-
کد خبر: 86871
نویسنده: شهناز صفایی
تاریخ انتشار: 1402/03/17 09:48
در بررسی دستاوردهای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نمایان شد

رویدادهایی برای توسعه صنعت کفش

برگزاری نمایشگاه، چه بزرگ، چه کوچک، چه عمومی و چه تخصصی، گامی در مسیر توسعه صنعتی کشور است.
رویدادهایی برای توسعه صنعت کفش
عکاس: آیدا فریدی

برگزاری نمایشگاه، چه بزرگ، چه کوچک، چه عمومی و چه تخصصی، گامی در مسیر توسعه صنعتی کشور است. در این میان، نمایشگاههای تخصصی اهداف خاصی را دنبال میکنند که معرفی و در معرض دید قرار دادن محصولات و خدمات جدید و نوآورانه، یکی از مهمترین آنها بهشمار میرود و اگر درست و براساس استانداردهای نمایشگاهی باشد منجر به فروش بیشتر و سوددهی بالاتر نیز خواهد شد. یکی از صنایعی که بهویژه در چند سال اخیر تکیه بسیاری بر برگزاری نمایشگاه و تکاپوهای بسیاری در این بخش دارد، صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته است. این صنعت در کشور ما ظرفیت بالایی برای حضور در بازارهای صادراتی دارد و میتواند از نمایشگاهها برای حضور پررنگتر و بیشتر در این عرصه بهره ببرد. صمت باتوجه به ظرفیت بالایی که صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته در کشور دارد، بهمناسبت روز جهانی نمایشگاهها از فعالان این صنعت اهداف کمی و کیفی که در نمایشگاههای تخصصی دنبال میکنند و دستاوردهایی که برگزاری نمایشگاهها برای این صنعت داشته را جویا شده که در ادامه میآید. با ما همراه باشید.

تحولآفرین برای صنعت

رسول شجری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفشهای دستدوز تهران درباره دستاوردهایی که تاکنون برگزاری نمایشگاه برای صنعت کفش داشته به صمت گفت: صنعت کفش با ۵۰۰ هزار جمعیت شاغل، نقش بسیار پررنگی در اقتصاد کشور دارد و براساس اطلاعات و آمارهای موجود، یکی از ۵ رشته اشتغالزا در ایران بهشمار میرود. مهمتر از همه اینکه صنعت کفش هم میتواند ارزآور باشد و هم با کمترین ارزی که به آن اختصاص داده میشود، ادامه حیات دهد. یکی از دیگر ویژگیهای مهم صنعت کفش، حضور فعالان آن در بیشتر شهرهای کشور است که نشان از ظرفیت بالای این صنعت برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی دارد. فعالیت جدی صنعتگران ما در قم، تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، همدان و... مؤید این ادعاست. نمایشگاهها در تمام کشورهای دنیا عامل رونق اقتصاد هستند و به هر شکلی که برگزار شوند، برای صنعت مفید خواهند بود. شجری افزود: در بازه زمانی یکی دو ماه قبل از برگزاری تا مقطعی که نمایشگاه برگزار میشود، برای دستاندرکاران تولید، مواد اولیه و... کار مضاعفی شکل میگیرد و شاهد تلاش برای عرضه محصولات جدید و نوآورانه و جذب مشتریهای جدید هستیم.خوشبختانه در حوزه کفش، نمایشگاههای بزرگ و خوبی برگزار میشود که در روند توسعه صنعت کفش بسیار تاثیرگذار بوده است. در شرایطی که کشور با تحریمها، نابسامانیهای اقتصادی، تورم و... دستوپنجه نرم میکند، یکی از ابزارهایی که صنعت کفش را سرپا نگه داشته و کمک کرده بخشی از فعالان این صنعت در بازارهای صادراتی فعالیت کنند، برگزاری نمایشگاههای گوناگون بوده است. وی در ادامه درباره مشکلات و موانعی که فعالان صنعت کفش در جریان برگزاری نمایشگاهها با آنها مواجه میشوند، اظهار کرد: در برگزاری نمایشگاه، یکسری قوانین وجود دارد که شرکتکنندگان همه نمایشگاهها ملزم به رعایت آنها هستند. یکی از این موارد مربوط به مسائل ارزی دعوت از مهمانان خارجی برای شرکت در نمایشگاههای داخل کشور است. در کل برای برگزاری نمایشگاهها در داخل کشور مشکل و چالش خاصی نداریم و تمام تلاش سازمان توسعه تجارت نیز برگزاری باشکوهتر نمایشگاههاست. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اهتمام جدی برای برگزاری بهتر نمایشگاهها دارد که جا دارد از تمام نهادهایی که این مسیر را برای عرضاندام تمام صنایع، از جمله صنعت کفش هموار میکنند، از وزارت صمت و معاونتهای آن گرفته تا اتاق اصناف و... تشکر و قدردانی کنیم، چراکه تمامقد برای حمایت از تولید و رفع مشکلات آن ایستادهاند.

شجری ادامه داد: ناگفته نماند که باوجود تلاشهای زیادی که صرف برگزاری باکیفیت نمایشگاهها میشود، گاه تحتتاثیر شرایط اقتصادی، تحقق خواست صنعتگران امکانپذیر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای صنعتگران بهویژه در صنعت کفش امکان شرکت در نمایشگاههای خارجی فراهم است یا خیر، گفت: اتفاقا یکی از موارد بسیار مهم که موردتاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز قرار دارد، حضور فعالان صنعت کفش در نمایشگاههای بینالمللی مانند نمایشگاه مسکو است. البته کشورهایی مانند ازبکستان نیز تمایل زیادی برای حضور ما در نمایشگاههایی که برگزار میکنند، دارند و وزارتخانه و شرکت شهرکهای صنعتی نیز تلاشها و کمکهایی برای حضور موفق صنعتگران صنعت کفش در نمایشگاههای بینالمللی انجام میدهند.شجری درباره اطلاعرسانی در زمینه زمان برگزاری نمایشگاههای خارجی نیز گفت: سازمان توسعه تجارت بهموقع تقویم برگزاری نمایشگاهها را در اختیار دستاندرکاران نمایشگاهها قرار میدهد، اما شرایط برای پاسخگویی به خواست تمام دوستان فراهم نیست. البته اتحادیه تمام تلاش خود را برای اطلاعرسانی درست و بهموقع و حضور فعالان صنعت کفش انجام میدهد. حتی در ابتدای سال با شرکت شهرکهای صنعتی تفاهمنامهای را امضا میکنیم که در برگزاری نمایشگاههای خارج از کشور به تولیدکنندگان و صنعتگران ما کمک کنند. البته نمیتوان زودتر از ۳ تا ۴ ماه قبل از برگزاری یک نمایشگاه بینالمللی درباره آن اطلاعرسانی کرد. به فعالان صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته پیشنهاد میکنم تقویم نمایشگاههای بینالمللی را تعقیب کنند و قطعا اتحادیه هم در این زمینه اطلاعرسانی میکند. از بین نمایشگاههای بینالمللی، نمایشگاههایی که در مسکو، ترکیه و ایتالیا برگزار میشوند برای ما مهم هستند و حتی برای حضور تولیدکنندگانمان در ایتالیا برای آنها دعوتنامه میگیریم و به دنبال این هستیم که مراودات صنعت کفش کشور با بازارهای بینالمللی بیشتر شود و بتوانیم از ظرفیت و توان بسیار زیاد این صنعت در راستای رشد اقتصادی کشور بهره ببریم. شجری تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه میتواند تحولات بزرگی را در صنعت بهوجود آورد و منجر به رشد و توسعه اقتصادی شود. 12 سال پیش برگزاری نمایشگاه امپکس را شروع کردیم و امروزه پرتوانتر از قبل به دنبال برگزاری دوره دوازدهم آن هستیم.

وی افزود: ایجاد شهرکهای صنعتی، یکی از مهمترین دستاوردهای برگزاری نمایشگاههای تخصصی در کشور است. صنعت کفش برای ورود به بازارهای جهانی باید ساماندهی شود و برنامهریزی داشته باشد. شرایط برای تحقق این هدف در داخل شهرها فراهم نیست؛ در نتیجه بهدنبال فعالیت در شهرکهای صنعتی رفتیم که بسیار هم مثبت بود و امروزه بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی کفش در شهرک صنعتی قرچک فعالیت میکنند.وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم ثبات به اقتصاد بازگردد تا صنعت کفش نیز ساماندهی شده و با جدیت بیشتر وارد عرصه صادرات شود، چراکه یکی از مهمترین عوامل موثر تداوم اشتغال در کشور صنعت کفش است.

نمایان شدن کموکاستیهای تولید

مهدی عبدالهینجات، نماینده جامعه صنعت کفش ایران در ستاد نمایشگاه امپکس درباره کموکیف برگزاری نمایشگاهها در صنعت کفش به صمت گفت: نخستین تاثیر برگزاری نمایشگاههای تخصصی، ارتقای صنعت است. آنچه به واسطه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی منجر به حرکت رو به جلوی صنعت میشود، نمایان شدن کموکاستیهای تولید است. در جریان برگزاری نمایشگاها خلأهای تولید و جاهایی که نیاز به حمایت دولت دارد، مشخص میشود.

وی افزود: مهمترین نمایشگاه صنعت کفش با عنوان امپکس شناخته میشود که دوازدهمین دوره آن در سال جاری برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از جهت ارتباطی که بین تولیدکنندگان، متقاضیان و متولیان صنعت کفش برقرار میکند، بسیار جایگاه مهمی در این صنعت توانمند در کشور دارد.

عبدالهینجات ادامه داد: برگزاری ۱۱ دوره رویداد امپکس، نتایج بسیار مثبتی برای صنعت کفش ما داشته است. در این نمایشگاه هم تولیدکنندگان بزرگ و هم کوچک و متوسط حضور دارند. وقتی واحدهای کوچک و متوسط شناخته شوند، مسیر رشد برای آنها باز میشود و میتوان از دولت خواست با ارائه وامهای بلندمدت از آنها حمایت کند تا سرمایه در گردش مناسبی داشته باشند و بتوانند رشد کنند. دیده شدن خود محرک و مشوق قوی برای حضور فعالان صنعت در نمایشگاههای گوناگون و تلاش در جهت رشد و توسعه است.این فعال صنعت کفش اظهار کرد: نمایشگاه جایی برای عرضه توانمندیها و برنامههای آینده واحدهای تولیدی است تا شناخته شوند و بتوانند مشتریان دائمی برای تولیدات خود جذب کنند. بسیاری از نوآوریهای صنعت کفش متاثر از برگزاری نمایشگاههای پیشین بوده است. تولیدکنندگان صنعت کفش و مواد اولیه در رقابت با یکدیگر و در فاصله بین برگزاری دو نمایشگاه، خود را برای نمایشگاه بعدی و اینکه محصول جدید و بدیعی برای عرضه داشته باشند، آماده میکنند. اینجاست که نقش نمایشگاه در ایجاد رغبت برای تولید خلاقانه و نوآور نمایان میشود که بسیار باارزش است و میتواند عامل شکوفایی صنعت باشد. عبدالهینجات در پاسخ به این پرسش که فعالان صنعت کفش چه اهداف کمی و کیفی را برای امپکس ۱۴۰۲ دنبال میکنند، اظهار کرد: تمام تلاش برگزارکنندگان امپکس برای برگزاری نمایشگاه در سطح استانداردهای بینالمللی با حداکثر شرکتکنندگان است. هدف این است که بخش زیادی از کموکاستیهایی که در دورههای پیشین برگزاری این رویداد با آنها مواجه بودیم را برطرف کنیم و نمایشگاه هم از لحاظ کمی و هم کیفی، رشد داشته باشد. وی افزود: یکی از مشکلات برگزاری امپکس سال گذشته تعداد کم غرفهها بود. در دوره یازدهم امپکس به برخی از شرکتکنندگان غرفه نرسید که امسال تلاش میکنیم این مشکل برطرف و سالنهای بزرگتری به نمایشگاه اختصاص داده شود. عبدالهینجات تاکید کرد: امپکس امسال دوازدهساله میشود و نیاز به یک تحول و پوستاندازی دارد و انتظار این است که بسیار قویتر از دورههای پیشین ظاهر شود. تمام تغییرات لازم برای برگزاری بهتر نمایشگاه امپکس را اجرایی خواهیم کرد تا در نهایت به اهدافمان برسیم. امپکس نمایشگاه بسیار مهم صنعت کفش است که مسئولیت ما را سنگینتر میکند و اگر نتوانیم با توان بیشتر در آن ظاهر شویم از رقبا عقب خواهیم ماند. امیدواریم صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته بتواند به اشتغالزایی بالایی که دارد، ادامه دهد. وی درباره حضور شرکتهای خارجی در امپکس امسال اظهار کرد: سال گذشته بهدلایلی از جمله تعطیلات ژانویه و محدودیتهای دیگر، شرکتکننده خارجی نداشتیم، اما امسال تمهیداتی برای حضور شرکتهای خارجی در امپکس اندیشیده شده و در حال برنامهریزی و انجام تبلیغات لازم در کشورهای هدف مانند سیآیاس، ترکیه، اروپا و قاره افریقا هستیم. سازمان توسعه تجارت نیز از مهمانان خاصی برای حضور در این رویداد دعوت میکند.

این فعال صنعت کفش درباره انتظاراتی که از دولت برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاهها دارند، اظهار کرد: انتظار داریم هر کاری از دست متولیان و مسئولان برمیآید انجام دهند و فقط در حد شعار و حرف حامی نباشند و در کل انتظار داریم به وعدههایی که میدهند عمل کنند، چراکه در غیر این صورت، انگیزه تولیدکنندگان را کم میکنند. تولید هر روز درگیر یک مشکل میشود. انتظار داریم درد تولیدکننده را بشنوند. گاهی با یک گفتوگوی ساده، راه برای تولید باز و باری از دوش تولیدکننده برداشته میشود.

وی در پایان با اشاره به روز جهانی نمایشگاهها خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه یعنی رشد روزافزون صنعت که منجر به ارتقای کمی و کیفی تولیدات میشود. نمایشگاه محل عرضاندام تولیدکننده است. البته تولیدکننده باید هدفدار در این رویدادها شرکت کند تا گام به گام ترقی یابد و هر سال نسبت به سال قبل بالاتر برود. نوآوری و خلاقیت میتواند تولیدکننده را به اهدافش برساند. از یک سو واحدهای تولیدی شرکتکننده در نمایشگاه باید با هدف وارد نمایشگاه شوند و از سوی دیگر، چارچوب برگزاری نمایشگاه باید براساس استانداردهای جهانی باشد تا هدف نهایی آن که تحقق رشد و توسعه صنعتی است محقق شود.

سخن پایانی

ارائه خدمات بهتر به مشتریان، ایجاد رقابت سالم بین واحدهای تولیدی و صنعتی، آزمایش واکنش بازار به کالای جدید، تشریح ویژگیهای صنعتی و اقتصادی یک کالا برای افراد بازدیدکننده، کسب ایده و پیشنهاد، گسترش دادن مبادلات خارجی، بستن قرارداد بازرگانی جدید و در نتیجه گسترش بازارهای صادراتی و فروش داخلی و دسترسی به نتایج تحقیقات علمی و تکنولوژی روز دنیا برای صاحبان صنایع و برنامهریزان، از جمله مزایای برگزاری نمایشگاهها بهشمار میرود که اگر بهدقت دنبال شود قطعا منجر به رشد صنعت خواهد شد. پس باید تاکید کنیم که «قدرت نمایشگاهها را دستکم نگیرید.»

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zpp6a