جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 37334
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/12/21 10:29

کدام برند بیل مکانیکی زنجیری را برای حفاری انتخاب کنیم؟

بررسی مشخصات و کارکرد بیل مکانیکی زنجیری در صنعت حفاری و معرفی برندهای معتبر تولیدکننده در دنیا
کدام برند بیل مکانیکی زنجیری را برای حفاری انتخاب کنیم؟

اگر تاکنون در فعالیت های حفاری، عمرانی یا راهسازی شرکت کرده باشید، احتمالا با دستگاه‌های بیل مکانیکی آشنا باشید. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بیل مکانیکی چه کاربردی دارد، نحوه استفاده از آن به چه صورت است یا از کجا میتوان آن را تهیه کرد؟ پاسخ به این سوالات می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند تا بتوانید حداکثر بازدهی را از بیل مکانیکی داشته باشید و کمترین آسیب را به قطعات این دستگاه وارد کنید. 

بیل مکانیکی چیست؟

بیل مکانیکی هم مانند سایر دستگاه های راهسازی یک خودروی سنگین بوده و از این ماشین صنعتی برای تولید نیرو استفاده می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن ماشین آلات راهسازی قدرت تولید نیرو در این ماشین هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در ادامه قصد داریم شما را با اجزای اصلی تشکیل دهنده این دستگاه آشنا کنیم:

چرخ ها

اصلی ترین قسمت بیل مکانیکی، چرخ های آن است. جنس این چرخ ها پلاستیکی یا زنجیری بوده و وظیفه اصلی آن ها جا به جایی مواد با وزن بسیار زیاد است. کنترل کردن مقدار انرژی ورودی به این چرخ ها به وسیله پدال های زیر پایی انجام می شود. به طور معمول بیل مکانیکی زنجیری برای بهبود عملکرد خود به نیروی بسیار زیادی احتیاج دارند اما مزیت این زنجیرها نسبت به نوع پلاستیکی آن ها، قدرت بیشتر است.

استیک و بوم

بیل مکانیکی بدون وجود بوم و استیک قادر به انجام هیچ فعالیتی نمی باشد. بازوهای بیل مکانیکی این امکان را به شما می دهد تا به بهترین شکل از این ماشین استفاده کنید. امروزه از بیل های مکانیکی برای انتقال انرژی از موتور بیل به بازوها توسط سیستم هیدرولیکی صورت میگیرد. 

در این سیستم هیدرولیکی، نیروی تولید شده به وسیله موتور با کمک روغن هیدرولیک و شلنگ های روی بازوها سبب افزایش سرعت انتقال این روغن ها به بخش انتهایی بازوها می شود.

گرداننده بیل مکانیکی

نوع دیگری از حرکت در بیل مکانیکی وجود دارد که به صورت دورانی کار می کند. در این مدل با چرخاندن بیل مکانیکی به دور خودش کار انجام می شود و کارکرد دستگاه در این روش به این صورت است که در ابتدا نیروی تولید شده توسط موتور به قسمت کوزه گردان بیل مکانیکی منتقل می شود و بعد از آن با اعلام فرمان راننده ماشین، این کوزه گردان، شروع به حرکت می کند. حرکت دورانی هم به صورت ساعتگرد و هم به صورت پادساعتگرد انجام می شود.

گرداننده بیل مکانیکی

اجزای تشکیل دهنده بیل مکانیکی

بیل مکانیکی از اجزای مختلفی ساخته شده که این قطعات هر کدام کار مخصوص به خود را انجام می دهند. در ادامه به بررسی هر کدام از این قطعات می پردازیم:

  • چرخ ها: 

در قسمت بالا بیشتر در مورد چرخ ها توضیح دادیم اما به طور کلی دو نوع اصلی از چرخ ها را داریم که هم به صورت لاستیکی و هم به صورت زنجیری تقسیم بندی می شوند.

  • کابین (اتاق فرمان): 

این اتاقک بخش اصلی و کنترلی بیل مکانیکی است که در آن می توان ابزار بسیار زیادی را نصب کرد. بیشتر اهرم ها و پدال ها در این اتاقک قرار گرفته است. در بعضی از مدل های پیشرفته این دستگاه می توان از دستگاه های کنترل از راه دور هم استفاده کرد. مزیت استفاده از این دستگاه های کنترل از راه دور، شرکت نکردن در عملیات عمرانی خطرناک است که ممکن است سلامتی افراد را تهدید کند.

  • پمپ هیدرولیکی: 

برای انتقال روغن هیدرولیکی به بقیه قسمت های دستگاه باید از پمپ استفاده شود اما دقت داشته باشید که باید این پمپ ها هر چند وقت یک بار به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرند زیرا اگر کوچکترین مشکلی برای این قسمت رخ دهد، عملکرد کلی دستگاه مختل می شود و آسیب جدی به آن وارد می کند.

  • موتور: 

موتور این ماشین های عمرانی از نوع دیزلی بوده که با کمک موتور های برقی یا هیدرولیکی تقویت می شوند. در بعضی از موتور ها قابلیت شارژ توربو وجود دارد که از این مزیت برای سربالایی هایی با شیب زیاد استفاده می شود.

کارکرد بیل مکانیکی

بیل مکانیکی یکی از مهم‌ترین وسایل حمل و نقل و ساخت و ساز در صنعت ساختمانی و عمرانی است. این دستگاه برای حفر و حرکت زمین، جمع‌آوری و جابجایی مواد سنگین، بازسازی جاده‌ها و بنادر، حفاری چاه، شستشوی خطوط لوله و خنک کردن محل‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

برخی کاربردهای این دستگاه عبارتند از:

  1. حفاری چاه: حفاری چاه‌های نفتی، گازی و آب
  2. ساخت و ساز: خریداری و جمع آوری مصالح ساختمانی، حفاری و کندن خاک و همچنین شستشوی لوله‌های فاضلاب و زیرساخت‌های شهری
  3. بازسازی و رفع عیوب: بازسازی جاده‌ها، بنادر، سد‌ها و سایر زیرساخت‌ها
  4. معدن کاری: استخراج معادن، حفاری تونل و جابجایی خاک
  5. دفن زباله: جمع آوری زباله و دفن آن‌ها در مکان‌های دیگر

به طور کلی، بیل مکانیکی یکی از دستگاه‌های مهم و حیاتی در صنعت ساختمانی، معدن کاری، جابجایی مواد و خدمات شهری است.

کارکرد بیل مکانیکی زنجیری

محل استفاده از بیل مکانیکی

از بیل مکانیکی در صنایع مختلفی استفاده می شود و بیشترین استفاده از این دستگاه در موارد زیر است:

  • حفاری کانال
  • لایه روبی کردن رودخانه
  • گود برداری و پی ریزی ساختمان ها
  • کندن گودال
  • زیر سازی ساختمان
  • خاک برداری از روی سطح زمین

قیمت بیل مکانیکی 

بیل مکانیکی با برندهای مختلفی از جمله Caterpillar ، دوسان (Doosan)، هیوندای (Hyundai)، کوماتسو (Komatsu) در ایران موجود است و قیمت آن هم با توجه به نوع و برند سازنده آن متغیر است.

شما می توانید انواع تجهیزات حفاری مانند بیل مکانیکی، دستگاه کرگیری، غبارگیر، دریل واگن و ... را از سایت آرمیکو (یکی از بهترین تولیدکننده های ماشین آلات و تجهیزات حفاری در منطقه) با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه کنید.

 

برچسب ها : معدن,,بیل مکانیکی


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jeg9z