چهارشنبه 02 اسفند 1402 - 21 Feb 2024
کد خبر: 97892
تاریخ انتشار: 1402/09/07 07:14
در جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی مطرح شد

ورود هوش مصنوعی مولد به روابط‌عمومی

هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با حضور باقر ساروخانی پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات، مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سراسر کشور، روز چهارشنبه، اول آذرماه ۱۴۰۲، در مرکز همایش‌های فرهنگ و هنر برگزار شد. در این آیین خبر انتشار کتاب «استاندادهای انتشارات» مطرح و از سایت جدید انجمن با امکانات جدید و به‌روز رونمایی شد.
ورود هوش مصنوعی مولد به روابط‌عمومی

هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با حضور باقر ساروخانی پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات، مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سراسر کشور، روز چهارشنبه، اول آذرماه ۱۴۰۲، در مرکز همایش‌های فرهنگ و هنر برگزار شد. در این آیین خبر انتشار کتاب «استاندادهای انتشارات» مطرح و از سایت جدید انجمن با امکانات جدید و به‌روز رونمایی شد.

ارتقای روابط‌عمومی در ایران

جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی یک رویداد سالانه است که همه ساله توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومی برگزار می‌شود. این جشنواره فرصتی برای متخصصان روابط‌عمومی از سراسر کشور است تا آثار خود را در زمینه‌های مختلف انتشارات، ازجمله کتاب، نشریه، بروشور، پوستر، فیلم، سایت و غیره به نمایش بگذارند. جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی نخستین‌بار در سال ۱۳۸۱ توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومی برگزار شد. این جشنواره از آن زمان تاکنون هر سال برگزار می‌شود و به یکی از معتبرترین جشنواره‌های روابط‌عمومی در ایران تبدیل شده است.انجمن متخصصان روابط‌عمومی یک سازمان غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است. این انجمن باهدف ارتقای حرفه روابط‌عمومی در ایران فعالیت می‌کند. جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی است.

«استانداردهای انتشارات» منتشر می‌شود

هادی کمرئی، نایب‌رئیس انجمن روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بیش از ۱۷۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد، گفت: متاسفانه در بخش‌های برنامه انتشاراتی، صفحه خوانندگان و نحوه ارائه آثار هیچ اثری حایز رتبه برتر نشد. این امر نشان می‌دهد که هنوز در این زمینه‌ها چالش‌های جدی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انجمن متخصصان روابط‌عمومی در زمینه تدوین برنامه عملیاتی انتشاراتی برای روابط‌عمومی‌ها آمادگی دارد، گفت: انجمن در حال تدوین دوره‌های آموزشی، برنامه‌های مشاوره و انتشار کتاب «استانداردهای انتشارات» است که می‌تواند به سهم خود و با همکاری روابط‌عمومی‌ها این مشکلات را حل کند.

او همچنین از فعالیت‌های دیگر انجمن متخصصان روابط‌عمومی خبر داد و گفت: کتاب سال روابط‌عمومی ۱۴۰۱ منتشر شده و تصمیم بر این شده است که بعد ازاین، کتاب سال روابط‌عمومی تا روز ملی روابط‌عمومی (۲۷ اردیبهشت) سال بعد منتشر شود.

نایب‌رئیس انجمن همچنین از تصمیم انجمن متخصصان روابط‌عمومی برای اضافه‌کردن برخی از بخش‌ها از جمله بخش نشریه داخلی به جشنواره خبر داد و گفت: از سال آینده بخش نشریه داخلی برتر به بخش رقابتی جشنواره اضافه می‌شود تا علاوه بر ۸ بخش جداگانه‌ای که داریم، به اهمیت این بخش در روابط‌عمومی نیز توجه شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برنامه‌های آتی جشنواره برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی مولد خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های مداوم دست‌اندرکاران جشنواره، تغییر با تغییرات و تحولات جهانی است. در حال بررسی هستیم که چگونه می‌توانیم هوش مصنوعی مولد که در تولید ایده و محتوا به روابط‌عمومی کمک می‌کند در بخش‌های رقابتی جشنواره بگنجانیم تا روابط‌عمومی‌ها تشویق شوند از این فناوری بیشتر استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی در حال تبدیل‌ به یکی از ابزارهای مهم در انتشارات است گفت: این فناوری‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند تولید و توزیع محتوا مورداستفاده قرار گیرند.

 کمرئی، با اشاره به نتایج نظرسنجی «بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابط‌عمومی ایران» که با همکاری مؤسسه کارگزار روابط‌عمومی، انجمن متخصصان روابط‌عمومی و انجمن روابط‌عمومی ایران انجام شد، گفت: «هوش مصنوعی در حال تبدیل‌شدن به یک فناوری مهم در روابط‌عمومی است.

نایب‌رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در پایان گفت: کتاب حاوی یافته‌های این نظرسنجی در آینده نزدیک در برنامه‌ای ویژه رونمایی و منتشر خواهد شد.

چالش‌های انتشار در ایران

باقر ساروخانی، پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات، در هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، بر اهمیت نوشتار در ارتباطات انسانی تاکید کرد و نوشتار را ابزاری برای انتقال و ثبت دانش و اطلاعات دانست و گفت: نوشتار از همان آغاز شکل‌گیری خود، نقش مهمی در ارتباطات انسانی داشته است.

وی همچنین به اهمیت نوشتار در روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: روابط‌عمومی بدون نوشتار، معنایی ندارد. روابط‌عمومی‌ها از نوشتار برای برقراری ارتباط با مخاطبان، انتقال پیام‌های سازمانی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به چالش‌های انتشار در ایران امروز پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های اصلی انتشار در ایران، نبود استانداردهای مشخص برای انتشار است. این امر باعث شده است که کیفیت آثار منتشر شده در ایران، متفاوت باشد.

ساروخانی همچنین به اهمیت انتشار آثار علمی اشاره کرد و گفت: انتشار آثار علمی، یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال دانش و اطلاعات است.

در حاشیه

در حاشیه این مراسم، سه کتاب «تحول دیجیتال در صنعت روابط‌عمومی» نوشته ولید آلبوناصر، کتاب «مدل جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات» و «کتاب سال روابط‌عمومی ایران (۱۴۰۱)» نیز رونمایی شدند.همچنین، ویژه‌نامه جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی شامل راهنمای کاربردی جشنواره (فرصتی برای آموزش و توسعه) نیز منتشر و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. در پایان مراسم، از هیات داوران هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی؛ محمود مختاریان، مهدی باقریان، مریم سلیمی، حسین امامی، سیدشهاب سیدمحسنی، قربانعلی تنگشیر، بهزاد خورشیدی، سعید معادی، پرویز آزموده، و برگزیدگان جشنواره در ۱۱ بخش تجلیل به‌عمل آمد.

سخن پایانی

هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، فرصتی برای معرفی بهترین آثار انتشاراتی روابط‌عمومی در ایران بود. این جشنواره همچنین، فرصتی برای بحث و گفت‌وگو در مورد آینده فناوری و تاثیر آن بر روابط‌عمومی فراهم کرد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، افزایش تعداد و تنوع آثار ارسالی از سوی روابط‌عمومی‌هاست. جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، رویداد مهمی در این حوزه است که نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها در کشور دارد. برگزاری این جشنواره، فرصتی ارزشمند برای روابط‌عمومی‌ها برای ارائه توانمندی‌های خود و رقابت با یکدیگر در سطح ملی است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjobv