پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 86679
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/03/16 04:45

چرا قطعات یدکی اصلی خودرو های داخلی در بازار کمیاب است؟

در این نوشته به بررسی علل کمبود قطعات یدکی خودرو های داخلی میپردازیم.
چرا قطعات یدکی اصلی خودرو های داخلی در بازار کمیاب است؟

چرا قطعات یدکی اصلی خودرو های داخلی در بازار کمیاب است؟

از جمله مشکلاتی که بر بازار خودرو حاکم است ، جدا از مشکلات قیمتی بحث کیفیت و کمیاب بودن قطعات یدکی میباشد. با توجه به این که ایران خودرو و سایپا خودرو سازان داخلی میباشند و شرکت های ایساکو و سایپا یدک که مسئولیت تامین قطعات یدکی این کارخانه ها را دارند ، باز هم مشکلات زیادی در تامین قطعات وجود دارد.

از آن جایی که مجموعه پارس قطعه تخصصی در بحث بدنه تجربه و فعالیت دارد مثال در ارتباط با قطعات یدکی بدنه میزنیم .

خودرو پژو 405 با توجه به این که خودرو تولید داخل میباشد و قطعات بدنه تمام مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه تهیه می نماید اما قطعه ای مثل درب جلو پژو 405 در بازار به شدت کمیاب است. همچنین با توجه به این که پرس این قطعه در اختیار ایساکو میباشد و قطعه درب جلو 405 با لیبل ایساکو به بازار عرضه میگردد ، ایساکو در تعداد بسیار محدود و به صورت سبدی در کنار تعداد زیادی اجناس غیر مصرفی دیگر ، این قطعه را به نمایندگی های خود ارسال میکند که طبیعتا جوابگو نیاز بازار نمیباشد و به دنبال آن به قیمت بسیار بالاتری از قیمت لیست ایساکو به فروش میرسد. و همینطور مورد مشابه برای درب عقب سمند.

یا مثالی در ارتباط با شرکت سایپا یدک ذکر کنیم . در برهه های مختلف زمانی قطعات مختلف خودرو های مختلف سایپایی کمیاب میشود. مثلا اخیرا درب جلو کوییک یا کاپوت جلو تیبا از جمله مواردی بودند که در بازار کمیاب و بسیار گران قیمت بودند و تمامی این قطعات به دلیل انحصار در تولید و رانت در توزیع به شدت کمیاب و گران قیمت هستند.

Shape1

مواردی که ذکر شد در ارتباط با قطعات بدنه خودرو های داخلی بود که قطعات مشخص میباشند ، اما دلیل این عدم عرضه و گرانی قطعات بدنه چیست؟

با توجه به نوسانات شدید دلار و تورم شدید کالا ها مورد اصلی در تولید قطعات بدنه ، بحث ورق فلز که مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان میباشد است . با توجه به اختلافاتی اخیرا فولاد مبارکه با ایران خودرو و سایپا دارد و به خصوص با ایران خودرو ، عدم صرفه تولید و عرضه برای مجموعه فولاد مبارکه با توجه به عدم تخصیص ارز لازم به این مجموعه ، شاهد کمبود و گرانی در بازار بدنه خودرو هستیم.

این مورد به حدی بحرانی شده است که حتی روی تولیدات خودرو اثر گذار بوده است . به دلیل این که تمامی موعد های تحویل به خاطر عدم عرضه و تولید به موقع اتاق های خودرو عقب افتاده است و چه بسا خودرو های تصادفی زیادی که در صف تحویل اتاق یدک بیش از 3 ماه در نمایندگی ها و پارکینگ ها در انتظارند و درگیری های زیادی بین مالکان خودرو و خودرو های تصادفی و نمایندگی های ایران خودرو و سایپا ایجاد کرده است.

اما راه حل چیست ؟

موضوعات خودرو در کشور ما موارد پیچیده و غیر قابل حلی نمیباشد فقط کمی اراده و علاقه لازم دارد. از جمله این اقدامات از بین بردن انحصار در تولید قطعات بدنه میباشد که حداقل بحث کمبود در قطعات جبران شود و شرکت های خصوصی بتوانند تولید قطعات بدنه مطابق پرس ایران خودرو و سایپا انجام دهند.

به طور کلی با الگو قرار دادن خودرو ساز های موفق مانند هیوندای ، تویوتا ، مزدا و غیره در زمینه قطعات یدکی و همکاری های گسترده تر و موثر تر با شرکت های بیمه هم به قدرت خرید صاحبان خودرو میتوان کمک کرد و هم با ایجاد یک شبکه مویرگی سراسری موثر در سراسر کشور به عرضه موثر تر قطعات یدکی خودرو میتوان تحولی بزرگ در صنعت قطعات یدکی ایجاد کرد.

در این شرایط خاص کمبود قطعات نیز میتوان با مراجعه به مجموعه های خصوصی بزرگ مانند پارس قطعه نسبت به تهیه قطعات مورد نیاز خودرو اقدام کرد که تا حد امکان از خواب خودرو در پارکینگ ها و تعمیرگاه ها جلوگیری شود و زودتر قطعات خاص را تهیه کرد.

Shape2

مجموعه پارس قطعه به صورت حضوری و ارسال به سراسر کشور تمامی قطعات بدنه مورد نیاز شما را تهیه کرده و به صورت کامل برای شما ارسال مینماید. و از بزرگ ترین مزایا این مجموعه ارسال قطعات بدنه به صورت رنگی طبق کد رنگ ایران خودرو و سایپا میباشد که تفاوت بسیاری در کیفیت و هزینه نهایی رنگ خودرو دارد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4d77dm