چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18272
تاریخ انتشار: 1401/04/22 00:26

فرقی ندارد کجا باشید درمان می‌شوید

محمد مجددی_ فعال حوزه سلامت‌آنلاین

پاندمی کرونا فرصت گرانبهایی برای خلق و توسعه استارت‌آپ‌هایی بود که بتوانند فناوری را در بخش سلامت به‌کار گیرند و به آنها خدمت‌رسانی کنند. همچنین این پاندمی باعث شد عموم مردم تا حد مطلوبی با روند بکارگیری سلامت‌آنلاین آشنا شوند، اما با فروکش کردن کرونا، میزان کاربرد خدمات سلامت‌آنلاین هم کاهش پیدا کرد و مردم ترجیح می‌دهند به‌صورت حضوری درمان شوند، اما در کل حضور استارت‌آپ‌ها در این عرصه باعث شد، روندهای جدیدی ایجاد شود و با استفاده مداوم، مردم به آن عادت کنند که این امر شرایط خوبی را برای پیشرفت و توسعه استارت‌آپ‌ها خلق کرد.

نخستین و مهم‌ترین امکانی که پزشکی‌ آنلاین به مردم می‌دهد، بهره‌گیری از دانش پزشکی فراتر از مرزها است. اینکه در شرایط نبود پزشک در یک شهر یا روستای دورافتاده مردم می‌توانند به پزشک مربوطه دسترسی داشته باشند، مولفه مهمی برای آنها به‌شمار می‌رود. به‌همین‌دلیل مردم نگاه متفاوت‌تری نسبت به ۵سال اخیر در پزشکی آنلاین دارند. این روند منجر به کاهش هزینه برای مراکز درمانی و کاربران می‌شود. به‌عبارت دیگر مراکز درمانی می‌توانند از خدماتی که در بستر اینترنت به مردم ارائه می‌دهند، نهایت استفاده را ببرند و هزینه‌های خود را کاهش دهند. همچنین از آنجایی که در روش سلامت‌آنلاین گفت‌وگوی میان بیمار و پزشک ضبط می‌شود، امکان بهترین را به هردو می‌دهد تا روند درمان با کیفیت بهتری انجام شود، چرا که از یک‌سو احتمال خطای پزشکی را در روند درمان کمتر می‌کند و از سوی دیگر اگر اشتباهی از هر دوطرف رخ دهد، امکان پیگیری آن از هر دوطرف وجود دارد.

یکی از امکانات مهمی که روش پزشکی آنلاین به مردم می‌دهد، برقراری عدالت‌درمانی در کشور است که می‌تواند برای دولت به‌عنوان یک برگ برنده به‌حساب بیاید. پزشکی آنلاین علاوه بر اینکه برای مراکز خدمات‌درمانی می‌تواند به‌صرفه باشد، برای بیماران و مراجعه‌کنندگان هم دارای صرفه اقتصادی است، چرا که هم هزینه کمتری بابت ویزیت درمان پرداخت می‌کنند و هم هزینه برای رفت‌وآمد پرداخت نمی‌شود.

راه‌حلی که فعالان عرصه سلامت‌آنلاین ارائه می‌دهد، باید به‌گونه‌ای باشد که هرکدام از جوامع و قشرهای متفاوت در سنین گوناگون بتوانند از بخش‌های متنوع استفاده کنند. به‌همین دلیل ارائه خدمات در بستر آنلاین می‌تواند سناریوهای گوناگونی را شامل شود و برمبنای آن خدمات مشخصی را ارائه دهد. به‌عبارت روشن‌تر، راه‌حل‌هایی که از سوی استارت‌آپ‌ها ارائه داده می‌شود، می‌تواند در سطوح مختلف کاربرد خود را نشان دهد تا همه آحاد جامعه بتوانند به فراخور نیازشان از این امکانات بهره بگیرند. به‌طورکلی چالش‌های زیادی برای مجموعه‌هایی که می‌خواهند از فناوری اطلاعات برای سلامت و درمان بهره بگیرند، وجود دارد. این چالش‌ها عبارتند از: عقب‌ماندگی نظام‌های دولتی از سرعت فناوری؛ از آنجایی که همواره ساختار دولتی از فناوری‌ها عقب‌ترند، به‌طورمعمول نبود قوانین برای اجرایی کردن دقیق‌تر این جریان به‌عبارت دیگر سکوت قانون مانع از رفع این معضلات می‌شود. همین امر منجر می‌شود که رقابت ناسالم شکل بگیرد و زمینه فروپاشی فعالان این عرصه به‌راحتی فراهم شود. به‌طورعلنی دست قانون‌شکنان باز است و امکان پیگیری هم برای دیگر فعالان فراهم نیست. همواره در نظام‌های سنتی مقاومت در برابر نوگرایی‌ها و فناوری‌های نوین امری رایج و طبیعی است.

باتوجه به اینکه یکی از دغدغه‌های بیماران، بی‌اعتمادی آنها نسبت به اطلاعات درج‌شده خود در پلتفرم‌ها است، سازکار قوانین آن در کشور وجود دارد که هم از حقوق بیمار و هم از حقوق پزشک دفاع می‌کند. تنها انتظاری که از دولت می‌رود، این است که در بخش سلامت‌آنلاین تصدی‌گری نکند و اجازه دهد که فعالان این عرصه در راستای توسعه سلامت‌آنلاین اقدامات لازم را پیش ببرند. تجربه ثابت کرده است وقتی جریانی با حاکمیت دولت پیش می‌رود، در عمل خلاقیتی در آن وجود نخواهد داشت، موردمطلوب مصرف‌کننده هم نخواهد بود. به‌اعتقاد من، دولت نباید تصدی‌گری کند و تنها به قانون‌گذاری و ارائه چارچوب بسنده کند. در شرایط ورود دولت به این عرصه، رقابت و ارائه خدمات مطلوب‌تر به جامعه از بین می‌رود، چرا که مشتری گزینه دیگری برای استفاده از خدمات بهتر ندارد و مجبور است از همان خدماتی بهره بگیرد که دولت از آن حمایت کرده است. در واقع خوب است دولت در ارائه گواهینامه‌ها و چینش استانداردها و ارائه قوانین دخالت کند و تصدی‌گری همه‌جانبه نداشته باشد. ارائه خدمات و محصولات سلامت‌آنلاین بازار خوبی در خارج از کشور دارد و می‌تواند در حوزه صادرات نقش مهمی را ایفا می‌کند و افراد را به درآمد دلاری بالایی برساند، اما امیدواریم مانند بسیاری از محصولات که در داخل کشور عرضه نمی‌شوند، شاهد ارائه و فروش آنها فقط به خارج از کشور نباشیم، چرا که این نوع خدمات و محصولات ابتدا باید در داخل کشور توزیع شوند و مورداستقبال قرار گیرند.

 

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a76o