سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 11030
تاریخ انتشار: 1400/10/27 13:30

کاهش ارزش دلار و نگرانی‌های اقتصادی

فاطمه عبدالشاه، کارشناس واحد تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن

با نگاهی به بازار جهانی در هفته‌ای که گذشت در می‌یابیم که سخنرانی تعدادی از مقامات فدرال‌رزرو از عوامل اثرگذار بر این بازار بوده است. سخنرانی‌های اخیر اعضای فدرال رزرو منعکس‌کننده نگرانی آنها از تورم و عزم جدی آنها برای مقابله با تورم است. براساس گفته‌های ویلیامز، عضو فدرال‌رزرو، خرید اوراق قرضه در ماه مارس به پایان می‌رسد و افزایش نرخ بهره می‌تواند بلافاصله اتفاق بیفتد. تورم ایالات متحده درحال‌حاضر بالا برآورد می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم از پایان سال ۲۰۲۲ میلادی شروع به کاهش کند. در همین حال انتظار می‌رود رقم تورم این کشور در سال ۲۰۲۳ به محدوده ۲ درصد برسد. در ادامه بررسی سایر شاخصه‌های اقتصادی این کشور حکایت از آن دارد که در موقعیت کنونی بازار کار در ایالات متحده در وضعیت مطلوبی بوده و اقتصاد به سطح اشتغال کامل نزدیک شده است.

با وجود چشم‌انداز سیاست‌های فدرال رزرو و تمایل به اجرای سیاست‌های انقباضی، دلار امریکا در واکنش به داده‌های تورمی، در مقابل سایر ارزها تضعیف شد. شاخص نرخ تورم سالانه به ۷ درصد افزایش پیدا کرد. شاخص خالص نرخ تورم سالانه نیز به ۵.۵ درصد افزایش یافت. نرخ تورم به بالاترین سطح از دهه ۱۹۸۰ تاکنون رسیده است. در واکنش به افزایش نرخ تورم، دلار امریکا بیشترین افت روزانه را از ماه مه ‌تاکنون ثبت کرد و در مقابل سایر ارزها تضعیف شد. در معاملات روز جمعه، شاخص خرده‌فروشی امریکا بیش از انتظارات منتشر شد که تقویت دلار امریکا و تضعیف نرخ کالاها از جمله طلا را به همراه داشت. در ادامه باید خاطرنشان کرد نرخ نفت در معاملات هفته گذشته در نتیجه ضعف دلار و مسائل بنیادی بازار این محصول، تا محدوده ۸۶ دلار افزایش پیداکرد.

در همین حال نگاهی به بازار سهام ایالات متحده در هفته‌ای که گذشت، حکایت از آن دارد که شاخص‌های سهام امریکا در یک محدوده خنثی نوسان کردند. شاخص‌های سهام بین‌دوراهی تورم بالا و چشم‌انداز انقباضی شدن سیاست‌های فدرال‌رزرو قرار گرفته‌اند. با توجه به اینکه سیاست‌های انقباضی می‌تواند افت شاخص‌های سهام را به همراه داشته باشد، سرمایه‌گذاران به‌دنبال سهام با ارزش هستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bobv2