چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 38070
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/01/07 13:17

بررسی فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال شهر شیراز در سال ۱۴۰۱

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های اقتصادی در توسعه یک منطقه است.
بررسی فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال شهر شیراز در سال ۱۴۰۱

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های اقتصادی در توسعه یک منطقه است. شهر شیراز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران، فرصت‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار داده است. به شکلی که با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در شهر شیراز، می‌توان تعداد فرصت‌های استخدام شیراز در بخش‌های اقتصادی مختلف را به شکل چشم‌گیری افزایش داد.

شهر شیراز به دلیل داشتن زیرساخت های مناسب در بخش صنایع، حمل و نقل و گردشگری، دارای موقعیت استثنایی برای کارآفرینی و اشتغال زایی است. در این مقاله با معرفی ظرفیت‌های شهر شیراز در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری، برخی از فرصت های سرمایه‌گذاری در استان فارس را خدمت شما معرفی خواهیم نمود.

ظرفیت‌های اقتصادی شهر شیراز

بدون تردید یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های شهر شیراز، وجود اماکن تاریخی و مراکز متعدد گردشگری در این منطقه است. شهر شیراز در استان فارس به دلیل داشتن قدمت تاریخی، شهرتی جهانی در حوزه گردشگری دارا است. به شکلی که می‌توان شیراز را به‌عنوان نمادی از تمدن ایرانی و بشری دانست.

به دلیل اهمیت و شهرت آثار تاریخی موجود در شهر شیراز، بسیاری از نیازمندی های شیراز در ارتباط با صنعت گردشگری هستند. این در حالی است که مواردی مانند تعداد بالای گردشگران داخلی و خارجی، قرارگیری شهر شیراز در نزدیکی مناطق گردشگری جنوب کشور و رونق گردشگری سلامت در این منطقه، موجب افزایش تعداد آگهی‌های استخدام شیراز در بخش خدمات و گردشگری شده است. در ادامه، تنها برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز آورده شده است:

  • آرامگاه حافظ
  • آرامگاه سعدی
  • ارگ کریم خان
  • مسجد نصیرالملک
  • باغ ارم شیراز
  • دروازه قرآن
  • مسجد وکیل
  • بازار وکیل شیراز
  • حمام وکیل
  • آرامگاه شاهچراغ
  • باغ دلگشا

این در حالی است که برخی از برجسته‌ترین آثار تاریخی جهان، در نزدیکی شهر شیراز قرار دارند. تخت جمشید و آرامگاه کوروش کبیر در مجموعه پاسارگاد، فرصت‌های کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده‌اند.

اجرای طرح های گردشگری، انجام برنامه ریزی‌های بلندمدت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و تأمین منابع مالی برای توسعه زیرساخت های گردشگری، همگی می‌توانند به توسعه اقتصادی استان فارس و افزایش آمار اشتغال زایی در شیراز کمک فراوانی نمایند. از فرصت های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری شهر شیراز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احداث شهربازی
  • راه‌اندازی مجموعه تفریحی- ورزشی پارک آبی
  • احداث تله کابین
  • ساخت هتل و اقامتگاه‌
  • احداث مجموعه‌ ورزشی
  • راه‌اندازی کارگاه‌های ساخت صنایع دستی

برای مشاهده فرصت های سرمایه‌گذاری در شهر شیراز، می‌توانید به سایت رسمی یا واحد روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز مراجعه کنید. در ادامه، به بررسی برخی دیگر از ظرفیت‌های اقتصادی شهر شیراز در حوزه‌ صنعت و کشاورزی خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاری و استخدام شیراز در حوزه صنعت

شهر شیراز به‌عنوان مرکز استان فارس، یکی از کلان‌شهرهای ایران با جایگاه ویژه در حوزه صنعت است. به شکلی که وجود زیرساخت های اقتصادی مانند فرودگاه، راه‌آهن و پایانه‌های حمل ونقل درون‌شهری و برون‌شهری، شرایط بسیار مناسبی را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی فراهم کرده است.

همچنین شهرک صنعتی بزرگ شیراز، فرصت‌ کم‌نظیری را برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در اختیار کسب‌وکارهای مختلف قرار داده است. خوب است بدانید که برخی از شرکت‌های بزرگ و معتبر در کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار خود در این منطقه کرده‌اند.

بستنی دایتی، چی‌توز، محصولات غذایی آذوقه شیراز، شرکت صنایع غذایی مینو فارس، افق کوروش و جهان بسپار شیمی، ازجمله کسب‌وکارهایی هستند که در شهرک صنعتی بزرگ شیراز فعالیت دارند. اهمیت این شرکت‌ها در حوزه کاریابی و استخدام شیراز به‌اندازه‌ای است که هرساله شمار زیادی از کارجویان برای پیدا کردن کار، به دنبال آگهی‌های استخدامی این نوع از شرکت‌ها در فرصت های شغلی مختلف هستند.

همچنین از صنایع مهم در شیراز می‌توان به صنایع برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات، لاستیک‌سازی، صنعت سیمان، صنایع غذایی، نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد. در ادامه، اسامی برخی دیگر از شرکت‌های معتبر و فعال در شیراز آورده شده است:

  • شرکت زرین غزال
  • شرکت داداش برادر
  • شرکت حمل و نقل سعادت مهر شیراز
  • آسیاکار
  • گروه صنعتی اعتماد
  • شرکت فولاد فرم شیراز
  • تجهیزکاران صنعت جنوب
  • صنایع غذایی شیراز کیک
  • چاپ ایران

در حقیقت فعالیت شرکت‌های معتبر در شیراز، زمینه مناسبی را برای اشتغال نیروهای کاری و افزایش آمار استخدام شیراز فراهم کرده است. شرکت صنایع غذایی به آرا، شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران، شیرین دارو، رایان ارتباط تجارت پارسیان، کاله، انتخاب الکترونیک، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و گروه زرین رویا، تنها برخی از شرکت‌های معتبری هستند که اخیرا اقدام به انتشار آگهی استخدام شیراز کرده‌اند.

این در حالی است که با استفاده از زیرساخت های اقتصادی موجود در شیراز و انجام سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، می‌توان به رونق اقتصادی در شهر شیراز کمک فراوانی نمود. ازجمله فرصت های سرمایه‌گذاری در شیراز می‌توان به فعالیت در حوزه صنایع غذایی، صنعت ساختمان و صنایع تبدیلی اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

یکی دیگر از بخش‌های اقتصادی بسیار مهم در شیراز که تأثیر مستقیمی بر روند ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری در این منطقه داشته است، بخش کشاورزی است. در حقیقت فعالیت برخی از کسب‌وکارها در حوزه صنعت در شیراز، به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی استان فارس است.

خوب است بدانید که حدود 10 درصد از تولیدات کشاورزی در کشور، متعلق به استان فارس و شهر شیراز است. یکی از دلایل موجود برای رونق بخش کشاورزی در شیراز، وجود تنوع آب‌وهوایی در این استان است که امکان انجام فعالیت‌های کشاورزی را در تمام طول سال فراهم کرده است.

از فرصت های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دام‌پروری شیراز، می‌توان به فعالیت در حوزه‌های شیلات، باغداری، زراعت و پرورش طیور اشاره کرد. اگرچه انجام فعالیت‌های کشاورزی در شیراز موردتوجه بسیاری از افراد و ساکنان این منطقه قرار گرفته است، اما هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های کشاورزی به شیوه سنتی انجام می‌شود.

با استفاده از طرح های نوین کشاورزی، می‌توان میزان بهره‌وری و آمار استخدام شیراز در بخش کشاورزی را افزایش داد. همچنین فرآوری محصولات باغی مانند انجیر، انگور و انار، یکی دیگر از فعالیت‌های سودآور در حوزه کشاورزی شیراز است.

این در حالی است که انجام فعالیت‌هایی مانند کشت گیاهان دارویی، تولید سبزیجات و کاشت انواع صیفی‌جات، می‌تواند به‌عنوان فعالیت‌های پربازده برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شیراز معرفی شود.

جمع‌بندی

شهر شیراز با موقعیت بی‌نظیر خود در جنوب کشور، دارای ظرفیت‌های اقتصادی متعددی در حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی است. حضور هزاران مسافر و گردشگر در شیراز برای بازدید از بناهای تاریخی و گردشگری، وجود زیرساخت های مناسب حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و ریلی، فعالیت شرکت‌های بزرگ و معتبر در کنار ظرفیت بالای شیراز در تولید محصولات کشاورزی، همگی جزء مزایای سرمایه‌گذاری در شیراز هستند.

در این مقاله ضمن معرفی برخی از ظرفیت‌های اقتصادی در شهر شیراز، به برخی از فرصت های سرمایه‌گذاری در این منطقه نگاهی انداختیم. درنهایت می‌توان گفت که استفاده از فرصت های سرمایه‌گذاری در شیراز، می‌تواند به کسب درآمد پایدار و افزایش آمار استخدام شیراز کمک فراوانی نماید.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yjyja