پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 34614
تاریخ انتشار: 1401/11/16 06:36
رئیس سازمان انرژی اتمی:

رفتار مدیرکل آژانس حرفه‌ای نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه غرب علاقه‌ای برای هسته‌ای شدن ایران ندارد، گفت: نماینده ارشد آژانس بین‌المللی در بازدید از تاسیسات کشور، گزارش نادرستی ارائه داد و مدیرکل آژانس هم آن را رسانه‌ای کرد که این رفتار وی حرفه‌ای نیست.

  محمد اسلامی در برنامه تلویزیونی صف اول، به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، پیشرفت و توسعه انرژی هستهای را نسبت به قبل از انقلاب تشریح کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ظرفیتی که در بخش هستهای ایجادشده ابتدا در دانشگاه تهران و راکتور ۵ مگاواتی بود که در سال۱۳۴۶ کار ساخت این راکتور آغاز شد.

به گفته وی، البته کشور دنبال احداث نیروگاه برای ۲۰ هزار مگاوات برق هستهای بود و تعدادی قرارداد هم منعقد کرد. اما با پیروزی انقلاب این قراردادها متوقف شد و بعد از انقلاب کار ساخت یک راکتور تحقیقاتی هم به دلیل تامین نشدن سوخت متوقف شد. اسلامی درباره وضعیت نیروگاههای هستهای در کشور گفت: یک نیروگاه فعال هزار مگاواتی و سه نیروگاه در دستساخت داریم؛ نیروگاه دوم و سوم در جوار نیروگاه اولی است. به گفته معاون رئیسجمهور، آژانس مکلف است فناوری صلحآمیز هستهای را در اختیار همه قرار دهد و وظیفه دارد از این موضوع حمایت و پشتیبانی کند اما مسئله ایران، سیاسی و از سردشمنی است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: سند برجام در شورای امنیت، قطعنامه ۲۲۳۱ شد و طبق این سند آژانس هر سه ماه عملکرد این سند را به شورای حکام و هر ۶ ماه به شورای امنیت گزارش میدهد.

صمت اسلامی افزود: اکنون آژانس هر سه ماه هم درباره برجام و هم عملکرد پادمانی ایران گزارش میدهد. در عملکرد پادمانی ایران مشکلی نیست اما آنها مسائل پی ام دی ( مطالعات ادعایی) را دوباره بیرون آورده و درباره آنها گزارش میدهند. معاون رئیسجمهوری گفت: موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون میآیند، مورد اعتراض ما بوده و اتفاقا دیروز نامهای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده است ولی باز مدیرکل آژانس این مسئله را رسانهای کرد. اسلامی افزود: این رفتار غیرحرفهای است و پذیرفته نیست و امیدواریم این رویه توسط مدیرکل آژانس تداوم نیابد زیرا این کار برای اعتبار وی و آژانس پذیرفته نیست.

معاون رئیسجمهوری تاکید کرد: سند راهبردی ما نمایشی نیست و یک برنامه جدی و راهبردی است. برای جوانانی که به این حوزه علاقه دارند فراخوان میدهیم که وارد حوزه موردعلاقهشان شوند.

بیانیه امریکا و اروپا درباره گزارش آژانس

همچنین امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیهای مشترک به گزارش اخیر آژانس اتمی درخصوص مغایرت در پیکربندی دو آبشار سانتریفیوژ در نیروگاه فردو با آنچه که ایران پیشتر اعلام کرده بود، واکنش نشان دادند. به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک امریکا و تروئیکای اروپایی آمده است: ما دول فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده متوجه گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی درخصوص اینکه ایران تغییرات اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهایش بدون اطلاع پیشین به آژانس اتمی اعمال کرده، شدهایم. این سانتریفیوژها اورانیوم غنیسازی شده با خلوص ۶۰ درصد تولید میکنند و در نیروگاه غنیسازی فردو واقع هستند. در ادامه بیانیه نوشته شده است: همانطور که آژانس عنوان کرده است، اعمال تغییرات با تعهدات ایران ذیل توافق پادمانی لازم عدم اشاعه هستهای مغایر نیست. عدم اطلاعرسانی لازم باعث تضعیف توانایی آژانس اتمی در شناسایی به موقع مسائل در تاسیسات هستهای ایران میشود. تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشار سانتریفیوژ استفاده شده در ساخت اورانیوم نزدیک به سطح سلاح، باعث تضعیف لزوم تعهد گزارشدهی پادمانی ایران و همچنین تضعیف پذیرش بررسیهای پادمانی که آژانس بینالمللی انرژی اتمی لازم میداند، میشود. این چهار کشور در بیانیه خود آوردههاند: ادعای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام گرفته است کافی نیست. ما اقدامات ایران مبنی بر گزارشهای بیطرف و عینی آژانس بینالمللی انرژی اتمی قضاوت میکنیم و نه با هدف اعلام شده از سوی ایران. ما یادآور میشویم که تولید اورانیوم غنیسازی شده با خلوص بالا ذر نیروگاه غنیسازی فردو تهدیدات اشاعه هستهای بزرگی در پی دارد و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. امریکا و تروئیکای اروپایی همچنین در بیانیه مشترک خود آوردهاند: اقدامات ایران از آنجایی که به اعمال تعهدات راستیآزمایی و شفافیت ذیل برجام خاتمه داده (ازجمله با خاتمه دادن به پروتکل الحاقی برای قریب به دو سال)، بسیار بیشتر نگرانکننده است. ایران همچنین هیچ پاسخ معتبری به سوالات برجسته آژانس بینالمللی انرژی اتمی در راستای تحقیقات پادمانی آژانس ارائه نکرده است؛ با وجود اینکه دو قطعنامه در این خصوص توسط شورای حکام طی سال گذشته تصویب شده است. در انتهای بیانیه امریکا و سه کشور اروپایی آمده است: ما از ایران میخواهیم که از تمامی تعهدات قانونیاش ذیل توافق پادمانی جامع با آژانس بینالمللی انرژی اتمی پیروی کند و همکاری کاملی با آژانس در اجرای پادمانهای موثر در فردو داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nr8rx