پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 41154
تاریخ انتشار: 1402/02/31 09:02
آذربایجان شرقی با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کند

قطع برق، کابوس صنایع تبریز

کمبود انرژی برق موضوعی است که در واقع قلب صنعت را هدف گرفته است.
قطع برق، کابوس صنایع تبریز

کمبود انرژی برق موضوعی است که در واقع قلب صنعت را هدف گرفته است. خاموشی صنایع، نگرانی از پیامدهای مکرر قطعی برق و از حرکت ایستادن چرخه تولید یعنی به خطر افتادن سرمایه و دلسرد شدن سرمایهگذاران که البته این موضوع مانند سدی بزرگ برای دستیابی به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مهار تورم و رشد تولید خواهد بود. وجود زیرساختهای مناسب مانند انرژی برق موجب رشد و توسعه صنایع میشود و تولیدکنندگان بدون نگرانی از کمبود انرژی مورد نیاز بر بخش تولید متمرکز خواهند شد. آذربایجان شرقی با وجود ظرفیتهای بالای صنعتی و تجاری همواره یکی از قطبهای مهم اقتصادی کشور بوده است و اکنون نیز با سرمایهگذاریهای بسیاری که در بخش صنعت انجام شده، تامین زیرساختها بیش از گذشته حائزاهمیت است. این در حالی است که براساس آمارهای اعلام شده سهم انرژی برق صنایع شهرکهای صنعتی آذربایجان شرقی تنها ۴۳درصد است؛ آماری که در تابستان سال گذشته مانند یک کابوس در بخش تولید خود را نشان داد.

غفلت از ظرفیتسازی برای برق

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که یکی از مشکلات مهم استان در حوزه صنعت کمبود شدید انرژی برق است، گفت: آذربایجان شرقی در سالهای گذشته در حوزه افزایش ظرفیتهای انرژی برق مورد غفلت قرار گرفته است به طوری که اکنون در تأمین پستها و شبکه برق و در تأمین برق پایدار در واحدهای صنعتی و معدنی مشکلات اساسی داریم.

صابر پرنیان افزود: مقایسه وضعیت موجود آذربایجان شرقی با استان همترازی مانند اصفهان نشان میدهد در شهرکهای صنعتی ما ۴۳ درصد برق مورد نیاز تأمین شده ولی این آمار در استان اصفهان ۱۰۶ درصد است.

وی با اشاره به اهمیت اختصاص اعتباری قابل توجه برای تأمین زیرساختهای شهرکهای صنعتی در سفر ریاست جمهوری به استان اظهار کرد: کمبود برق، صنایع استان و به ویژه سرمایه گذاریهای بزرگ را با چالشهای زیادی مواجه کرده است سرمایه گذاریهایی که میتواند علاوه بر تولید ثروت، زنجیرههای تولید استان را تکمیل کند و صنایع کوچک را به حرکت دربیاورد.

تقاضا برای مصرف انرژی بیش از تولید انرژی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که از دیدگاه مقام معظم رهبری تولید درمان اصلی اقتصاد کشور است، به خبرنگار مهر گفت: پس از نامگذاری امسال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری کارگروهی در استان تشکیل و تیم اقتصادی موظف شد برنامه عملیاتی ویژهای را برای استان تدوین کنند.

محمد کلامی با بیان این که به منظور افزایش میزان رشد تولید اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده است، افزود: کشور و به تبع آن استان آذربایجان شرقی در برخی از حوزهها مانند بخش انرژی دچار ناترازی هایی است به طوری که تقاضا برای مصرف انرژی بیش از تولید انرژی است. وی ادامه داد: مصرف برق استان نزدیک به سه هزار و ۲۰۰ مگاوات و در زمان پیک مصرف نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ مگاوات است در حالی که تولید برق تنها هزار و ۵۰۰ مگاوات است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجانشرقی گفت: مشکل در تأمین برق باعث میشود سرمایهگذاران دچار مشکل شوند و یا روند سرمایهگذاریها زمانبر شود البته به منظور احداث نیروگاهها و افزایش پستهای برق برنامهریزی کردهایم.

کلامی تاکید میکند: در استان اصلیترین مشکل به ویژه در واحدهای تولیدی استفاده از تکنولوژیهای فرسوده است که این موضوع باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش تولید شده است.

ایجاد پستهای برق در اولویت برنامهها

وی افزود: برنامه اصلی ما ایجاد پستهای برق است چون اگر نیروگاه هم احداث شود ولی پست برق نداشته باشیم برقی که تولید شود در سایر استانها مصرف خواهد شد یعنی به عبارتی استانی بیشتر از برق استفاده میکند که بیشترین پست برق را دارد در واقع پست برق، سهم برداشت است.

وی با بیان این که راهاندازی سه پست برق ۴۰۰ مگاوات در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب شده بود، گفت: درحالحاضر قراردادی در این خصوص با مشارکت ۲۰ درصد شهرک، ۲۰ درصد سازمان برنامه و بودجه و ۶۰ درصد شرکت برق منطقهای منعقد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: زمین مورد نیاز احداث پست برق هشترود در آستانه انعقاد قرارداد است که در این زمینه ۳۰۰ میلیارد نیز اعتبار تخصیص یافته است.

وی با اشاره با اهمیت احداث نیروگاههای کوچک مقیاس و نیروگاههای خورشیدی در تأمین انرژی برق صنایع گفت: شرکت مس سونگون یک نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی خورشیدی، یک نیروگاه ۵۲ مگاوات بادی و یک نیروگاه ۳۰ مگاوات سیکل ترکیبی احداث میکند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بخش خصوصی درخواست احداث یک نیروگاه ۷۵۰ مگاوات خورشیدی کرده که درحالحاضر بر سر نرخ فروش برق با وزارت نیرو مشکل ایجاد شده است که تلاش میکنیم این موارد را حل کنیم.

تامین برق صنایع  تا ۲ سال آینده

کلامی با اعلام خبر خوشی مبنی بر این که با اقدامات انجام شده تا دو سال آینده از لحاظ تأمین برق مورد نیاز صنایع استان مشکلی نخواهیم داشت، گفت: اقدامات احداث دو نیروگاه ۲۵۰ مگاوات سیکل ترکیبی در تیکمهداش و بستان آباد از سوی بخش خصوصی در حال انجام است.

 وی در پاسخ به این که آیا تا دو سال آینده انرژی برق صنایع استان ۱۰۰ درصد تأمین خواهد شد، گفت: درحالحاضر کدام شهرک از ما درخواست انرژی برق کرده که ما تاکنون برق را تأمین نکرده ایم؟ البته به جز صنعت فولاد آن هم فولاد ذوب نه آلیاژی. کلامی با بیان این که درحالحاضر اعتبار مورد نیاز این بخش تأمین شده است، افزود: احداث هر پست برق به شرط تأمین نقدینگی حدود دو سال زمان خواهد برد البته منظور احداث پست برق ۴۰۰ مگاوات است.

توقف چرخه تولید به دلیل کمبود برق

یک تولیدکننده مواد غذایی با اشاره به مشکلات صنایع استان به دلیل کمبود برق به مهر گفت: با قطعی برق خسارتهای زیادی به واحدهای تولیدی وارد میشود برای مثال مواد اولیهای که بر روی خطوط تولید و یا در فر قرار دارند با قطع ناگهانی برق خراب میشود که این موضوع هزینههای زیادی برای واحدهای تولیدی ایجاد میکند. علی جعفری افزود: کارکنان با قطعی برق بیکار میمانند و مجبور میشویم این نیروها را به خانههایشان برگردانیم که در این زمینه نیز تولیدکنندگان ضرر میکنند چرا که در قبال کاری که انجام نشده باید به کارگران پول پرداخت کنند.

خرابی دستگاههای صنعتی شوخی نیست

وی با اشاره به بروز آسیبهای جدی به نرم افزارها و سخت افزارهای دستگاهها ادامه داد: قطعی ناگهانی برق باعث مشکل فنی در گیربکسهای دستگاههای کارخانه میشود و خرابی دستگاهها شوخی نیست چرا که برای مثال یک دستگاه صنعتی ۲۰ میلیون دلار نرخ دارد و خرابی این دستگاهها خط تولید را متوقف میکند. این تولیدکننده مواد غذایی افزود: به دلیل کمبود برق باید از یک سوخت جایگزین مانند گازوئیل استفاده کنیم که آن را هم به سختی میتوان خریداری کرد چرا که نرخ هر لیتر گازوئیل در بازار آزاد حدود هفت هزار تومان است. جعفری با بیان این که در تمام دنیا انرژی برق شاکله تمام کارها است، اظهار کرد: با قطعی برق ارتباط قطع و مبادلات تجاری مختل میشود.

رشد تولید بدون تامین برق ممکن نیست

وی افزود: تابستان سال گذشته سه تا چهار روز در هفته نزدیک به هشت ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر قطعی برق داشتیم که با جایگزین کردن گازوئیل و یا استفاده از ژنراتورها خط تولید را راهاندازی میکردیم که در این صورت نیز به دلیل توان پایین ژنراتورها امکان کار مطلوب وجود نداشت همچنین آلودگی صوتی و زیست محیطی از دیگر معضلات استفاده از سوختهای جایگزین است. این تولیدکننده مواد غذایی با بیان این که با افزایش دمای هوا امسال نیز در تابستان شاهد قطعی برق خواهیم بود، گفت: با هر بار قطعی برق هزینههای نگهداری دستگاههای صنعتی افزایش مییابد. هزینههای تولید، نیروی انسانی، ایاب و ذهاب هزینههای سربار برای مجموعهها است که با قطعی برق ایجاد میشود. سال گذشته برنامه قطعی برق به صورت کلی اطلاع رسانی میشد که البته گاهی اوقات نیز برق بدون اطلاع رسانی قطع میشد. وی افزود: با قطعی برق نمیتوان ابتداییترین کارها را انجام داد چه برسد به این که بخواهیم تولید را افزایش دهیم.

سخن پایانی

بر اساس این گزارش در شرایط کنونی با وجود جنگ اقتصادی تمام عیار و ظالمانهای که دشمنان، علیه کشورمان راه انداختهاند تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارند. حمایتی همه جانبه که سرمایهگذاران را به فعالیت در بخش تولید دلگرم کند تا چرخه تولید بیوقفه به حرکت خود ادامه دهد. در این میان بدون تردید؛ هر گونه کمبود در زیرساختها به ویژه کمبود انرژی برق در صنایع میتواند به شکل جدی تولید را مختل کند و باعث کاهش بهرهوری و افزایش هزینههای تولید شود که در نهایت دود این مسائل به چشم مصرفکنندگان یا همان مردم خواهد رفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bel98