پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 34229
تاریخ انتشار: 1401/11/08 11:47
جوان مهارت‌آموخته بیکار نمی‌ماند

قطار پیشرفت در اشتغالزایی به بوشهر رسید

یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصاد بحث تولید و اشتغال است که افزایش تولید در نگاه اول به معنای رونق چرخ اقتصاد و در ادامه کاهش وابستگی و واردات و افزایش اشتغال، افزایش سطح معیشت مردم، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و ارتقای فعالیت بخش خصوصی، افزایش سطح بهره‌وری سازمانی و کارآفرینی و حجم واردات، تحقق عدالت اجتماعی و بهبود شاخص‌های توسعه اجتماعی در نتیجه افزایش قدرت اقتصادی جامعه و… را به دنبال دارد.
قطار پیشرفت در اشتغالزایی به بوشهر رسید

یکی از اصلیترین شاخصهای اقتصاد بحث تولید و اشتغال است که افزایش تولید در نگاه اول به معنای رونق چرخ اقتصاد و در ادامه کاهش وابستگی و واردات و افزایش اشتغال، افزایش سطح معیشت مردم، افزایش سرمایهگذاری داخلی و ارتقای فعالیت بخش خصوصی، افزایش سطح بهرهوری سازمانی و کارآفرینی و حجم واردات، تحقق عدالت اجتماعی و بهبود شاخصهای توسعه اجتماعی در نتیجه افزایش قدرت اقتصادی جامعه و… را به دنبال دارد. همچنین مشاغل خرد و خانگی هر شهرستان باید شناسایی تا در آن زمینه تسهیلات پرداخت شود و اگر براساس ظرفیتها و توانایی هر منطقه تسهیلات پرداخت شود، منابع هدر نخواهد رفت. از سوی دیگر مشاغل خانگی شاید بهتر و بیشتر از دیگر مشاغل آزاد نرخ بیکاری را در شهرها و روستاها کاهش میدهند چرا که با هزینه کم و بهرهمندی از وامهای خوداشتغالزایی قابل اجرا است. صمت در این گزارش به بررسی فرصتهای شغلی ایجاد شده در استان بوشهر پرداخت.

تحقق هدف شغلی یکساله بوشهر در ۹ ماه

مصدق کشاورزی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در ۹ ماه امسال ۲۲ هزار و ۱۰۱ فرصت شغلی در این استان ایجاد شد که نسبت به تعهد اشتغال یکساله استان به وزارتخانههای کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ درصد بیشتر است.بر اساس دستور استاندار بوشهر تعهد درون استانی برای ایجاد ۳۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۱ برنامهریزی شده است که با اقدامات انجام شده محقق خواهد شد.

کشاورزی اضافه کرد: با ایجاد این میزان اشتغال تا پایان سال تعهد اشتغال آفرینی استان بوشهر تحققی ۱۳۸ درصدی خواهد داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: ۴۸ دستگاه اجرایی در استان بوشهر در ایجاد اشتغال این استان نقش دارند که هر یک ظرفیتها و برنامههای خود را به تفکیک شهرستانها ارائه کردند.

صحتسنجی مشاغل در سامانه «رصد»

کشاورزی ادامه داد: مشاغل ایجاد شده همه با کد ملی و مشخصات در سامانه رصد اشتغال کشور به ثبت رسیده است و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هر یک از موارد را بررسی و صحت سنجی میکند تا در صورت انحراف مسئله را برای پیگیری ارجاع دهد.

 وی افزود: در این بررسیها استان بوشهر با تأیید ۹۴ درصد از مشاغل ثبت شده در سامانه رصد رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است. کشاورزی یادآور شد: یکی از ملاکهای ارزیابی دستگاههای اجرایی استان تحقق اشتغال تعهد شده است.

رشد ۱۰۰ درصدی مشاغل خانگی

کشاورزی ادامه داد: حمایت دولت سیزدهم از ایجاد اشتغال نسبت به سالهای پیش از آن بسیار خوب است و اعتبار لازم برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ در بودجه دیده شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: امسال یکهزار و ۴۴۶ میلیارد تومان اعتبار از محل جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به استان بوشهر ابلاغ شده و ۱۸ بانک و موسسه اعتباری مسئولیت پرداخت این اعتبارات را بر عهده دارند.

وی افزود: این تسهیلات در شهرستانها برای طرحهای خوداشتغالی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و برای طرحهای کارفرمایی تا چهار میلیارد تومان اختصاص مییابد.

کشاورزی با بیان اینکه اکنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده در بانکهای استان بوشهر موجود است، گفت: با این منابع نباید مسئلهای برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در این استان وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به مصوبه شورایعالی اشتغال کشور و دستور رئیسجمهوری هریک از بانکها و یا مؤسسات اعتباری در استانها که فاقد منابع اعتباری کافی هستند باید برای پرداخت این تسهیلات از منابع سایر استانها استفاده کند بنابراین هیچگونه کمکاری از سوی بانکهای تأمینکننده اعتبار پذیرفته نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در ۹ ماهه اول امسال بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی از سوی این اداره کل بهصورت الکترونیکی صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش صددرصدی داشته است.  کشاورزی در ارتباط با تسهیلات حمایتی تبصره ۱۸ از اشتغالزایی واحدهای تولیدی گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بهعنوان کف اعتبار استان بوشهر تعیین شده که با توجه به اقدامات انجام شده در این استان بهطور حتم میزان تخصیص فراتر از این رقم خواهد بود. وی افزود: این تسهیلات بسته به نوع فعالیت و دستگاههای مختلف با نرخ بهره ۸ تا ۱۰ درصد پرداخت میشود.

بوشهر کمترین بازارچههای مشاغل خانگی را دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان کرد: بوشهر از فقیرترین استانهای کشور در برخورداری از بازارچههای مشاغل خانگی است و شهرداران باید برای ایجاد این بازارچهها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مصوب شده تا در دهه فجر شاهد افتتاح دست کم یک بازارچه در شهرستانهای بوشهر باشیم، اظهار کرد: مرکز استان نیازمند سه مرکز است که میتوان با استفاده از زمینهای شهرداری و دستگاههای دیگر در جوار ساحل، این بازارچهها را بهطور مناسب جانمایی کرد.

نرخ ۳۹ درصدی مشارکت اقتصادی

کشاورزی اعلام کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان بوشهر ۳۹ درصد است که نسبت به میانگین کشوری وضعیت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه بانوان حدود ۴۷ درصد از جمعیت استان بوشهر را تشکیل میدهند، اذعان کرد: مشارکت اقتصادی این گروه در استان بوشهر تنها ۹ درصد و میانگین کشوری این نرخ ۱۲ درصد است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به حضور ۸۶۰ هزار نفر بوشهری در پنجره طلایی جمعیت و جوانی جمعیت این استان، بیان کرد: اگر سالانه ۳۰ هزار اشتغال جدید در استان بوشهر ایجاد شود موفق میشویم نرخ بیکاری را در وضعیت کنونی حفظ کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در استان بوشهر ۱۳ درصد است.  مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اعلام کرد: امسال از مجموع اشتغال منطقه ویژه انرژی پارس ۲ هزار و ۵۵۳۵ نفر بومی استان بوشهر با کد ملی این استان استخدام شده و یکهزار و ۳۰۰ نفر از دیگر استانها به کار گرفته شدهاند.

تشکیل ۱۴ تشکل کارگری عسلویه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در دولت سیزدهم برای نخستین بار با ورود اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در حوزه منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی ۱۴ تشکل کارگری ایجاد شد.

کشاورزی اعلام کرد: در زمان حاضر بیش از ۲۵۹ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان بوشهر فعال است. وی یادآور شد: بر اساس فصل ۶ قانون کار باید در واحدهای تولیدی تشکیل شوند تا کارگران با استفاده از این مزیت بتوانند مطالبات بهحق خود را پیگیری کنند.

نقشآفرینی آبزیپروری در اشتغالزایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با واگذاری اراضی دولتی برای طرحهای پرورش میگو تنها در قالب تعاونی ظرف یک ماه پیش رو ۶۱ شرکت تعاونی پرورش میگو در شهرستان بوشهر تأسیس میشود.

وی یادآور شد: ۵۶ شرکت تعاونی پرورش میگو شهرستان دیلم در هفته دولت امسال تشکیل شد که با تشکیل تعاونیهای پرورش میگو جزیره شیف، استان بوشهر قطب برتر در تعاونیهای آبزیپروری کشور خواهد شد.

اشتغال بیش از ۷۵ درصد مهارت آموختگان بوشهر

عبدالمجید دراهکی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای بوشهر نقش مهارت در ایجاد اشتغال را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: ۷۰ درصد فارغالتحصیلان که جذب بازار کار میشوند، مهارت دیده هستند و حرفهآموزی شدهاند.

به گزارش تسنیم، وی یکی از مزیتهای مهم آموزشهای فنی و حرفهای را کاربردی بودن آن دانست و افزود: امروز با کیفیت خاصی از بیکاری مواجه هستیم و بخش مهمی از جمعیت بیکار استان را فارغالتحصیلان دانشگاهی در بر میگیرند و همین امر مهارتآموزی و آموزشهای فنی و حرفهای را ضرورتی اجتنابناپذیر کرده که باید با تعامل آموزش فنی و حرفهای و اداره کار این مشکل برطرف شود.

دراهکی تصریح کرد: رفع بیکاری در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزشهای مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری از این آموزشها است و بدون توجه به مهارت و حرفهآموزی دستیابی به اشتغال در همه عرصهها با مشکل مواجه میشود و در این میان، تقویت مهارت آموزشهای مهارتی راهکاری مهم برای دستیابی به شغل است که باید بیش از پیش در دستور کار همه مسئولان استانی قرار گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفهای بوشهر با بیان اینکه جوان مهارت آموخته در جامعه بیکار نمیماند اضافه کرد: با رصد اشتغال مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفهای در سال گذشته بیش از ۷۵ درصد آنها یا در صنایع مشغول به کار شده یا برای خود کسبوکاری راهاندازی کردهاند.

دراهکی با تشریح برنامههای آموزش فنی و حرفهای استان بوشهر در حوزه مهارتافزایی، افزود: تلاش میشود با همکاری استانداری، صنایع استان و ظرفیتهای آموزشی با ایجاد زیرساختهای مهارتی در سطح استان و تربیت نیروی انسانی ماهر زمینه برای کاهش مشکل بیکاری در سطح استان فراهم کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ax98v