چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 33993
تاریخ انتشار: 1401/11/05 07:45
سخنگوی اقتصادی دولت

قمار ارز در فضای مجازی دلار را گران کرد

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در برخی شبکه‌ها و کانال‌های فضای مجازی خرید و فروش کاغذی و قمار ارز صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه در شبکه‌ها و کانال‌هایی که خرید و فروش کاغذی و قمار ارز صورت می‌گیرد، نسبتی میان منابع ارزی کشور و صادرات نفتی و غیرنفتی کشور وجود ندارد که به همین دلیل در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ بودیم و امیدواریم دستگاه‌های مسئول، با ورود به این بازارهای کاغذی وضعیت را مهار کنند.

 سید احسان خاندوزی در نشست خبری درباره وضعیت منابع ارزی و مدیریت بازار ارز ضمن بیان این مطلب افزود: همانطور که رئیس کل بانک مرکزی به تازگی بیان کرد، وضعیت منابع ارزی کشور در وضعیت خوبی است و حتی از نظر کنترل مصارف ارزی کشور نیز هماهنگیهای اخیر بین وزارت صمت و بانک مرکزی باعث بهبود شرایط شده است. بیش از ۸۰ درصد نیازهای ارزی کشور از طریق بازارهای رسمی تامین میشود که شامل سامانه نیما برای ارز حوالهای و بازار متشکل برای اسکنانس ارزی است.

افزایش اختیارات بانک مرکزی

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه بانک مرکزی درخواست اختیارات بیشتری برای مقابله با سوداگری دارد، گفت: اعطای این اختیارات مورد تایید قرار گرفت و برای تصویب به شورای سران قوا ارجاع شده است.

خاندوزی خاطر نشان کرد: به جهت کوتاهیهای انباشته شده متاسفانه ما فاقد نهادهای ترمزگیر یا سرعت گیر برای سوداگری در بازار انواع داراییها هستیم. هیچ جای دنیا اینگونه نیست که هر کسی به راحتی تقاضای کاذب سوداگرانه در بازار ارز و مسکن ایجادکند.

یارانه نان حذف نمیشود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ طرح هوشمندسازی تخصیص آرد گفت: در مرحله نخست، بیش از ۹۸ درصد نانواییهای کشور به مکانیسم هوشمند تخصیص آرد مجهز شدند که شامل ۵۸هزار نانوایی در شهرها و ۱۸ هزار نانوایی در روستاها است.

خاندوزی اظهارکرد: مرحله دوم این طرح در چند استان آغاز شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال در تمام کشور آن را اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: خبری از آزادسازی نرخ نان وجود ندارد و محدودیتی هم در تعداد عرضه نان وجود ندارد ضمن آنکه محدودیت تخصیص آرد به نانوایان در مرحله دوم برداشته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای مرحله نخست این طرح مشخص شد که روزانه حداقل ۵ هزارتن از ۲۱ هزارتن آرد یارانهای از شبکه توزیع خارج شده و تبدیل به نان نمیشود؛ شناسایی این هدررفت، دستاورد مرحله نخست بود که متاسفانه با شیطنت سیاست زده، به عنوان نقطه ضعف دولت معرفی شد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه در فاز دوم بهصورت تدریجی جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد، تاکید کرد: دولت سیزدهم یارانه نان را حذف نخواهد کرد؛ یارانه نان از ۷۰ هزارمیلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

ادامه عرضه خودرو در بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد عرضه خودرو در بورس گفت: این عرضه یک سازکار و شیوه است؛ دولت برای تامین منفعت مردم در حوزه خودرو دو دسته اقدامات را در رستور کار داشت. یک دسته اقدامات ناظر به حوزه عرضه بود و دوم کوتاه کردن دست دلالان یا سوداگران از این زمینه بود که با عرضه خودرو در بورس کالا عملیاتی شده است. سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: مردم به واسطه خودروهایی که از بورس خریدند نسبت به نرخ بازار، ٢ هزار ٧۵٠ میلیارد تومان صرفه جویی کردند.

چند ویژگی لایحه بودجه ۱۴۰۲

خاندوزی به تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۲ پس تصویب کلیات آن، در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، چند نکته همچنان دچار سوءبرداشت است.

وی افزود: میزان رشدی که در رقم مجموع بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۲ قرار دارد، بخش اعظم آن ناشی از انتقال پارهای از منابع تبصره ۱۴ بودجه به داخل منابع و مصارف بودجه عمومی کشور است که دقیقا ناشی از سیاست شفافسازی در بوجه کشور بوده و قدمی رو به جلو و اصلاح ساختار محسوب میشود، باقی اجزا و رشدهایی که در لایحه بودجه است، نسبت به ارقامی که در عملکرد بودجه ۱۴۰۲ وجود داشته، حوالی ۲۰درصد رشد را شاهد هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: احساس اینکه دولت در حال حرکت به سمت افزایش هزینهها و انبساط بودجه در شرایطی است که اولویت اصلی دولت کنترل کسری بودجه، کنترل رشد نقدینگی در اقتصاد و ایجاد ثبات در بازار داراییهاست، ناشی از این سوءبرداشتهاست.

کنترل تورم در اولویت دولت

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره دستمزد کارگران در شورایعالی کار گفت: رویکرد اصلی دولت بازگشت به قانون بوده و معیشت جامعه کارگری جزو دغدغه اصلی دولت است

وی با یادآوری اینکه میانگین افزایش حقوق در بودجه سال آینده ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: پس از تصویب این قانون و با توجه به اجرای پلکانی آن، حقوق کارکنان دولت بین ۱۵ تا ۲۵ درصد رشد خواهد داشت.

بهرهبرداری طرحهای آبی و گازی

سخنگوی اقتصادی دولت درباره طرحهایی که در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد به آغاز بهرهبرداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که ظرفیت فرآوری گاز را به میزان ۵۶ میلیون متر مکعب در روز افزایش میدهد و آغاز بهرهبرداری از نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۱۲ میلیون متر مکعب به حجم تولید گاز در کشور افزوده میشود اشاره کرد.

وی افزود: طرح جمع آوری گازهای همراه نیز به طور رسمی تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان هم در دستور کار است که امسال افتتاح میشود که ظرفیت جدید پالایشی ۲۱۰ هزار بشکه را به همراه خواهد داشت.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: طرح تکمیل پالایشگاه اصفهان به منظور تولید گازوئیل کم گوگرد و گازرسانی به روستاهای جدید و بهرهبرداری رسمی بخشی از خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار هم در دستور کار قرار دارد.

وی درباره بهرهبرداری از طرحهای آبی و نیروگاهی باید گفت: در دهه فجر و تا پایان سال طرحهای جدید نیروگاهی آبگیری سدها و آبرسانی به روستاها در دستور کار قرار دارد که جزییات آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد. همچنین بیش از ۷۰۰ کیلومتر را بزرگراهی به بهرهبرداری میرسد.

وضعیت پرداخت تسهیلات خرد

سخنگوی اقتصادی دولت با ارائه آماری از پرداخت تسهیلات خرد از سوی شبکه بانکی کشور اظهارکرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۳۶۲ هزار فقره وام به ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط وام خرد بدون ضامن پرداخت شده است.

خاندوزی ادامه داد: در۱۱ ماههامسال ۷۸۰ هزار و ۶۵۹ فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۰۷ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل۵۴ درصد رشد داشته است.

وی همچنین این نکته را گفت که از ابتدای امسال تا اول بهمن ماه ۶۷۷ هزار و ۷۸۵ فقره وام به مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان وام فرزند آوری پرداخت شده است.

به گفته خاندوزی از تیر امسال از مجموع ۲۲۸ هزار پرونده تشکیل شده در شبکه بانکی برای دریافت وام ودیعه مسکن، ۱۹۲ هزار نفر تسهیلات خود را به میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان دریافت کردهاند.

انعقاد قرارداد با ۲۰۴ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن/ بانکها با پیمانکاران برای ساخت مسکن قرارداد میبندند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره نهضت ملی مسکن نیز گفت: تغییر روش تامین مالی نهضت ملی مسکن و تغییر مدیریت در وزارت راه و شهرسازی موجب شد عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات در این طرح در حد انتظار نباشد و تلاش میکنیم این عقب ماندگیها جبران شود.

خاندوزی در این زمینه این آمارها را ارائه کرد که در ۱۰ ماهه امسال ۸۰۷ هزار مورد افتتاح حساب داشتیم و بانک مسکن با ۲۰۴ هزار نفر که پرداختی خود را تکمیل کرده اند، قرارداد منعقد کرده و بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان تخصیص داده است.

بورس مسکن

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره راهاندازی بورس مسکن و سازکار آن نیز اظهارکرد: آن چیزی که در تجربه جهانی و اسنادی که در گذشته ایران وجود دارد، عرضه مسکن در بورس است؛ لزوما اینکه نهادی تحت عنوان «بورس مسکن» داشته باشیم، در دستور کار نیست. اما منافع عرضه مسکن در بورس از دو روش قابل وصول است؛ اول از طریق حراج واحدهای مسکونی از طریق بورس کالا و دوم از طریق صندوق املاک و مستغلات.

وی گفت: این صندوقها به مردم اجازه میدهند با هر میزان آوردهای، واحدهای املاک و مستغلات را خریداری کنند و بهتدریج در بندمدت، منجر به خانهدار شدن مردم شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xon7p