چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 36542
تاریخ انتشار: 1401/12/14 10:19

گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

پیگیری‌های مستمر مسئولان ارشد مازندران در قالب برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای جلب نظر فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی این روزها دیار علویان را در مسیر توسعه و رشد اقتصادی ۳ درصدی قرار داده است.
گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

مازندران با افزون بر ۳ میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود4 درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری جدید از اهمیت بسزایی برخوردار است. این دیار با مزیتهای فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماههای گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایهگذاران به عنوان محور رایزنیهای فعالان اقتصادی برای سرمایهگذاری جدید تبدیل شده و برگزاری هفت همایش معرفی فرصتهای سرمایهگذاری استان باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که تاکنون بیش از یک هزار سرمایهگذار آمادگی خود برای راهاندازی یا اجرای طرحهای توسعهای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.

موقعیت استراتژیک یک استان شمالی

قرار گرفتن مازندران در مسیر راهبردی، موقعیت ویژهای به این استان داده و اهمیت و جایگاه سرمایهگذاری جدید از این حیث مورد توجه است که میتوان باتوجه به بازارهای هدف صادراتی این تولیدات فرآوری شده را به کشورهای منطقه صادر کرد. به باور صاحبنظران سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بینالمللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاریهای اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بینالمللی در هتل بادله ساری خودنمایی میکند که فصل جدیدی از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد که اجرای این برنامه نقش غیرقابل انکاری در افزایش سرمایهگذاری ارزی در این استان داشته است.

همکاری با قزاقستان، گام جدید سرمایهگذاری در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در دیدار اخیر خود با جمعی از فعالان اقتصادی کشور قزاقستان گفت: این استان آماده سرمایهگذاری مشترک در حوزههای مختلف اقتصادی، زیرساختی و عمرانی با کشور قزاقستان است.

حسن خیریانپور در دیدار با «کولژانوف کانات ژانبیر اولی» معاون اول استان مانگیستائو کشور قزاقستان در ساری افزود: مازندران ظرفیتهای خوبی در حوزه صادرات محصولات مواد غذایی و کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، کیوی، لبنیات، شیلات و دیگر کالاهای راهبردی و اساسی دارد که کشور قزاقستان میتواند از این ظرفیت برای واردات استفاده کند. وی خاطر نشان کرد: برقراری ارتباط با کشورهای همسایه جزو برنامههای اصلی مسوولان استان برای توسعه و رشد نرخ اقتصادی است که با مذاکرات دوجانبه و چند جانبه از این دست به دنبال تحقق این مهم هستیم. معاون استاندار مازندران اضافه کرد: در سالهای گذشته تفاهمنامههای تجاری خوبی بین مازندران و کشور قزاقستان به امضاء رسید که درصدد اجرای دقیق این مصوبات هستیم.

خیریانپور تصریح کرد: در کنار حمایت از جذب سرمایه گذار، تسهیل گری روند اجرای طرحهای اقتصادی از سوی شرکتهای داخلی و خارجی در استان در دستور کار است و مراودات بانکی خوبی بین مازندران و قزاقستان میتوان برقرار کرد.

وی با بیان این که، مازندران یکی از استانهای گردشگر پذیر ایران است، گفت: خواستار حذف روادید برای حضور گردشگران قزاق در مازندران هستیم. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مازندران آماده همکاریهای اقتصادی با کشورهای منطقه است و تمام ضوابط برای برگزاری همایش و معرفی فرصتهای سرمایهگذاری این دیار آماده است.

کشورهای منطقه آماده سرمایهگذاری در مازندران

معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان هم در این نشست گفت: روند تبادلات تجاری و اقتصادی کشورهای جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان باهدف توسعه روابط منطقهای و انتقال تجربیات در حوزه علمی و زیرساختی افزایشی است. کولژانوف کانات ژانبیر اولی افزود: زیرساختهای اقتصادی و سرمایهگذاری جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و قابل توجه است و در سالهای گذشته ارتباط خوبی بین ایران و قزاقستان شکل گرفت. وی خاطر نشان کرد: به طور حتم با برنامهریزی و مذاکراتی که در دست انجام است افزایش تبادلات تجاری برای سالهای آینده بین قزاقستان و کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران افزایش مییابد. معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان اضافه کرد: مازندران در بحث مرکبات، شیلات، انواع مواد غذایی واحدهای خوبی دارد که کشور قزاقستان به دنبال استفاده از تجربیات این بنگاههای اقتصادی و واردات این محصولات براساس نیاز است. کانات ژانبیر اولی گفت: به استانهای همجوار مازندران هم سفر داشتیم اما این منطقه ظرفیتهای سرمایهگذاری بینظیری دارد که باید از این منابع برای منافع ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان بهره برد. معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان گفت: مازندران با برخورداری از منابع گردشگری و طبیعی منحصربه فرد و جذاب ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگردی برای مردم قزاقستان است. ژانبیر اولی افزود: در نشست امروز برنامهریزی خوبی برای توسعه روابط این استان با کشور قزاقستان انجام شد که به طور حتم برای تحقق گفتوگوهای انجام شده، ۲ طرف خود را مکلف میدانند.

وی با بیان این که، زیرساختهای اقتصادی و گردشگری مازندران برای توسعه روابط تجاری و حضور مردم قزاقستان برای سیاحت در این استان بینظیر است، گفت: توریست درمانی و فعالیت پزشکان متخصص با جاذبههای طبیعی بکر فرصت ارزشمند برای حضور گردشگران خارجی در این استان را فراهم کرده است. معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان تصریح کرد: گردشگری آسان و حذف روادید برای حضور ارزان و با کیفیت مطلوب گردشگران قزاقستانی در مازندران جزو برنامههای ما است که در سطح ملی پیگیر آن خواهیم شد. کانات ژانبیراولی کرد: از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان مازندران و همچنین واحدهای تولیدی این دیار برای انتقال تجربیات و همچنین واردات کالا استفاده خواهیم کرد.

صدور ۱۵ روزه مجوز سرمایهگذاری در مازندران

استاندار مازندران گفت: اعطای مجوز سرمایهگذاری در مازندران از سوی دستگاههای اجرایی باهدف اجرای طرحهای توسعهای و اقتصادی به ۱۵ روز رسید.

سید محمود حسینیپور در نشست شورای برنامهریزی و توسعه استان مازندران در ساری افزود: رویه غلط گذشته در معطل گذاشتن و فرار سرمایهگذار چالش جدی و مهمترین دغدغه در استان است که این رویه باید هرچه سریعتر ریشهکن شود. وی خاطر نشان کرد: تمامی دستگاههای اجرایی استان مکلف هستند حداکثر تا ۱۵ روز نسبت به اعطای مجوز سرمایهگذاری اقدام کنند در غیر این صورت پرونده راهاندازی واحد تولیدی به متقاضی و فعال اقتصادی به صورت خودکار مثبت ارزیابی میشود و فرد مراجعهکننده جواز خود را دریافت میکند. استاندار مازندران تصریح کرد: طبق گفته یکی از مدیران دستگاههای اجرایی، یک فعال اقتصادی یکسال تا ۲ سال برای اخذ مجوز سرمایهگذاری در استان در ادارات دولتی معطل میماند که این رویه باطل و اشتباه گذشته باید هرچه سریع تر برچیده شود. مقام عالی دولت در مازندران اضافه کرد: حمایت از سرمایهگذار و معطل نشدن بخش خصوصی باهدف تکریم ارباب رجوع و همچنین ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی جزو اولویتهای مهم و اساسی دولت در استان است که لازم است تمامی دستگاههای اجرایی به آن توجه لازم و کافی را داشته باشند.

حسینیپور افزود: برخی کارکنان دستگاههای اجرایی رویکرد جدید و اشتباهی در معطل گذاشتن سرمایهگذاری برای اعطای مجوزها این روزها اتخاذ کردند و در نامه اداری مینویسند که پرونده مورد نظر در دست بررسی قرار دارد که به هیچ عنوان این رویه درست نیست و حداکثر تا ۱۵ روز باید نسبت به تعیین تکلیف فرد درخواستکننده راهاندازی واحد تولیدی در استان اقدام شود. وی گفت: دولت سیزدهم نسبت به رفع مشکلات زیرساختی و همچنین حمایت همهجانبه از فعال اقتصادی در تلاش است و در صورت کارشکنی با مدیران خاطی برخورد خواهد شد. استاندار مازندران با بیان این که، بیتوجهی مدیران دستگاههای اجرایی به فعال اقتصادی برایشان به طور حتم هزینه خواهد داشت، اضافه کرد: در صورت تداوم بیرغبتیها با دستگاههای اجرایی خاطی طبق قانون و اختیار برخورد خواهد شد. این مقام مسئول ادامه داد: باید تمام فعالیت دستگاههای اجرایی به روز شود و انباشت پروندههای سرمایهگذاری در استان معنا ندارد و اگر یک نامه کاری به اداری ارسال شد باید همان روز در جریان کار و حداکثر تا ۱۵ روز تعیین تکلیف شود. حسینی پور افزود: فرهنگ نادرست برخی دستگاههای دولتی در فراری دادن سرمایهگذاری با نظارت ویژه و افزایش بازرسیها در استان برچیده میشود.

تایید سرمایهگذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از فراهم شدن هفت مورد سرمایهگذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مرکز خدمات سرمایهگذاری استان مازندران خبر داد. حسن خیریانپور افزود: با برگزار شدن هفت همایش بزرگ فرصتهای سرمایهگذاری در مازندران، زمینه ورود سرمایهگذاران جدید به این دیار فراهم شده است. وی خاطر نشان کرد: امسال در جذب سرمایهگذار خارجی اقدامات خوبی در حال انجام بوده که تاکنون زمینه هفت مورد سرمایهگذاری خارجی با سرمایهگذاری ۴۱ میلیون یورویی در استان فراهم شده است. معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه یکهزار و ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری در استان شناسایی شده است، اضافه کرد: تاکنون در هفت ناحیه، همایش سرمایهگذاری برگزار و مقرر است همایش بزرگ فرصتهای سرمایهگذاری مازندران با حضور سرمایهگذاران داخلی و خارجی، بهار سال آینده برگزار شود. معاون استاندار با اشاره به توسعه اشتغال دانشبنیان و تقویت طرحهای اشتغالزایی در مازندران، اضافه کرد: تاکنون ۹۶ درصد سهمیه ۵۳ هزار نفری اشتغال مازندران تاکنون محقق شده و باید تا پایان سال این شاخص با میزان ۱۰۰ درصد در سامانه رصد اشتغال مازندران ثبت شود. خیریانپور با اشاره به اینکه برگزاری همایشهای سرمایهگذاری در استان زمینه ورود و تقاضای سرمایهگذاری در مازندران را افزایش داده است، گفت: تا پایان امسال قصد داریم در حوزه سرمایهگذاری و جذب اشتغال از این حوزه گامهای اساسیتری برداریم. خیریانپور ادامه داد: در حوزه مردمیسازی یارانهها و پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی و شیلات، مازندران رتبه سوم کشور را کسب کرده و باید این شاخص به رتبه نخست کشور تبدیل شود.

سخن پایانی

صنعت و تولید همواره در مازندران از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغالزایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشینآلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دندههای این بنگاههای اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

همچنین مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید میشود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالشهای مهم این استان محسوب میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rbvwm