شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 11039
تاریخ انتشار: 1400/10/27 13:45

رکوردشکنی تجاری‌سازی در ایران‌خودرو

با تکمیل و تجاری‌سازی ۵ هزار و ۸۱۷ خودرو در پنج‌شنبه هفته گذشته، رکورد روزانه تجاری‌سازی و عرضه در ایران‌خودرو شکسته شد که با افزوده شدن این تعداد، آمار تجاری‌سازی در طول هفته گذشته به ۱۹ هزار و ۳۰۰ خودرو رسید.

با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در گروه صنعتی ایران‌خودرو و براساس راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار خودرو، تکمیل و تجاری‌سازی خودرو در این گروه صنعتی شتاب گرفته و بر همین اساس، پنجشنبه هفته گذشته، کارکنان این مجموعه توانستند از رکورد روزانه تجاری‌سازی خودروها عبور کنند‌.

تکمیل خودروهای ناقص

براساس تعهدات خودروساز بزرگ کشور در بسته ساماندهی صنعت خودرو، با تحقق الزامات و تامین قطعات حساس الکترونیک، در سه ماهه پایانی امسال، ۱۶۰ هزار خودرو وارد بازار خواهد شد. به‌گزارش ایکوپرس، به این ترتیب با تکمیل و تجاری‌سازی ۵ هزار و ۸۱۷ خودرو در پنج‌شنبه هفته گذشته، رکورد روزانه تجاری‌سازی و عرضه در ایران‌خودرو شکسته شد که با افزوده شدن این تعداد، آمار تجاری‌سازی در طول هفته گذشته به ۱۹ هزار و ۳۰۰ خودرو رسید.

آغاز داخلی‌سازی گیربکس ۱۶ سرعته

مدیرعامل شرکت ساپکو با اشاره به عبور از رکورد تولید ایران‌خودرو دیزل در سال جاری، گفت: تامین برای تولید حدود ۷ هزار خودرو تجاری شامل انواع کامیون، کامیونت و کشنده تا انتهای سال را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

عادل پیرمحمدی افزود: سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از تحریم‌های دور اول، تولید خودروهای تجاری به‌دلیل اینکه قطعات و مجموعه‌ها از خارج از کشور تامین می‌شد، دچار آسیب شد اما با تلاش‌های انجام شده در دو سال اخیر و با راهبری مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، خودکفایی‌ها به بار نشسته و عمده قطعات ساخت داخل است.

مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه هدف‌گذاری ایران‌خودرو دیزل برای سال آینده، تولید ۱۷ هزار خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین شامل انواع کامیون، کامیونت، کشنده و... است، گفت: از این طریق به نوسازی ناوگان فرسوده کشور کمک می‌کنیم. در حوزه تجاری، اقدامات بسیار خوبی در راستای خودکفایی قطعات و مجموعه‌ها انجام‌شده و امید است این روند استمرار یابد.

پیرمحمدی با اشاره به اینکه داخلی‌سازی گیربکس ۱۶ سرعته که از مجموعه‌های کاملا وابسته به خرید خارجی به‌شمار می‌رود، با کمک شرکت ساپکو، چرخشگر و سازندگانی که برای تولید اعلام آمادگی کرده‌اند، آغاز شده، یادآور شد: مزایای این گیربکس تاثیر بسزای آن در مصرف سوخت و نیز به‌روز بودن است.

وی با بیان اینکه در سراسر کشور مجموعه‌های توانمندی در زمینه تولید قطعات و مجموعه‌ها وجود دارد که در دو سال گذشته توانسته‌ایم از ظرفیت آنها بهره بگیریم، گفت: حاصل این همکاری، داخلی‌سازی بخشی از قطعات موردنیاز است، سایر قطعات باقیمانده که تاکنون خودکفا نشده، مربوط به قطعات الکترونیکی بوده که امیدواریم این بخش نیز به خودکفایی برسد.

مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه در بخش تامین صنایع الکترونیک خودرو نیازمند خرید از منابع خارجی هستیم، عنوان کرد: درحال‌حاضر توانمندی تولید انواع پورت‌ها در ایران‌خودرو وجود دارد، اما خودکفایی در قطعاتی که روی این پورت‌ها قرار می‌گیرد، محقق نشده است. از سوی دیگر، داخلی‌سازی این قطعات برعهده خودروساز نبوده و باید از سوی صنایع الکترونیک صورت گیرد که تاکنون انجام نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه آماده همکاری با صنایعی هستیم که توانایی تولید قطعات الکترونیکی را دارند، خاطرنشان کرد: در زمینه تولید انواع پورت‌ها و به ویژه نرم‌افزار، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما در سخت‌افزار الکترونیکی همچنان دچار مشکل هستیم. باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه انجام شود، زیرا در آینده وابستگی صنعت خودرو به صنایع الکترونیک افزون‌تر خواهد شد.

صدور نخستین دعوتنامه تارا با رنگ‌های خاص

شرکت ایران‌خودرو برای نخستین بار و با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان، اقدام به صدور دعوتنامه‌های خودرو تارا با امکان سفارش‌گذاری رنگ‌های خاص کرد.

ایران‌خودرو به‌منظور ایجاد امکان انتخاب رنگ‌های متنوع برای محصول تارا دستی، دعوتنامه‌های این محصول را با شرایط انتخاب رنگ صادر کرده است. این رنگ‌های خاص شامل نقره‌ای تیتانییوم، قهوه‌ای کادرو و سرمه‌ای متال همراه با پوشش نانو سرامیک است. 

پوشش نانوسرامیک خودرو روشی برای حفظ زیبایی و شفافیت رنگ خودرو است که در عین حال، موجب دوام رنگ و جلوگیری از کدرشدگی آن در طول زمان می‌شود. این روش با توجه به عمر بالای آن، در بلندمدت می‌تواند از نظر اقتصادی نیز توجیه‌پذیر باشد؛ علاوه‌بر اینکه با اعمال این پوشش توسط ایران‌خودرو، خللی در گارانتی رنگ خودرو ایجاد نمی‌شود.

از دیگر مزایای این پوشش نانو سرامیک می‌توان به زیبایی و درخشندگی خودرو، مقاومت در برابر خط و خش‌های سطحی، محافظت از رنگ بدنه اتومبیل در برابر سنگ پریدگی‌های جاده‌ای، باران‌های اسیدی و گرد و خاک، جلوگیری از آفتاب ‌سوختگی، تسریع در تمیز کردن و نیز محافظت در برابر اکسیداسیون و سایر آسیب‌های محیطی و همچنین آب‌گریزی (هر نوع مایع در تماس با این سطح از روی آن می‌لغزد) اشاره کرد.

شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو (آپکو) رنگ محصولات را به درخواست مشتریان مجهز به پوشش نانو سرامیک می‌کند.

تاکسی‌های سمند در سنگال

سازمان توسعه حمل‌ونقل زمینی سنگال (FDTT)، در راستای برنامه تکمیل و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری، چندین تاکسی سمند به رانندگان تحویل داد.

باباکار گئی، مدیر سازمان توسعه حمل‌ونقل زمینی (FDTT) در مراسم تحویل تاکسی‌ها گفت: تلاش و همکاری عمیقی در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور آغاز شده است. ورود تاکسی‌های جدید سمند به‌منظور بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل کشور، موجب ایجاد رضایت‌مندی شهروندان شده است.

وی افزود: سازمان توسعه حمل‌ونقل زمینی سنگال، تسهیلات و اعتباراتی را برای رانندگان سیستم حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته است.

منصور فای، شهردار سنت لویی نیز در این مراسم با ابراز رضایت از تولید سمند در سایت سنیران اتو، از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در تولید ۲ هزار تاکسی برای ناوگان سنگال دعوت به همکاری کرد.

حسن ذاکری، مدیرعامل سنیران اتو نیز در این مراسم، با بیان اینکه ورود هر تاکسی به ناوگان حمل‌ونقل ایجاد یک شغل است، از برنامه واگذاری تاکسی در شهرهای کائولاک و سنت لویی و دیگر شهرها بعد از داکار خبر داد و گفت: شهردار و استاندار شهر سنت‌لویی درخواست مشارکت ایران‌خودرو در نوسازی تاکسیرانی این شهر را داده‌اند و تاکنون برای تامین حدود ۳۰۰ تاکسی اعلام نیاز شده است.

وی افزود: با توجه به امکانات و ظرفیتی که در مرحله اول تولید داشتیم، توافق شد تعدادی تاکسی برای شروع پروژه به شهر سنت لویی ارسال شود و در ادامه پس از تکمیل واگذاری تاکسی‌ها به داکار، ارسال خودروهای تاکسی به این شهر نیز آغاز شود.

مدیرعامل سنیران اتو با بیان اینکه سیستم سوخت تاکسی‌های سمند به‌صورت گاز و بنزین است و به همین منظور در گام نخست، به‌زودی یک جایگاه گاز در شهر سنت لویی ایجاد خواهد شد، اظهارکرد: در کنار این جایگاه گاز، واحد خدمات پس از فروش و خدمات سریع نیز راه‌اندازی خواهد شد تا پس از واگذاری تاکسی‌ها، مشکلی در تامین قطعه، خدمات و گازرسانی وجود نداشته باشد.

گفتنی است آذر امسال در سفر مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به شهر داکار، با احیای سایت تولیدی این شرکت در سنگال، قرارداد تولید دو هزار تاکسی به‌امضا رسید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ogqo3