چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 86453
تاریخ انتشار: 1402/03/10 12:19
تاکید تولیدکنندگان بر ضرورت فعال‌سازی واحدهای راکد

بوشهر هاب تجارت منطقه می‌شود

براساس برآوردهای انجام شده استان بوشهر سهم ۶.۵ درصدی از اقتصاد کشور را داشته و بر اساس ظرفیت‌های استان سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌های خدمات و کشاورزی برای بهبود سهم این بخش در اقتصاد استان تغییر خواهد کرد
بوشهر هاب تجارت منطقه می‌شود

. چندی پیش نیز در نشستی با حضور مسئولان صمت این استان با نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ، مشکلات صنعتی، معدنی و تجاری مردم این شهرستان در بخش تسهیلات صنعت، معدن و تجارت و رفع مشکلات تجاری و تجارت خارجی بررسی شد.

رفع مشکلات بندری بوشهر برای تسهیل تجارت با کشورهای همسایه و به عنوان هاب تجارت به طور جدی پیگیری میشود. معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد: استان بوشهر در بخش تجاری و گردشگری در میان پنج استان پر ظرفیت کشور قرار دارد و برای رفع مشکلات زیرساختی آن برای رونق در این عرصهها تسهیل گری میشود. به گزارش روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ؛ حسین فرهیدزاده در حاشیه جلسه با نمایندگان مردم استان بوشهردر مجلس شورای اسلامی با حضور مدیر کل صمت استان بوشهرو رئیس اتاق اصناف مرکز استان عنوان کرد: احیای ۶۵ واحد تولیدی راکد استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته و تسهیلات خوبی نیز بهویژه برای تامین زیرساختهای آنها اختصاص یافته است. فرهید زاده افزود: امسال شاهد افزایش چندبرابری این تسهیلات نسبت به گذشته هستیم که برای فعالسازی واحدهای راکد، نیمه فعال و واحدهای در حال ساخت به کار گرفته میشود. معاون وزیر صمت اظهار کرد: تکمیل شبکه برقرسانی به شهرکهای صنعتی به عنوان یکی از پرتکرارترین مشکلات زیرساختی صنعت استان بوشهر مطرح است که مکاتبه و پیگیری لازم برای حل آن انجام میشود. وی افزود: هرچند بهبود وضعیت محورهای مواصلاتی این استان به طور مستقیم تحت تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست اما با توجه به حجم سرمایهگذاریهایی که در حوزههای معدنی و صنعتی انجام میشود، سازمانهای این مجموعه در قالب عمل به مسئولیتهای اجتماعی برای ایجاد این امکانات ورود میکنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: توسعه اسکلههای فولادی و پایین بودن آبخور بنادر و تامین اعتبار برای راهاندازی اسکلههای معدنی از مهمترین نیازمندیهای استان بوشهر در حوزه تجاری است که در تعامل با سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری میشود. فرهیدزاده ادامه داد: ضعفها و درخواستهای شهرستانهای دهگانه استان بوشهر برای رونق در حوزههای صنعت، معدن و تجارت دستهبندی شده تا بالافاصله در مکاتبه با معاونتهای این وزارتخانه، سازمانهای بنادر و دریانوردی و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و تسهیلگری شود. وی ادامه داد: درباره برخی قوانین و مقررات تجاری صادرات محصولات استان بوشهر بهویژه در زمینه عوارض و مالیات آبزیان و گوجه خارج از فصل در این سفر مورد بحث قرار گرفت و برای تسهیلگری در این زمینهها با جهاد کشاورزی نیز مذاکره و پیگیری میشود تا فعالان این حوزهها بیشترین نفع را از صادرات این محصولات ببرند. معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت ازمصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: با توجه به فروش نرفتن بخشی از خرمای تولیدی این استان حل مشکل نخلداران و جلوگیری از ضرر و زیان آنان مهمترین اولویت و کار ویژه این وزارتخانه است.  وی ادامه داد: همچنین با توجه به برپایی نمایشگاه غذایی در هفتههای پیشرو، تلاش میشود امکاناتی برای فروش خرمای بوشهر در این نمایشگاه فراهم شود. فرهیدزاده یادآور شد: با فراهم شدن زمینه فروش محصول خرمای استان بوشهر در این نمایشگاه تلاش میشود از ضرر نخلداران بوشهری جلوگیری شود.  وی با تاکید بر پرهیز از پیچیدن یک نسخه کلی در موضوعهای مختلف برای استانها گفت: از جمله کارهایی که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد این است که باید تصمیمات گرفته شده به فراخور هر استان باشد تا به این صورت در برخی مواقع به حوزه تجارت آسیبی وارد نشود.

حمایت از واحدهای تولیدی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز حمایت از تولید را یکی از برنامههای مهم در استان بوشهر عنوان کرد و اظهارکرد: از همه ظرفیتها برای حمایت از صنایع تولیدی در استان حمایت میشود. مهدی صفوی از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه با صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور خبر داد و اظهارکرد: این تفاهمنامه برای کمک به توسعه صنایع صنایع فناور، خلاق و پیشرفته بین صمت، استانداری و صندوق حمایت از صنایع پیشرفته منعقد شد. وی ظرفیتهای صنعتی، سرمایهگذاری و اقتصادی استان بوشهر را برشمرد و گفت: این استان در عرصه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت خرما، پرورش آبزیان، کشتیسازی و صنایع فرآوری از ظرفیت مهمی برخوردار است که برای تقویت و حمایت آنها برای تولید محصولات صادراتی اقدامات مهمی انجام شده است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از پرداخت تسهیلات صندوق حمایت از صنایع پیشرفته به واحدهای تولیدی استان خبر داد و گفت: سال گذشته ۵ میلیارد تومان به ۲ واحد تولیدی پیشرفته استان بوشهر پرداخت شد. صفوی اضافه کرد: امسال بر اساس برنامهریزی از این مزیت و فرصت برای حمایت صنایع خلاق و پیشرفته استفاده بیشتری میشود.وی افزود: در استان بوشهر ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که قابلیت صنایع پیشرفته و حضور در پارکهای علم و فناوری هستند.

برگشت واحدهای راکد به چرخه تولید

احمد محمدیزاده استاندار بوشهر نیز با اشاره به بررسی وضعیت شهرکهای صنعتی استان بوشهر، از انتقال ادارات، سازمانها و دستگاههای مختلف اجرایی بوشهر به خارج از شهر خبر داد و اظهارکرد: در این راستا این ادارات و دستگاههای دولتی در دولت شهر مستقر میشود. وی توسعه زیرساختها و توجه به درآمدزایی در شهرکها و نواحی صنعتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: از پساب تصفیه شده فاضلاب در توسعه فضای سبز شهرکهای صنعتی و تأمین آب مورد نیاز صنایع استفاده شود. استاندار بوشهر پساب فاضلاب در شهرکهای صنعتی را یک فرصت برای استفاده در طرحهای مختلف دانست و بیان کرد: زیباسازی شهرک و نواحی صنعتی در دستور کار قرار گرفته شود. محمدیزاده فعالان در بخش تولید، اقتصاد و سرمایهگذاری را سربازان مقابله با جنگ اقتصادی دشمن دانست و افزود: همان گونه که رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس از شأن و منزلت خاصی در جامعه برخوردار هستند، فعالان بخش تولید، اقتصاد و سرمایهگذاری هم به عنوان سربازان جبهه جنگ اقتصادی دارای قداست و منزلت هستند.

تعیین تکلیف اراضی شهرکها و نواحی صنعتی

وی با تاکید بر تسریع در برگشت واحدهای راکد به چرخه تولید گفت: بخشهای مختلف برای برگشت واحدهای راکد صنعتی و نیمه فعال به چرخه فعالیت در شهرکها، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کمک و تلاش کنند. استاندار بوشهر تعیین تکلیف اراضی واگذار شده در شهرکها و نواحی صنعتی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اراضی رها شده و غیرفعال در شهرکهای صنعتی استان بوشهر تعیین تکلیف شود.  محمدیزاده با بیان اینکه فعالیت در برخی اراضی واگذار شده در شهرکهای صنعتی استان بوشهر متوقف شده است تاکید کرد: این اراضی در اختیار برخی افراد قرار گرفته و بدون اینکه عملیات خاصی برای سرمایهگذاری انجام دهند، دنبال افزایش ارزش افزوده و سودجویی هستند که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. وی الحاق اراضی جدید به شهرکهای صنعتی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ایجاد ۱۰ ناحیه صنعتی جدید در استان بوشهر در دستور کار قرار دارد.

سخن پایانی

انتظار میرود همه مسئولان به صورت ویژه در سال «مهار تورم و رشد تولید» برای حمایت از تولید تلاش کنند تا زمینه رفع مشکلات حوزه تولید و اشتغال در استان فراهم شود. رفع مشکلات بانکی و ارائه تسهیلات مناسب، تأمین زیرساختهای برق، آب، گاز، راه و غیره، رفع مشکلات بیمهای و مالیاتی، تأمین مواد اولیه، تسریع در روند صدور مجوزها و… از جمله مسائلی است که رفع آنها میتواند زمینه توسعه تولید و اشتغال را فراهم سازد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aaaxv