سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 37596
تاریخ انتشار: 1401/12/24 08:27
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان تشریح کرد

پیشرفت پروژه خط تولید کنسانتره شرق فولادخراسان

شرکت فولاد خراسان به منظور توسعه ظرفیت و تکمیل زنجیره تولید و چرخه تامین مواد اولیه، همچنین افزایش ارزش افزوده و کاهش مخاطرات تولید، راه‌اندازی واحد تغلیظ سنگ‌آهن (تولید کنسانتره) را در دستور اجرا قرار داده است.
پیشرفت پروژه خط تولید کنسانتره شرق فولادخراسان

این واحد با ظرفیت اسمی ۵.۲ میلیون تن در سال، قرار است در محل معادن سنگان شهرستان خواف راه اندازی شود. به منظور اجرای این پروژه در مهرماه سال ۱۳۹۳ قراردادی با کنسرسیوم ایریتک، کیسون با شرایط EPC منعقد شد.این پروژه از آن زمان تا کنون، یعنی در مدت زمانی قریب به ۹ سال، فقط ۱۹ درصد پیشرفت داشته است اما در سال جاری با حضور تیم مدیریتی جدید تحولات خوبی در این پروژه اتفاق افتاد و اکنون رشد ۳۲درصدی در اجرای این پروژه به ثبت رسیده است. تحولات از تیرماه سال جاری و با تغییرات مدیریتی در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان اتفاق افتاد و امیرحسین حاجی رحیمیان سکان هدایت این شرکت را در دست گرفت تا این پروژه ملی که سالهای متمادی با وقفه روبهرو شده بود، باز بر سر زبانها بیفتد.

مدیرعامل جدید شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان درسخنانی با اشاره به پیشینه پروژه خط تولید کنسانتره شرق فولاد خراسان طی ۹ سال گذشته گفت: پس از شناسایی موانع و مشکلات، این پروژه از خرداد سال جاری تا پایان بهمنماه، به پیشرفتی ۳۲درصدی دست یافته است.امیرحسین حاجی رحیمیان در ادامه با اشاره به تحولاتی که در اجرای پروژه اتفاق افتاده است، گفت: زمانی که هیات مدیره، مسئولیت را بر عهده اینجانب قرار دادند، در ابتدا فاز شناخت بر اساس اصول مدیریت پروژه و با رویکرد مسئله شناسی در دستور کار قرار گرفت و به لطف خدا و با دستور کار جهادی، شناخت جامع و کاملی از روند معضلات و مشکلات و فرصتها و تهدیدهای پروژه بهدست آمد.

رشد ۱۲ درصدی کل پروژه در کمتر از ۹ ماه

وی افزود: در همین راستا بررسی موانع و مشکلات پروژه و اقدامات عملیاتی جهت شناسایی پیش نیازهای تسریع در اجرای پروژه از مهمترین برنامهها برای آغاز فعالیت بود و به این ترتیب علاوه بر پیشرفت چشمگیر در کل پروژه، در بخش ساخت تجهیزات و قطعات هم شاهد رشد بیش از ۴۰ درصدی بودیم. حاجی رحیمیان ضمن اشاره به اقدامات اولیه پس از حضورش در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان، عنوان کرد: در نخستین قدم مدیران جوان و انقلابی و البته متخصص به تیم مدیریتی شرکت اضافه شدند و همین امر آغازگر حرکتی جهادی به سمت حل تیمی مشکلات پروژه بود.

ثبت سفارش تجهیزات در سامانه تجارت

امیرحسین حاجی رحیمیان در خصوص تامین منابع مالی و ارزی برای اجرای مجدد پروژه مطرح کرد: جلسات راهبردی متعددی با سهامداران جهت تامین نقدینگی و تخصیص اعتبار صورت گرفت. البته حل مشکل ثبت سفارش تجهیزات خارجی که از مهمترین مسائل پروژه بود و چندین سال مورد غفلت واقع شده بود، نهایی شد. با حمایت سهامداران ثبت سفارش از طریق سازمان تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت و به لطف خداوند متعال این شرکت در مدتزمان کوتاه توانست ثبت سفارش را انجام دهد و مجوزهای لازم را از وزارت صمت برای واردات تجهیزات برای قطعات و ماشینآلات خط تولید کنسانتره را اخذ کند.مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان در پاسخ به اینکه چرا تا پیش از این سفارشگذاری تجهیزات و قطعات در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان انجام نشده بود، گفت: یکی از مشکلات اصلی سفارشگذاری در سامانه تجارت، محدودیت در سقف ارزی سفارشگذاری و دیگر دلایل نامعلوم مدیریتی بود که با همت مدیران جوان شرکت و با همکاری اداره صمت شهرستان خواف و اداره کل صمت خراسان رضوی این مشکل برطرف شد و در نهایت ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ثبت و مجوزهای لازم اخذ شد.

اصلاح برنامه زمانبندی پروژه

حاجی رحیمیان به وضعیت پروژه و برنامههای جدید برای اجرای آن اشاره و اظهارکرد: زمانبندی و برنامه جلسات مشترک بین پیمانکاران و مشاور در بخشهای مهندسی، اجرا و... ابلاغ شده است و جلسات منظمی با حضور پیمانکاران برگزار میشود. وی ادامه داد: اصلاح رویههای جاری پروژه در بخشهای گردش مدارک مهندسی، رویههای خرید، مکاتبات، صورت وضعیت و … از مهمترین دستور جلسهها با پیمانکاران و مشاور شرکت است. در همین راستا پس از شناسایی مسیر بحرانی پروژه الزامات تحقق برنامه در دستور کار قرار گرفت و بر اساس آن جریان نقدینگی بازنگری شد.

وی تاکید کرد: تقریبا هر هفته جلساتی هم با نمایندگان تامینکنندگان خارجی برگزار میشود و تیم جدید مدیریتی با جدیت به دنبال نظارت بر عملکرد تامینکنندگان خارجی است. علاوه بر این نشستهای فنی با پیمانکاران نیز به صورت منظم و ماهانه برگزار میشود و گزارشدهی منظم ماهیانه به سهامداران جز اولویتهای اصلی تیم مدیریتی جدید است و به طور کلی فضای پویا و فعالی در شرکت برای رشد پروژه و اجرای آن برقرار شده است.

افزایش سرمایه فولاد شرق خراسان

امیرحسین حاجی رحیمیان به افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه فولاد شرق خراسان از ۷۵۰ میلیارد تومان به ۱۵۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و با اخذ مجوزهای لازم، سرمایه شرکت افزایش پیدا کرد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده سهامداران صورت گرفته و در مراحل پایانی قرار دارد.

حاجی رحیمیان درباره بازنگری در جریان نقدینگی پروژه گفت: بازنگری در مایلاستونها بر اساس بودجه جدید صورت گرفت و قرار است در این زمینه نیز شاهد اتفاقات و تحولات مثبتی باشیم.

وی در پایان ضمن قدردانی از حمایتهای سهامداران در راستای تحقق پروژه بیان کرد: لازم میدانم از مدیران ارشد وزارت کار که به جد پیگیر تحقق و پیشرفت پروژه بوده و هستند، به ویژه آقای دکتر برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستایی، تشکر و قدردانی کنم. همچنین از مدیران عامل شرکت فولاد خراسان و شرکت تجلی، شرکتهای سهامدار این شرکت که به دنبال تحقق این پروژه ملی و مهم هستند و در همه موارد همیشه همیار و همراه ما بودند، تشکر میکنم. شرکتهای ایریتک و کیسون نیز به عنوان پیمانکاران این پروژه با دیدن جدیت تیم مدیریتی جدید شرکت، همراهی و همیاری خوبی داشته و به تمامی دغدغههای کارفرما، با دید همکاری و به منظور پیشرفت پروژه عمل کردهاند.

سخن پایانی

پروژه کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان در شمال شرقی ایران واقع در استان خراسان رضوی، ۶۰ کیلومتری شهرستان خواف، حوالی شهر سنگان و در جاده دولتی سنگان واقع شده است و درحالحاضر مشارکت ایریتک – کیسون به راهبری ایریتک و با قرارداد EPC در دست اجرا است.این کارخانه شامل واحدهای سنگ شکن، سیستم انتقال و سیستم انباشت و برداشت با ظرفیت ۲۸۰ هزار تن و تجهیزات انبارش سنگ خرد شده برای ظرفیت اسمی سالانه ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، سیستم خردایش و آبگیری، سیستم آبگیری کامیون و قطار، محوطهسازی و احداث ساختمانهای نیمه صنعتی و سایر تاسیسات و ساختمانهای جانبی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45r6jx