یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 39981
تاریخ انتشار: 1402/02/12 11:29
با هدف توسعه مراودات تجاری بوشهر و پکن

خط مستقیم کشتیرانی ایجاد شود

توسعه ارتباطات تجاری بین بوشهر و چین نیازمند فراهم‌سازی برخی پیش‌نیازها است که یکی از آنها ایجاد خط مستقیم کشتیرانی بین بوشهر و بنادر کشور چین است.
خط مستقیم کشتیرانی ایجاد شود

استان بوشهر یکی از مهمترین مبادی ورودی و خروجی کشور محسوب میشود و بخش قابلتوجهی از کالاهای صادرات و وارداتی از طریق گمرکات این استان صادر یا وارد میشوند. بوشهر با کشورهای مختلفی مراوده تجاری دارد که بر اساس گزارشهای عملکرد گمرک که بهصورت ماهانه، فصلی و یا سالانه اعلام میشود، بیشترین صادرات بنادر بوشهر به کشورهای چین و امارات بوده و بیشترین میزان واردات نیز از همین کشورها بوده است. ایران و چین سابقه طولانی در عرصه تجاری دارند و ضمن صادرات کالاهای متنوع و متعدد از کشورمان به چین، بخش زیادی از کالاهای وارداتی به کشورمان، مربوط به تولیدات چینیها است.توسعه صادرات و واردات با کشور یکی از برنامههای مهم است که بندر بوشهر میتواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد؛ بهشرط که بخشی از پیشنیازها ازجمله ایجاد خط مستقیم کشتیرانی ایجاد شود.مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهر با رئیس انجمن دوستی ایران و چین اظهار کرد: کشور چین دارای جمعیت بالایی است و میتواند بازار خوبی برای محصولات کشورمان باشد.

رسول زارعی بابیان اینکه ورود کالاهای استان بوشهر به بازار چین میتواند زمینهساز گشایشهای فراوانی باشد، تصریح کرد: باید اقدامات  اساسی برای توسعه روابط تجاری بین ایران و چین صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بوشهر با چین ارتباط تجاری گستردهای دارد تصریح کرد: استان بوشهر میتواند دروازه ورود چینیها به کشور باشد و این موضوع باید توسط مدیریت گردشگری استان بوشهر و همکاری انجمن دوستی ایران و چین دنبال شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر توسعه ارتباطات را یک ضرورت دانست و افزود: باید شرایط مناسب برای توسعه مناسبات بین بوشهر و کشور چین فراهم شود.

آمادگی گمرک برای توسعه روابط

مدیرکل گمرک بوشهر نیز گفت: گمرکات استان بوشهر در صادرات و واردات کالا مراودات گستردهای را با کشور چیندارند و آمادگی لازم برای توسعه تجارت با چینیها وجود دارد.

علی سلیمانی با اشاره به آمادگی گمرک برای توسعه روابط تجاری اظهار کرد: گمرکات استان بوشهر خدمات بدون محدودیت را به فعالان اقتصادی در دورترین نقاط این استان دارد.

وی اضافه کرد: گمرکات استان بوشهر بهعنوان نوک پیکان در خدمات تجاری بوشهر، آماده همکاری با بازرگانان بوشهری و چینی است و از برنامههای روابط تجاری ۲ کشور استقبال میکند.

مشارکت چین در طرحهای اقتصادی بوشهر

استاندار بوشهر نیز در نشست با رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تشریح ظرفیتهای استان بوشهر در حوزههای اقتصادی انرژی، کشاورزی و صنایع دریایی خواستار مشارکت طرفهای چینی در طرحهای اقتصادی استان بوشهر شد.

احمد محمدی زاده بیان کرد: با پیگیریهای صورت گرفته و در سفر دوم رئیسجمهوری و هیات دولت به استان بوشهر شاهد تسریع در احداث راهآهن شیراز عسلویه بوشهر بودهایم.

وی گفت: استفاده بیشتر از منابع مالی و فناوری شرکتهای چینی در پیشبرد احداث این طرح راهبردی بسیار ضروری است.

توسعه مناسبات ایران و چین

رئیس انجمن دوستی ایران و چین نیز با اشاره به ظرفیتهای بسیار بالای بوشهر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ارتباط گستردهای با کشور چین دارد و برای توسعه مناسبات در زمینهها مختلف آماده هستیم.

علاءالدین بروجردی در این نشست با اشاره به رویکردهای نوین این انجمن در حوزه همکاریهای مشترک میان دو کشور کهن و متمدن ایران و چین برای تعمیق روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان چین و استان بوشهر اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه استانهای مرزی در اولویت توسعه روابط با کشورهای دیگر هستند ادامه داد: بوشهر دارای ظرفیتهای بسیار خوبی برای توسعه مناسبات و ارتباطات تجاری با کشور چین است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین بیان کرد: یکی از خواستههای فعالان اقتصادی استان بوشهر راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم و ایجاد خط پروازی که میتواند در تقویت ارتباطات نقش مهمی داشته باشد.

سخن پایانی

چین در صدر مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان بوشهر قرار گرفته است و بر همین اساس انتظار میرود زیرساختهای مناسبی همچون ایجاد خط کشتیرانی مستقیم بین بوشهر و چین فراهم شود. با توجه به اینکه توسعه مناسبت تجاری نیازمند ارتباط فعالان اقتصادی و رفتوآمدهای مکرر است، برنامهریزی برای ایجاد خط هوایی مستقیم بین بوشهر و شهرهای چین نیز میتواند یکی از اقدامات باشد.ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین باید برای افزایش روابط تجاری و توسعه اقتصادی استفاده شود تا شاهد توسعه روابط و مراودات فعالان اقتصادی دو طرف باشیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gknzn