سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 41744
تاریخ انتشار: 1402/03/09 07:36
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سلطان عمان:

گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان و هیات همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه و ریشه‌دار و خوب خواندند و گفتند: ما معتقدیم گسترش روابط ۲ کشور در همه زمینه‌ها، به نفع هر دوطرف است.
گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است

بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان بااشاره به مذاکرات طرفهای ایرانی و عمانی، خاطرنشان کردند: نکته مهم آن است که این مذاکرات تا رسیدن به نتایج محسوس، بهصورت جدی پیگیری شود و در نهایت ارتباطات گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع خطر حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نیز اشاره کردند و افزودند: سیاست رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن، ایجاد اختلاف و نبود آرامش در منطقه است، بنابراین همه کشورهای منطقه باید به این موضوع توجه داشته باشند.

حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: افزایش همکاری عمان و ایران حائزاهمیت است، زیرا ۲ کشور در آبراه بسیار مهم تنگه هرمز دارای اشتراک هستند.

رهبر معظم انقلاب بااشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال میکنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

حضرت آیتالله خامنهای درباره اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است. ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند که با گسترش ارتباطات دولتها، امت اسلامی شوکت و عظمت خود را بازیابد و در کنار هم قرارگرفتن ظرفیتها و امکانات کشورهای اسلامی، به نفع همه ملتها، کشورها و دولتهای اسلامی باشد. در این دیدار که حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رئیسجمهوری نیز حضور داشت، آقای هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، سیاست عمان را گسترش روابط با همسایگان بهویژه جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: در مذاکرات تهران، درباره عرصههای مختلف همکاری، گفتوگو و تبادلنظر شد و امیدواریم با استمرار این گفتوگوها، روابط ۲کشور بیش از پیش گسترش یابد و نتایج عملی آن برای هر دوطرف مشهود شود.

توافق برای تنظیم سند همکاریهای راهبردی

سران ایران و عمان برای تنظیم سند همکاریهای راهبردی در زمینههای مختلف در بیانیه پایانی سفر سلطان عمان به ایران توافق کردند.

بهگزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی و هیثم بن طارق آل سعید در بیانیه پایانی سفر رسمی و دوروزه سلطان عمان به کشورمان ضمن تاکید بر نقش سازنده بخش خصوصی ۲ کشور در توسعه افقهای همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و سرمایهگذاریهای مشترک، ابراز خرسندی از امضای موافقتنامهها و یادداشتهای تفاهم در زمینههای اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایهگذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان ۲ کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «در جریان دیدارهای این سفر، روسای ۲ کشور درباره روابط دوجانبه و راههای تقویت آن برپایه برادری و منافع مشترک بهویژه در زمینههای تجاری، انرژی، سرمایهگذاری و فرهنگی که تامینکننده مصالح مشترک و تقویتکننده روابط و منافع 2 ملت دوست باشد، گفتوگو کردند. طرفین با ابراز علاقه نسبت به رشد روزافزون روابط در آینده، از تشکیل کمیتههای مشترک و تبادل کارگروهها و دیدارهای مختلف با هدف پیگیری توسعه روابط تاکید کردند. ریاست جمهوری اسلامی ایران و عالیجناب سلطان کشور عمان ضمن تاکید بر نقش سازنده بخش خصوصی 2 کشور در توسعه افقهای همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایهگذاریهای مشترک، ابراز خرسندی کردند. همچنین، طرفین از امضای موافقتنامهها و یادداشتهای تفاهم در زمینههای اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایهگذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان ۲ کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تاکید کردند.روسای ۲ کشور در چارچوب تقویت روابط بین ۲ کشور برادر و پایهگذاری اصول و چارچوبی برای حفظ و استمرار این روابط از مسئولان دولتی خواستند که اقدام لازم را برای تنظیم سند همکاریهای راهبردی در زمینههای مختلف و امضای آن بهنحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم بخشد، انجام دهند.ریاستجمهوری اسلامی ایران و سلطان کشور عمان ضمن تبادلنظر درباره برخی موضوعات منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت تلاشهای سازنده در زمینههای مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای تقویت صلح و ثبات تاکید کردند و از ادامه رایزنیها و مشورتهای سیاسی میان ۲ کشور استقبال کردند.طرفین در این سفر از گسترش فرهنگ گفتوگو در منطقه بهمنظور حل و فصل مشکلات و تحکیم روابط میان کشورهای همسایه بهنحوی که صلح، ثبات و شکوفایی و خواست ملتهای منطقه را تامین کند، استقبال میکنند.»

در پایان، رئیسجمهوری ایران از تلاشهای عالیجناب سلطان هیثم بن طارق سلطان کشور عمان در اتخاذ سیاستهای سازنده و حکیمانه در عرصه منطقهای و بینالمللی در راستای تعمیق روابط مثبت دوجانبه و صلح و ثبات منطقهای تقدیر کرد. سلطان هیثم بن طارق آلسعید نیز ضمن تقدیر از سیاست همسایگی دولت سیزدهم نسبت به کشورهای منطقه، همکاری نزدیک کشورهای منطقه خلیجفارس را موجب تحکیم ثبات و صلح منطقهای دانستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wk6nx