چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 41764
تاریخ انتشار: 1402/03/09 09:11

جزئیات افزایش یارانه سه دهک اول

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش میزان یارانه‌ها برای خرید طرح کالابرگ‌ الکترونیکی خبر داد و گفت: درصددیم میزان یارانه یارانه‌بگیران را در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح کالابرگ‌ الکترونیکی، ۲۰ درصد افزایش دهیم.
جزئیات افزایش یارانه سه دهک اول

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش میزان یارانه‌ها برای خرید طرح کالابرگ‌ الکترونیکی خبر داد و گفت: درصددیم میزان یارانه یارانه‌بگیران را در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح کالابرگ‌ الکترونیکی، ۲۰ درصد افزایش دهیم.

سیدصولت مرتضوی امروز در حاشیه هفتمین همایش ملی کار که در مجموعه تلاش برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح کالابرگ‌ الکترونیک اظهار کرد: در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار داریم؛ در گام نخست بنا بر این است که میزان یارانه یارانه‌بگیران را در سه دهک اول ۲۰ درصد افزایش دهیم البته با خرید ۷۰ درصد کالا و کالاها هم از ۹ تا ۱۱ قلم تعریف شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم که این اقدام بتواند قدری به حداقل بگیران جامعه کارگری کمک کند. در گام‌نخست به شکل تدریجی و دهک به دهک‌ پیش می‌رویم و در ابتدا افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی خواهند بود و در خرداد ماه سه دهک اول را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و در آینده تصمیمات دیگری برای سایر دهک‌ها اتخاذ خواهد شد.
وزیر کار افزود: ما سامانه ملی اعتبار را در وزارت کار تعریف کردیم که اعتباری را برای کسانی که می‌خواهند از یارانه خود با افزایش ۲۰ درصدی استفاده کنند، اختصاص می‌دهیم و کالاهایی تعریف شده است که می توانند از فروشگاه‌های زنجیره ای و سایر فروشگاه‌هایی که به سامانه وصل شده‌اند و بالغ بر ۵۰ هزار فروشگاه است خرید کنند.

مرتضوی تصریح کرد: ما این طرح را سال قبل و در راستای اجرای قانون به صورت ملی و آزمایشی در سراسر کشور راه اندازی کردیم. طرح چون مشوق‌های لازم را نداشت با اقبال عمومی مواجه نشد و من امیدوارم که افزایش درصد یارانه ها سبب شود که با اقبال جامعه هدف روبه رو شویم.

کارگران آتیه می خواهند

صولت مرتضوی همچنین در هفتمین همایش ملی کار به نامگذاری شعار سال اشاره کرد و گفت: عمده ترین تمرکز مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته در حوزه اقتصاد بوده است و به فراخور استعداد کشور و توانمندی‌های جامعه سالها را نامگذاری می‌فرمایند. امسال نیز شعار سال، مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده و در این حوزه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که آیا اساساً لازمه مهار تولید مدیریت رونق و رشد است یا اینکه رونق و رشد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی تاکید کرد: علاوه بر توجه به مهار تورم باید به رشد تولید هم بیاندیشیم زیرا رکن اساسی رشد تولید، کار است و با کار و تلاش می توان هم به تولید دست یافت و هم به بهره وری رسید.

وزیر کار افزود: اگر بناست که بعد از یک دهه رکود که به دلیل برخی بی تدبیری ها در دهه ۹۰ به وقوع پیوست به رشد اقتصادی ۸ درصدی در اقتصاد دست پیدا کنیم و از منفی ۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به رشد ۸ درصد در سال ۱۴۰۲ و بالاتر برسیم لازم است که نیروهای محرکه کارگران و کارفرمایان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در عرصه‌های بین المللی عضویت در اجلاس شانگهای، ارتباط با همسایگان و ارتباطات با قدرت‌های اقتصادی مهم جهان در دستور کار دولت قرار گرفته تا تمام موانع را از پیش روی اقتصاد برداریم و آنچه که امید ما را مضاعف می کند عشق و اهتمام کارگران به موضوع کار است.

مرتضوی تصریح کرد: نکته ای که باید دولتمردان به آن توجه داشته باشند این است که باید حلقه وصل بین کارگران و کارفرمایان باشیم اما متاسفانه نواهایی شنیده می شود که دنبال ایجاد فاصله بین کارگر و کارفرماست ولی ما معتقدیم که کسی که به مقام کارفرمایی رسیده گرد کارگاه و کارخانه را به جان خریده و زمانی کارگر بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر وضعیت صندوق‌ها خوب نیست و ضریب پشتیبانی صندوق‌ها ضریب ناپایداری است و نسبت پشتیبانی در صندوق بازنشستگی کشوری بین نیم تا هفت دهم به یک است، در حالی که طبق شاخصها باید ۷ باشد و بهترین صندوق که تامین اجتماعی است ۴.۴ درصد است با این شیوه یعنی میراث آیندگان را هزینه کردن.

وی ادامه داد: برای حفظ صندوق‌ها و منابع آن اولا باید سرمایه صندوق‌ها را امانت بدانیم و افراد کارآزموده مدیریت صندوق‌ها را در دست بگیرند ثانیا با کاهش مصارف و هزینه ها و ارتقای بهره وری و منابع، ضریب پشتیبانی صندوق‌ها را افزایش بدهیم.

مرتضوی در پایان با بیان اینکه کارگر آتیه می خواهد و ما باید منابع صندوق‌ها را پاس بداریم، اظهار کرد: با وجود آنکه بیشترین تعداد بازنشستگان در سطح کشور را طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ داشتیم ولی با حمایت دولت اجازه ندادیم ضریب پشتیبانی صندوق‌ها کاهش یابد و حتی این ضریب رو به رشد هم بوده است.

منبع: ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pbra6