سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 13215
تاریخ انتشار: 1400/12/22 16:30

چه اقداماتی در مواجهه با مصدومان چهارشنبه سوری انجام دهیم؟

رییس اداره آموزش اورژانس تهران به بیان توضیحاتی در خصوص اقداماتی که باید در مواجهه با مصدومان حوادث چهارشنبه سوری انجام دهیم، پرداخت.

 سعید مهرسروش، در خصوص اقداماتی که باید در مواجهه با مصدومان حوادث چهارشنبه سوری انجام دهیم گفت: یکی از حوادثی که ما در بحث چهارشنبه آخر سال با آن مواجه هستیم آسیب به چشم است که اگر این نوع آسیب به سبب حرارت بروز پیدا کرده باشد و موجب چسبیدن پلک به چشم شود ما به هیچ عنوان نباید پلک فرد را باز کنیم.

وی ادامه داد: چنانچه آسیب چشمی به سبب مواد شیمیایی رخ داده باشد باید حدود ۲۰ دقیقه از سمت داخل چشم به خارج این عضو با مایعی نظیر آب با یک دمای معمولی شست وشو داده شود.

رییس اداره آموزش اورژانس تهران اظهار کرد: اگر با مصدومی مواجه شدیم که بر اثر حوادث آخر سال دچار سوختگی شده است در درجه اول باید ایمنی خود را حفظ و سعی کنیم آتش را خاموش کنیم.

مهر سروش ادامه داد: اگر فردی در حال آتش گرفتن است از غلتاندن فرد و کارهایی از این قبیل خودداری کنیم و بهتر است یک پتو دور او بپیچیم و فرد در همان مکان بنشیند تا آتش خاموش شود و باید برای عضو سوخته کنترل فرایند سوختن انجام شود و در دقیقه اول فرصت داریم عضو سوخته را با آب معمولی خنک کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در دست فرد آسیب دیده زیورآلات نظیر انگشتر و دستبند باشد باید حتما آن‌ها را از دست فرد خارج کنیم، افزود: اگر لباس به بدن فردی که دچار سوختگی است، چسبیده باشد حق نداریم آن را جدا کنیم و باید دور محل سوختگی را ببریم و به قسمتی که چسبیده است دست نزنیم و چنانچه لباس نجسبیده است بهتر است آن را از تن فرد خارج کنیم.

رییس اداره آموزش اورژانس تهران متذکر شد: در سوختگی‌های درجه ۲ به بالا به هیچ عنوان نباید از کرم‌های سنتی نظیر سیب زمینی و خمیر دندان و پماد سوختگی استفاده شود و باید منتظر بمانید تا همکاران ما بر بالین فرد حادثه دیده حاضر شوند و اقدامات لازم را انجام دهند.

 

منبع: میزان

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2owwv4