره‌وری در واحدهای تولیدی‌شان می‌کند. روابط‌عمومی درباره ارتباطات کارکنان و مدیران سازمان سه استراتژی به شرح زیر را بر عهده دارند:
۱-تبیین و تشریح استراتژی‌های سازمان به کارکنان و مدیران برای ایجاد وحدت و نگرش و نیز درک مشترک در آنها. درک مشترک بین کارکنان سازمان یکی از عوامل مهم افزایش بهره‌وری، کارآیی و اثربخشی در سازمان است یکی از استراتژیست‌های معتبر می‌گوید: امروز شکست سازمان‌ها ناشی از استراتژی بد یا نبود استراتژی نیست، چون در جهان کنونی به‌قدری متخصص در این حوزه وجود دارد که همه سازمان‌ها می‌توانند بهترین استراتژی‌ها را طراحی کنند. نبود درک مشترک مدیران و کارکنان سازمان‌ها از استراتژی است که موجبات سقوط سازمان‌ها را فراهم می‌آورد.
۲-حمایت از کارکنان و دفاع از حقوق آنها، از دیگر استراتژی‌های روابط‌عمومی است. ممکن است برخی ایراد بگیرند که با این همه رشد و توسعه‌ای که در منابع انسانی ایجاد شده و حقوق کارکنان به‌طور علمی شناسایی و محقق می‌شود این دیگر چه ادعایی است اما مدیریت منابع انسانی در قالب مقررات و قواعد عمل می‌کند و ممکن است خود مقررات و قوانین در مواردی مشکل‌ساز باشد و کارکنان تلاشگر را پس براند و آنها را از مسیر حرکت سازمان باز دارد. روابط‌عمومی اینجا مبتنمی بر عواطف و رافت سازمانی است و حتی کمترین احجاف به حقوق کارکنان را نمی‌پذیرد. مواردی مانند پاداش، تجلیل و تقدیر، تامین بخشی از خواسته‌های انفرادی آنها و... که در مقررات و ضوابط سازمانی تعریف نشده را نیز می‌توان در این استراتژی جایگزین کرد. در این صورت کارکنان اطمینان دارند که در صورت بروز مشکل می‌توانند در فرصتی مناسب با رهبر عالی سازمان به گفت‌وگو بنشینند یا مسئله خود را به‌طور محرمانه با مدیر روابط‌عمومی به‌عنوان نماینده ویژه رهبر سازمان در میان بگذارند. روابط‌عمومی‌ها برای پوشش این فعالیت از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند از جمله اختصاص دو ساعت از وقت مدیرعامل برای دیدار خصوصی با کارکنان، در این ساعات در اتاق مدیرعامل به روی کارکنان بدون هیچ محدودیت اداری باز است. اختصاص صندوقی تحت عنوان ارتباط مستقیم با مدیرعامل یا ارتباط صوتی از جمله اقداماتی است که انجام می‌شود. با این روش‌ها، دغدغه کارکنان و مشکلات سازمان به‌راحتی کشف و حل می‌شود و به مرحله بحران نمی‌رسد. رهبران بر مشکلات انزوای کارکنان غلبه کرده و بهره‌وری را افزایش می‌دهند.
۳-روحیه‌سازی و انگیزش سازمانی، از جمله دیگر فعالیت‌های روابط‌عمومی است که نقشی بسیار مهم در افزایش بهره‌وری دارد. روابط‌عمومی برای تحقق چنین استراتژیی از تکنیک‌های گوناگون بهره می‌گیرد؛ از آن جمله تشکیل گروه‌های ورزشی، کوهنوردی، فوتبال و... تشکیل چنین گروه‌هایی در رویکرد مدیریت سنتی امری ممنوع و ناپسند بود، اما رویکرد مدیریت نئوکلاسیک و رفتار سازمانی بر شکل‌گیری چنین گروه‌هایی تاکید کرده است. حدود ۵ سالی بود که در سازمانی مشغول کار بودم. یک صبح که در محل کار حاضر شدم همکاران را ناراحت دیدم. علت را جویا شدم. گفتند، رئیس فلانی را اخراج کرده است. این شخص یکی از مدیران موفق سازمان ما در طول سنوات خدمتی بود و کارنامه درخشانی در سازمان داشت. به دفتر مدیریت رفتم و دلیل را پیگیر شدم. پاسخ این بود که نمی‌خواهند این فرد در سازمان باشد. گفتم با اجازه‌تان من هم از فردا نمی‌آیم، چون نمی‌توانم فردا پاسخ خبرنگاران را بدهم، اگر بپرسند کسی که همیشه از او تعریف می‌کردید، چرا اخراج شد. از اتاق خارج شدم و با ۵ جلد گزارش عملکرد سالانه برگشتم. گفتم اینها پرونده و گزارش کار این فرد در طول خدمتش در این سازمان است. درصد رضایت مشتریان از عملکرد وی حداقل ۸۵درصد و حداکثر ۹۵درصد است. مدیریت پذیرفت با اخراج چنین فردی سازمان زیرسوال می‌رود و قانع شد. مستنداتی که از عملکرد تک‌تک کارکنان در طول سال‌ها جمع‌آوری می‌شود، بهترین ابزار در دفاع از عملکرد افراد در روابط‌عمومی‌هاست. فقط با اتکا به آمار و ارقام از حقوق کارکنان دفاع می‌شود و این استراتژی نقشی موثر در جذب کارکنان به سازمان و افزایش روحیه آنها و نیز بهره‌وری در هر واحدی چه صنعتی و چه غیرصنعتی خواهد داشت.
حسن نصیری - مدرس دانشگاه






چاپ