سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 41606
تاریخ انتشار: 1402/03/07 09:17
جزئیات جدید طرح محدودیت برق در کارخانجات تولید سیمان

مدیریت «کاهش برق صنایع» به استانداران واگذار شد

صنعتگران این روزها در کنار محدودیت‌های مالی، کسادی بازار و مشکل تامین مواد اولیه با معضل دیگری به نام قطعی برق نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که به گفته فعالان صنعت اگر این مشکل ادامه یابد، عاملی برای کمبود برخی کالاها و گرانی خواهد شد.
مدیریت «کاهش برق صنایع» به استانداران واگذار شد

در سالهای گذشته نیز قطع برق صنایع مختلف باعث کاهش تولید برخی واحدهای صنعتی شده که به گفته کارشناسان ممکن است کمبود برخی محصولات را در بازار به همراه داشته باشد. در تازهترین اخبار از جزئیات جدید محدودیت برق در کارخانجات تولید سیمان، کاهش برق صنایع به استانداران واگذار شده است. صمت در این گزارش به آثار ناشی از قطع برق بر صنایع سیمانی و محصولات جانبی پرداخته است.

 استانداری آمار قطع برق ادارات را اعلام کند

علیرضا فخاری، استاندار تهران بر مدیریت مصرف برق در فصل گرما تاکید و اعلام کرد: برق ادارات پر مصرف قطع میشود. علیرضا فخاری در جمع دستگاههای خدمات رسان از جمله برق و آب گفت: یکی از مشکلات عمده کشور در حوزه انرژی به ویژه برق مصرف غیراستاندارد و فاقد بهرهوری درست و صحیح است که در این زمینه باید اقدامات موثری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از مصرفکنندگان در نقطه بحرانی بالاتر از الگوی مصرف قرار دارند، افزود: باید طرح مقابله با بحران تنظیم و مدل رفتاری برای مخاطبین ارائه و اطلاع رسانی صحیح انجام شود. استاندار تهران به لزوم استفاده از مولدهای برق اشاره و خاطرنشان کرد: آمار میزان مولدها و ژنراتورهای برق باید ارائه شود تا در مواقع مورد نیاز در شبکه قرار گیرند، همچنین لازم است نظارت بر میزان برق مصرفی صنوف در دستورکار قرار گیرد، در این زمینه تیم اورژانس برق برای تذکر به مصرفکنندگان غیرمتعارف تشکیل شود. فخاری سپس با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات از ۱۵ خرداد ماه به ساعت ۶ صبح تا ۱۳، گفت: لزوم مدیریت مصرف و خاموشی وسایل سرمایشی یک ساعت قبل از پایان ساعت اداری به دستگاهها ابلاغ و به صورت مستمر نظارت انجام گیرد و لیست ادارات پر مصرف ارائه شود. این مسئول خطاب به فرمانداران و شهرداران استان تهران خاطرنشان کرد: میزان مولدهای برق در شهرستانها و شهرها را پیگیری کنید، همچنین نظارت روزانه برای مدیریت مصرف برق در میان اصناف انجام شود. استاندار تهران همچنین بر اقدامات بلندمدت از جمله استفاده از نیروگاههای بادی و خورشیدی و همچنین استفاده از نیروگاههای کوچک مقیاس تاکید کرد.

ضرورت همراهی استانداریها با صنایع

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان کشور خاطر نشان کرد: وزیر نیرو در جلسهای میزان کاهش برق صنایع را به استانها با محوریت استاندار واگذار کرده اند که امیدواریم استانها در این زمینه با تولید مساعدت کنند؛ مطابق با آنچه به ما ابلاغ کردند محدودیت برق و مقادیر اعلام شده قطعی برق در ساعات پیک کاری کاهش قابل توجهی کرده است و این مهم در حجم تولید اثر خواهد گذاشت.

الوندیان گفت، با بیان اینکه ساعات قطعی برق صنعت سیمان به فعالان این حوزه در حال ابلاغ شدن است، گفت: امسال قطعی برق نخواهیم داشت و بنا به آنچه به ما اعلام کردند صنعت با محدودیتهای در ساعت دسترسی به برق مواجه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا قطعی برق کارخانههای سیمان تاثیری در روند تولید خواهد گذاشت؟ بیان کرد: بدون تردید ابلاغ محدود شدن ساعات دسترسی به برق در کارخانههای سیمان در روند و حجم تولید تاثیر خواهد گذاشت؛ اما وزیر نیرو در جلسهای میزان کاهش برق صنایع را به استانها با محوریت استاندار واگذار کردند که امیدواریم استانها در این زمینه با تولید مساعدت کنند؛ مطابق با آنچه به ما ابلاغ کردند محدودیت برق و مقادیر اعلام شده قطعی برق در ساعات پیک کاری کاهش قابل توجهی کرده است و این مهم در حجم تولید اثر خواهد گذاشت؛ اما انجمن سیمان در حال رایزنی است که امیدواریم در این زمینه با تولیدکنندگان مساعدتهای لازم را انجام بدهند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قطعی برق سال گذشته بهدرستی مدیریت شد، افزود: سال گذشته توانستیم با مدیریت صحیح مصرف برق کشور را تامین کنیم و باتوجه به این ارقام قطعی برق پایین بود اما در عمل توانستیم آن را مدیریت و خللی در روند تولید ایجاد نکنیم؛ امسال نیز ارقامی تخصیص داده شده به تولیدکنندگان سیمان پایین است اما به ما امیدواری داده اند که میتوانیم این مهم را مدیریت کنیم؛ به همین دلیل نمیتوان پیشبینی کرد که از ۲۰ خرداد به بعد که قرار است ابلاغیه محدودیتهای برق صنایع اجرا میشود چه اتفاقهای در تولید رخ خواهد داد و آیا استانها میتوانند این مهم را مدیریت کنند.

الوندیان ادامه داد: امیدواریم که اعداد و ارقامی اعلام شده در قطعی برق صنایع عملیاتی نشود؛ به نظر میرسد این اعداد صنایع را بدبینانه دیدهاند تا مصرف شهری را تامین و مدیریت کنند.

وی متوسط مصرف سیمان در تابستان سال گذشته را حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد، افزود: تولید در امسال نیز باید به این عدد برسد اما با این اعدادی که برای قطعی برق اعلام کردند قابلیت تولید سیمان در این حجم وجود ندارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تولید سیمان در سال گذشته کاهشی نبود، خاطر نشان کرد: باوجود همه تنگناهای ارز، برق، گاز و سوخت سال گذشته حدود ۷۲ میلیون تن تولید کردیم که بخشی از آن صادر و بقیه آن در بازار داخلی مصرف شد.

دبیر انجمن سیمان کشور با اشاره به نرخ سیمان در بازار، گفت: کف نرخ مصوب سیمان پایین و قیمتها در مناطق مختلف کشور شناور است به عنوان مثال سیمان درب برخی کارخانهها سیمان پاکتی۲۱ تا ۲۴ هزار تومان بفروش میرسد و برخی کارخانههای دیگر پاکتی ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان میفروشند و در بازار نیز هر پاکت سیمان در حدود ۵۰ هزار تومان بفروش میرسد.

احتمال افزایش نرخ سیمان و فولاد

عبدالرضا مصری، عضو مجلس شورای اسلامی، قطعی برق صنایع را عاملی برای گرانی سیمان، فولاد و سایر کالاهای مهم در آینده نزدیک دانست و گفت: تولید کشور امروز میتوانست وضع بهتری داشته باشد، اما علاوه بر مشکلات سابق، اکنون مشکل تامین برق به مشکل مادر تبدیل شده است. وی با اشاره به تعطیلی کارخانههای تولید سیمان و فولاد به دلیل قطعی برق، افزود: با تعطیلی این کارخانهها سایر صنایع و کسبوکارهای وابسته هم به تعطیلی کشیده میشوند. مثلا واحدهای تولید بتن آماده هماکنون سیمانی برای تهیه و تولید بتن ندارند. وی گفت: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی برق خود را از طریق بورس و به صورت یکجا خریداری کردهاند، حتی در صورت عدم مصرف آن، مجبورند پول برق را پرداخت کنند، یعنی واحدهایی که به صورت اختیاری اقدام به قطع برق خود کردهاند نیز باید پول برق مصرف نشده را پرداخت کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در سالهای گذشته کاهش تولید و بار روانی ناشی از احتمال تعطیلی واحدهای تولیدی موجب افزایش نرخ سیمان، فولاد و میلگرد شده که در صورت تداوم این وضعیت، امسال نیز احتمال تکرار همین شرایط وجود دارد. به گفته مصری، با فرارسیدن پیک گرما از اواسط خرداد، مصرف برق به صورت تصاعدی افزایش مییابد و در صورت نبود برنامهریزی مناسب برای رشد تولید برق متناسب با نیاز کشور، با خاموشی در سطح کشور اعم از قطعی برق خانهها و واحدهای تولیدی روبه رو میشویم.

سخن پایانی

هرچند واحدهای تولیدی هر ساله، زمانی را برای تعمیرات اساسی اختصاص داده و از حجم تولیدات خود کم میکنند، اما باید به این نکته دقت کرد که این واحدها نمیتوانند پیش از موعد تعمیرات خود را آغاز کنند. بنابراین نمیتوانند در زمان قطعی برق، فعالیت خود را کاهش دهند. در چند سال گذشته نیز وزارت نیرو با توجیه کمبود برق فعالیت واحدهای تولیدی را محدود کرده، در حالی که فعالیت بسیاری از این واحدها با حجم کمتر، توجیهی ندارد زیرا ماشینآلات آنها دچار آسیب میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bb7mv