پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 19147
تاریخ انتشار: 1401/05/31 00:37

لباس کار مناسب فصل سرما

وقتی در محیط کار هستید و برای هوای سرد لباس می پوشید، باید بین گرما و عملکرد مناسب حین کار تعادلی ایجاد کنید. این نکته مهم است که لباس کار مناسب فصل سرما داشته باشید.

لباس کار مناسب فصل سرما

وقتی در محیط کار هستید و برای هوای سرد لباس می پوشید، باید بین گرما و عملکرد مناسب حین کار تعادلی ایجاد کنید. این نکته مهم است که لباس کار مناسب فصل سرما داشته باشید. تجهیزات ایمنی و لباس کارگری  برای فصل سرما دارای استاندارد های خاص خود است.  لباس کار زمستانی با کیفیت بالا باید به اندازه کافی ضخیم و گرم باشد تا از نفوذ دمای سرد جلوگیری کند، این در حالی است که نباید آنقدر حجیم باشد که به طور قابل توجهی دامنه حرکتی فرد را کاهش دهد یا باعث افزایش خستگی در فرد شود. در این مقاله، ما به بررسی لباس کار مناسب فصل سرما و ویژگی های آنها می پردازیم.


لباس کار گرم در فصل سرما

لباس های عایق بندی شده می توانند کمک زیادی به گرم نگه داشتن و ایمن نگه داشتن شما  در محیط کار کنند. دستکش ها، ژاکت ها و لباس های عایق را حتما به عنوان بخشی از لباس کار خود در هوای سرد قرار دهید. علاوه بر لباس کار مناسب فصل سرما و لباس های عایق بندی شده، می توانید از لباس هایی که دارای گرم کن مخصوص هستند نیز استفاده کنید. امروزه برخی از تولیدکنندگان لباس کار برای فصل سرما در ژاکت، جلیقه و دستکش طراحی شده برای افراد از گرم کن های شارژی استفاده می کنند. اینها به شما این امکان را می دهند که حتی در سردترین دماها گرم بمانید. این لباس های کار  از بسته های باتری قابل شارژ برای تامین گرما استفاده می کنند. فقط مطمئن شوید که قبل از خروج از خانه، آن را شارژ کنید! گرما از هر جایی که پوشش داده نشده است خارج می شود، بنابراین مطمئن شوید که از سر خود در برابر سرما محافظت کنید. پوشیدن سر در هوای سرد شامل کلاه های بافتنی، انواع کلاه های دارای لبه است. اگر در محل کار از کلاه ایمنی سخت استفاده می کنید، برای زیر کلاه خود یک آستر عایق در نظر بگیرید.

  • لباس کار فصل سرما باید خشک باشد

لباس کار زمستانی باید رطوبت را از بدن شما دور کند. بسته به دما، و میزان فعالیت شما  در هوای سرد باید از لباس های سبک و عایق استفاده کنید. جوراب ها یکی از اجزای مهم در لباس کار مخصوص فصل سرد است. جوراب های پشمی گرم و قابل تنفس هستند، این جوراب ها گزینه ای عالی برای استفاده در فصل سرما هستند. پشم همچنین می تواند رطوبت بیشتری نسبت به پنبه در خود نگه دارد و حتی زمانی که خیس باشد عایق می شود. پوشیدن جوراب به صورت لایه لایه باعث عایق‌کاری می‌شود، اما مطمئن شوید که در چکمه‌هایتان فضای کافی وجود دارد تا مانع از جریان گردش خون نشوید. کفش‌های زمستانی خوب می‌توانند از لیز خوردن شما در شرایط یخبندان جلوگیری کنند و می تواند پاهای شما را خشک نگه دارد. اگر کفش مناسبی را برای شرایط خود انتخاب کرده اید، می تواند گرما را برای گرم نگه داشتن پاهای شما نیز حفظ کند. به دنبال چکمه هایی باشید که دارای کف لاستیکی و عایق داخلی با آستر نمدی هستند. در شرایط مرطوب، چکمه هایی را انتخاب کنید که ضد آب باشند. در نهایت، لباس کار مناسب فصل سرما برای استفاده ی شما باید دارای یک لایه بیرونی ضد آب باشد. همانند سایر لباس های زمستانی، لباس کار زمستانی نیز باید دارای لایه بیرونی سبک و قابل تنفس باشد. یک ژاکت ضد آب سبک وزن بسیار مناسب بوده و همه کاره است و می شود در تمام طول سال از آن استفاده کرد.

  • نکاتی برای گرم ماندن  در فصل زمستان هنگام کار در فضای باز

دمای هوا در زمستان بطور پیوسته در حال کاهش است و بسیاری از کارگران در مشاغل مختلف هنوز هم  هر روز بیرون از خانه در سرما کار می کنند. لایه بندی لباس در این فصل از سال برای گرم و خشک ماندن بدن کاملا ضروری است. به طور کلی، قاعده کلی برای کار در یک محیط سرد این است که عایق زیادی بین خود و محیط سرد بیرونی ایجاد کنید و وقتی بدن بطور کامل گرم شد لایه به لایه آن عایق را حذف کنید. شما به لباس کاری  نیاز دارید که به شما این امکان را می دهد که قبل از اینکه بدن شما از تعریق مرطوب شود، به سرعت و به راحتی بتوانید لایه های اضافی را بردارید . به خاطر داشته باشید که چندین لایه لباس سبک تر شما را گرمتر از یک لایه لباس بسیار ضخیم نگه می دارد. هوا بین هر لایه محبوس می شود و توسط بدن شما گرم می شود و شما را با یک سپر حرارتی خود تولید شده احاطه می کند و موجب می شود در برابر سرما عایق باشید. لایه های استفاده شده در لباس های کار زمستانی به این شرح است :

1.    لایه اول:

لباس زیر باید محکم روی بدن شما قرار گیرد و از مواد فتیله‌ای ساخته شده باشد تا رطوبت را از پوست شما دور نگه دارد. پارچه های مصنوعی مانند پلی پروپیلن را استفاده کنید و از پارچه های نخی دوری کنید زیرا آب را در برابر بدن شما نگه می دارد.

2.    لایه میانی:

لایه های میانی بسیار مهم هستند زیرا رطوبت لباس زیر بلند شما را جذب می کنند و آن را تبخیر می کنند. باز هم، بهتر است از پارچه مصنوعی استفاده کنید، اما پشم یک جایگزین عالی است. به تناسب لباس کار بسیار دقت کنید، زیرا لایه های میانی با به دام انداختن هوا و جلوگیری از گردش آن و انتقال گرمای بدن شما کار می کنند. لایه میانی شلوار و پیراهن روزانه ی شما خواهد بود. دقت کنید که خیلی گشاد نباشند.

3.    لایه عایق:

این لایه یک کت گرم و کاپشن کار با چند اینچ ضخامت خواهد بود. در واقع ضخامت به معنی گرما است. استفاده از عایق مصنوعی برای کار در شرایط بالقوه سرد و مرطوب  بسیار توصیه می شود.


4.    لایه پوسته:

مهمترین لایه غیر از لایه های گفته شده، این لایه پوسته باد است. مطالعات انجام‌شده توسط Recreational Equipment Co-Op نشان می‌دهد که در هوای طوفانی، لباس های بادگیر که روی هر لباسی پوشیده می‌شوند می‌توانند تا ۲۵ درجه گرمای اضافه تولید کنند. در شرایط باد و باران، بادگیرها می توانند گرما را تا 50 درجه یا بیشتر افزایش دهند. یک بادگیر نرم ساخته شده از پارچه تمیز پیدا کنید که مانع از ورود باد و آب شوند. این لباس  سبک وزن برای محافظت هر چه بیشتر با لایه های عایق ضخیم بسیار مفید است.

نکات دیگر برای گرم ماندن کارگران هنگام کار

گر چه گذراندن زمستان به اندازه کافی سخت است هوای سرد، بادی و برفی می تواند برای سلامت و ایمنی کارگران ساختمانی و یا سایر کارگران مضر باشد. علاوه بر این خطرات اضافه شده برای سلامتی، هنگام مواجهه با چنین عناصر خشن، اغلب مانع بهره وری کارگران می شود. با وجود سرد بودن هوا، پروژه ها باید تکمیل شوند و هنوز کار باید انجام شود. در اینجا  7 نکته ای که کارگران ساختمانی می توانند در ماه های زمستان آنها را به کار ببندند تا گرم بمانند  و از سلامت، ایمنی و همچنین افزایش بهره وری خود اطمینان حاصل کنند را بیان می کنیم.

  • استفاده از کلاه یا بند سر که گوش ها را می پوشاند کلیدی است
  • استفاده از گرم کننده دست و پا
  • جوراب پشمی بپوشید
  • دستکش پشمی آستر
  • برای محافظت از باد روی صورت خود یک شال گردن یا روسری غیر نخی بپوشید.
  • هیدراته بمانید
  • کالری زیادی بخورید

الزامات مهم یک لباس کار زمستانی

علاوه بر لباس کار زمستانی مناسب فصل سرما برای کارگران باید مکان گرمی را نیز فراهم کرد تا در آن استراحت نمایند. کار در سایت های ساختمانی یا کار در فضای باز به معنای گذراندن ساعات طولانی در معرض عوامل خطرناک و هوای سرد است. اگرچه در هوای سرد کار کردن اجتناب ناپذیر است، اما ایجاد یک فضای گرم برای کارگرانتان در ساعات استراحت به آنها کمک می کند تا گرم شوند و دوباره انرژی بگیرند. استراحت از اهمیت بالایی برخوردار است، اما بدون مکانی گرم و راحت برای استراحت، استراحت بی فایده می شود. برای پروژه های ساختمانی که دارای جدول زمانی طولانی هستند، راه اندازی یک کابین مدولار یا پناهگاه گرمایشی ضروری است. برای پروژه های کوتاه مدت می توان از چادرهای موقت به همراه بخاری های قابل حمل استفاده کرد. در ادامه به بیان ویژگی های لباس کار فصل سرما می پردازیم:

  • چند لایه لباس کار

پوشیدن لباس های محافظ برای گرم ماندن در ماه های زمستان کافی نیست. عاقلانه است که دو تا سه لایه لباس بپوشید. لایه اول باید از مواد جذب کننده رطوبت ساخته شود. این کمک می کند تا عرق از بدن خارج شود. لایه دوم لباس باید با مواد قابل تنفس طراحی شود تا به عایق بندی بدن کمک کند، مانند پشم. بیرونی ترین مواد باید ژاکت ضد آب و ضد باد باشد. علاوه بر داشتن لایه‌هایی که بدن کارگران را گرم نگه می‌دارد، ضروری است که مطمئن شوید لباسی که می‌پوشند انعطاف‌پذیر است و دامنه حرکت لازم برای انجام کارشان را فراهم می‌کند.

  • حرارتی و پشمی

روپوش های عایق حرارتی برای حفظ گرمای بدن و جلوگیری از اتلاف گرما طراحی شده اند. علاوه بر این، آنها طیف وسیعی از حرکت را امکان پذیر می کنند تا روی بهره وری کارگر تأثیر منفی نگذارند. پشم یکی دیگر از مواد ایده آل برای مبارزه با سرما است. از آنجایی که پشم در تماس با پوست گاهی اوقات می‌تواند خارش داشته باشد، پنبه یا مواد مصنوعی روی پشم باعث راحتی کارگران می‌شود.

  • دستکش های محافظ

دست ها پرمصرف ترین قسمت بدن در فعالیت های کاری هستند و گرم نگه داشتن آنها بسیار مهم است. اگرچه تمایل بسیاری از کارگران این است که دستکش های خود را درآورند و به کار خود ادامه دهند، اما این فقط احتمال سرمازدگی را افزایش می دهد. پیدا کردن نوع مناسب دستکش سبک می تواند به کارگران کمک کند دست های خود را گرم نگه دارند. کارگران خود را تشویق کنید تا از آستر دستکش با دستکش برای انجام کارها در سرما استفاده نماید.

  • چکمه های عایق

یک جفت چکمه محکم و گرم یکی دیگر از الزامات کارگران در فصل سرما است. هنگام خرید چکمه های کار، عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از اینکه آیا آنها با چرم ضد آب ساخته شده اند یا آستر محافظی که پا را گرم نگه می دارد. برخی از بهترین گزینه‌ها برای کفش‌های زمستانی عبارتند از کفش‌هایی که با آستر نمدی، کف لاستیکی و رویه چرم تولید شده باشند. همچنین کفی های نمدی قابل جابجایی بسیار مفید هستند. چکمه های کار اغلب ناراحت کننده هستند و یک راه حل این است که کفی های مختلفی را امتحان کنید که هم گرما و هم راحتی را فراهم می کند.

  • جوراب های لایه ای

وقتی صحبت از جوراب می شود، یکی از راه های اطمینان از گرما داشتن یک جوراب داخلی از ابریشم، نایلون یا پشم نازک با یک جوراب بیرونی بزرگتر برای راحت نگه داشتن پا است. جوراب های ساخته شده از پلی پروپیلن برای خشک و گرم نگه داشتن پاها مفید است و عرق را از پوست دور می کند.

  • سر و گردن را پوشیده نگه دارید

در حالی که روپوش‌های محافظ به محافظت از بدن کمک می‌کنند، روسری‌ها، کلاه ها و شال گردن ها برای گرم نگه داشتن صورت، گردن و سینه مناسب هستند. اطمینان از در معرض نبودن این نواحی از بدن در برابر سرما می تواند به کاهش بیماری و حتی ابتلا به سرماخوردگی کمک کند.

  • عینک محافظ

در روزهای بسیار سرد که به محافظت از صورت نیاز است، محافظت از چشم نیز توصیه می شود. محافظ چشم به شکل عینک محافظ باید از بینی و دهان جدا شود تا از رطوبت بازدمی ناشی از مه شدن عینک جلوگیری شود. کارگران باید همیشه از عینک محافظ استفاده کنند، این در زمستان می تواند مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد. عینک محافظی را تهیه کنید که از نور فوق سبک خورشید، تابش خیره کننده برف، وزش برف و باران و بادهای شدید از چشم های شما محافظت می کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z95x6