پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 41334
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/03/02 10:38

راهنمای خرید چرخ گوشت صنعتی

پر بی راه نیست اگر بگوییم چرخ گوشت در یک آشپزخانه صنعتی، حکم آچار فرانسه را دارد در یک مکانیکی! از آنجایی که بسیاری از غذاها با گوشت تهیه می‌شود، و چرخ گوشت نیز، خاصه چرخ گوشت صنعتی، می‌تواند گوشت را به همراه چیزهای دیگر، همچون پیاز یا دیگر طعم‌دهنده‌ها چرخ کند، به سادگی بدل به وسیله‌ای کاربردی خواهد شد.
راهنمای خرید چرخ گوشت صنعتی

پر بی راه نیست اگر بگوییم چرخ گوشت در یک آشپزخانه صنعتی، حکم آچار فرانسه را دارد در یک مکانیکی! از آنجایی که بسیاری از غذاها با گوشت تهیه می‌شود، و چرخ گوشت نیز، خاصه چرخ گوشت صنعتی، می‌تواند گوشت را به همراه چیزهای دیگر، همچون پیاز یا دیگر طعم‌دهنده‌ها چرخ کند، به سادگی بدل به وسیله‌ای کاربردی خواهد شد.

وجود چرخ گوشت برای غذاخوری (رستوران)، مطبخ (کیترینگ)، قصابی، پروتئینی و کسب‌وکارهای مشابه از ملزومات بی‌بروبرگرد است. البته همچنان که گفتیم، ما درباره چرخ گوشت صنعتی صحبت می‌کنیم که متفاوت از انواع خانگی چرخ گوشت است. اندازه، قدرت، بازدهی و چیزهای دیگر از فاکتورهایی هستند که در آنها برتری با چرخ گوشت صنعتی است و به همین سبب نیز نام صنعتی بر آن نهاده شده است. چرخ کردن گوشت در مراکز یا واحدهای تجاری که غذا طبخ می‌کنند، پیش‌نیازی بدیهی است که فقط چرخ گوشت صنعتی می‌تواند این نیاز را به صورت کامل برطرف کند. حجم گوشت چرخ کرده، سرعت و امکان کار کردن دستگاه در ساعات متوالی از مزیت‌های دیگری است که انواع چرخ‌گوشت‌های صنعتی از آن بهره‌مندند.

21.jpg

بحثی دربارۀ اندازۀ چرخ گوشت صنعتی

بله! دربارۀ چرخ گوشت صنعتی صحبت می‌کنیم که یکی از ضروری‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی است.

چرخ‌گوشت‌های صنعتی هر یک اندازه یا سایز به‌خصوصی دارند و بسیاری از خریداران این وسیله برای خرید، صرفا با نام بردن از یک اندازه، چرخ گوشت مد نظر خود را پیدا می‌کنند. برای مثال چرخ گوشت صنعتی با اندازه 32 و 42 از پرتقاضاترین چرخ‌گوشت‌های بازار هستند. اما در بازار ایران، هم از سوی خریداران و هم از سوی فروشندگان، تصور اشتباهی در این باره وجود دارد. تصور اینکه این اندازه‌ها، اندازۀ قطر تیغه چرخ گوشت صنعتی است. به همین سبب زمانی که سراغ چرخ گوشت 32 صنعتی را می‌گیرند، تصور می‌کنند که حکما قطر تیغه این دستگاه 32 است. در حالی که، این تصور کاملا اشتباه است. هرچند، حتی دربارۀ سانتیمتر بودن یا میلیمتر بودن این اعداد نیز یقین ندارند و نه فروشندگان و نه خریداران، نمی‌دانند این اعداد به سانتیمتر است یا میلیمتر.

اندازه چرخ‌گوشت‌های صنعتی، اگرچه با قطر تیغه در ارتباط است، اما بیانگر قطر تیغه‌ نیست. این اندازه‌ها را سازمانی جهانی برای سامان دادن به طراحی و ساخت این چرخ‌گوشت‌ها ترتیب داده است. دقیقا مانند کاری که سازمان بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی (OIML) برای ترازوها انجام می‌دهد. به این ترتیب هشت اندازه برای چرخ‌گوشت‌ها تصویب شده است که از انواع خانگی تا صنعتی را در بر می‌گیرد. این‌اندازه‌ها صرفا برای متمایز کردن کلاس چرخ‌گوشت‌ها از یکدیگر است. و اگرچه قطر تیغه در اندازه‌های گوناگون چرخ گوشت ثابت است، اما عددی که برای اندازه به کار می‌رود، عددی نیست که قطر تیغه را نشان دهد. این اندازه‌ها عبارت است از:

اندازه چرخ گوشت‌های خانگی:

اندازه: 5          قطر تیغه: 4.76 سانتیمتر

اندازه: 8           قطر تیغه: 5.39 سانتیمتر

اندازه چرخ‌گوشت‌های متوسط صنعتی / قصابی:

اندازه: 10 و 12                     قطر تیغه: 6.3 سانتیمتر

اندازه: 20 و 22                     قطر تیغه: 7.30 سانتیمتر

اندازه چرخ گوشت‌های بزرگ صنعتی:

اندازه: 32                  قطر تیغه: 8.89 سانتیمتر

اندازه: 42                  قطر تیغه: 11.74 سانتیمتر

این اندازه‌ها تا اعداد 52، 56 و حتی 66 نیز پیش می‌روند که نمونه‌های بسیار بزرگ چرخ‌گوشت‌ صنعتی را شکل می‌دهد. با این حال تمام اینها اعدادی هستند که به اندازه‌های مشخصی از چرخ گوشت اشاره می‌کند، نه اینکه معین‌کننده یا نشان‌دهنده قطر تیغه آنها باشد.  

19.jpg

سوال اصلی هنگام خرید چرخ گوشت صنعتی: گیربکسی یا تسمه‌ای؟!

این سوالی است که شاید همه خریداران چرخ گوشت‌های صنعتی از فروشندگان بپرسند. با این حال، پاسخ ساده و سرراستی دارد. چرخ‌گوشت‌های تسمه‌ای از ساختاری بهره می‌برند که مزیتی را نصیب آنها می‌کند.‌ همچنانکه پیشتر هم اشاره کردیم، برخی از کبابی‌ها یا غذاخوری‌ها، علاقه دارند که طعم‌دهنده‌های آبداری مانند پیاز را به گوشت، هنگام چرخ کردن آن اضافه کنند. در چنین حالتی آب پیاز در خواهد آمد و روی موتور خواهد ریخت که عموما در قسمت‌های زیرین چرخ گوشت تعبیه می‌شود. اینجاست که ساختار موتورهای تسمه‌ای به کار می‌آید و مشکلی برای آنها، با وجود سرریز کردن آب پیاز یا چیزهای دیگر روی آن، پیش نمی‌آید.

به این ترتیب پاسخ این سوال را خود خود خریداران چرخ گوشت صنعتی باید بدهند. اینکه آیا هنگام چرخ کردن گوشت، به آن پیاز اضافه می‌کنند یا نه. اگر پاسخ مثبت باشد، بدون تردید باید از انواع تسمه‌ای چرخ گوشت صنعتی بهره ببرند. در غیر این صورت، انواع گیربکسی، بهترین پیشنهاد موجود برای آنها خواهد بود. لازم به ذکر که موتورهای گیربکسی قدرت بیشتری دارند و همزمان، صدای کمتری هم تولید می‌کنند و چرخ گوشتی که این نوع موتور را در دل خود جا داده باشد، لرزش کمتری هم خواهد داشت.

بهترین مکان برای فروش چرخ گوشت صنعتی کدام است؟!

حقیقتا دشوار است که با معیارهایی مشخص کنیم کدام فروشندۀ چرخ گوشت بهتر از دیگری است. این شاید به تجربه، روابط عمومی، معتمد بودن و انصاف اشخاص باز‌گردد تا اینکه چیزی عیان و آشکار باشد. چراکه به راحتی می‌توان استیل بودن بدنه را برای کاستن قیمت، نادیده گرفت. مگر اینکه محل کار دستگاه، بسیار مرطوب باشد. به سخن دیگر، باید زیر و بالای چرخ گوشتی را که می‌خواهید بخرید، جویده باشید تا فروشنده را با سوال‌های خود در مضیقۀ دادن اطلاعات بیشتر قرار بدهید. اینگونه می‌توان فهمید که فروش چرخ گوشت صنعتی در کدام فروشگاه به بهترین شکل و شیوه انجام می‌گیرد. اگر فروشنده با صبر و حوصله پاسخ‌تان را دارد، می‌توان رگه‌هایی از حسن نیت را در او رصد کرد. اگر با سوال‌هایتان از میدان به در رفت و کم‌دانش بود، پس فروشنده حاذقی نیست. و اگر هر سوال‌تان را با اطلاعاتی تکمیل‌کننده پاسخ داد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت چرخ گوشت صنعتی چیست‌اند؟

طبیعی است که یک سری از عوامل در قیمت هر دستگاهی تاثیر داشته باشند. این قاعده درباره چرخ گوشت صنعتی نیز صادق است. قیمت این دستگاه بر اساس معیارهایی مانند اندازه (سایز) دستگاه (32 / 42 و...)، نوع موتور (گیربکسی / تسمه‌ای)، ایستاده بودن یا رومیزی بودن، بازدهی، استیل بودن قطعات یا بدنه، قابلیت‌هایی مانند چرخش معکوس و دیگر مشخصه‌ها، تغییر می‌کند.

20.jpg

اگر بخواهید بیشتر به جزییات بپردازید، می‌توان از این هم ریزتر شد و با دقت بیشتری به مقوله قیمت چرخ گوشت صنعتی نگاه کرد. برای مثال، بدانید که قدرت چرخ گوشت‌هایی که از موتور گیربکسی استفاده می‌کنند، بیشتر است. یا دانستن کاربرد قابلیت چرخ معکوس به شما کمک خواهد کرد بدانید که هر چرخ گوشتی احتمالا با گیرکردن گوشت در گلویی مواجه خواهد شد. به این ترتیب، تنها دستگاه‌هایی می‌توانند از باز کردن کامل گلویی و روده و تیغه و پنجره، که کاری است وقت‌گیر، جلوگیری کنند، که قابلیت چرخش معکوس دارند. این قابلیت به رفع گیر کردن گوشت در گلویی کمک خواهد کرد. پس اگر قیمت مدلی به سبب داشتن این قابلیت قدری زیاد به نظر آمد، ابتدا بهتر است دردسرهای نبود چنین قابلیتی را به خوبی بسنجید.

https://kabantajhiz.com/

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jeakp