طراحی بومی، نخستین گام توسعه

امیرحسین پژوهی - فعال صنعت موتورسیکلت: زمانی‌که در سال ۸۱ وجود مرکز تحقیق و توسعه در کارخانه‌های صنعتی از سوی وزارت صنایع و معادن وقت منسجم‌تر و زمینه عضویت بیشتر کارخانه‌ّهای موتورسیکلت‌سازی در انجمن تخصصی تحقیق و توسعه این وزارتخانه فراهم شد بر رشد کیفی و فنی موتورسیکلت‌ها تاثیر مثبتی داشت.

این امر باعث شد حرکت‌های خوبی در این صنعت انجام شود و بازتاب آن در تحول فناوری و ارتقای کیفی قطعات و موتورسیکلت در بازار قابل لمس باشد. راه‌اندازی و حضور مرکز تحقیق و توسعه در کارخانه‌ها حتی به کاهش آلایندگی کمک بسیاری کرد. درباره نوع فعالیت مراکز تحقیق و توسعه باید گفت؛ نخستین کار چنین مراکزی، طراحی است که در کشور هنوز محقق نشده و دلیل آن نبود حمایت‌های دولتی بوده است. شکل دوم فعالیت این مراکز، ارتقای کیفی قطعات و محصولات برای جلب رضایت مشتریان است زیرا یکی از اهداف مراکز تحقیق و توسعه روزآمد کردن محصولات است. به‌عنوان نمونه، محصولی که روزی با ۶ استاندارد وارد بازار می‌شد امروز استاندارد اجباری زیادی دارد و تمام این تحولات مربوط به حضور مراکز تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی موتورسیکلت‌سازی است. کسانی که در رأس تولید این محصول هستند امروز به این توانمندی رسیده‌اند که با یک سلسله الگو از کارخانه‌های معتبر جهانی در ساخت موتورسیکلت به این مهم دست یابند؛ بنابراین با این پیشینه و گسترش مراکز تحقیق و توسعه می‌توان آینده روشنی را در بحث طراحی بومی برای این صنعت در کشور رقم زد. اگر امروز کار کلید بخورد ۵ سال آینده می‌توانیم طرحی بومی از یک موتورسیکلت داشته باشیم. امروز طراحی و تولید انجین در صنعت موتورسیکلت یک چالش اساسی است. اگرچه در دوره‌ای توانستیم در داخلی‌سازی بسیاری از قطعات به موفقیت‌هایی دست یابیم اما امروز به‌دلیل مشکلات صنعت موتورسیکلت کشور هنوز روی طراحی بومی موتورسیکلت و قطعات آن کار نشده است.


چاپ