چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 34398
تاریخ انتشار: 1401/11/10 06:47

موانع بر سر راه معادن جنوب کرمان

طرح توسعه معدنی جنوب استان کرمان با هدف جایگزین شدن به جای کشاورزی غیربهره‌ور در سال‌های گذشته کلید خورده و تاکنون دستاوردهایی نیز در این حوزه داشته اما توسعه معدنی در این خطه همچنان نیازمند تامین زیرساخت‌ها و توجه دستگاه‌های متولی است.
موانع بر سر راه معادن جنوب کرمان

چندی پیش نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان به همین منظور و با حضور استاندار کرمان و معاون اقتصادی وی، نمایندگان مجلس، دستگاههای متولی و همچنین رئیس اتاق بازرگانی برگزار شد تا مسائل و مشکلات در مسیر اجرای برنامه توسعه معدنی این منطقه رفع و راهکارهایی ارائه شود.

صمت در این گزارش به موانع بر سر راه معادن جنوب کرمان پرداخته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به برنامه توسعه معدنی جنوب گفت: هنوز در ابتدای راه هستیم زیرا معادن این خطه نخستین پیش نیازها و زیرساختها از جمله جاده، برق، آب، گاز و حداقلها را برای فعالیت معدنی در این منطقه دراختیار ندارند.

صمتسیدمهدی طبیبزاده با بیان اینکه حتی اکتشاف خوبی در این منطقه صورت نگرفته اظهارکرد: اگر قرار باشد معادن جنوب کرمان نیز همچون شمال این استان، نقشی در توسعه نداشته باشند، بگذارید این معادن زیرزمین بمانند.

تامین پیشنیازهای توسعه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان یادآور شد: اقتصاد کشاورزی تاکنون نتوانسته توسعه محسوسی در جنوب استان کرمان به وجود آورد که حاصل آن کاهش آبهای سطحی و زیرزمینی بوده و همچنان نمیتوان امیدی به کشاورزی برای توسعه این منطقه داشت. وی افزود: علاوه بر جایگزینی معادن به جای کشاورزی، باید در حوزه بهرهوری و کشت جایگزین در جنوب استان کرمان کار شود زیرا همین امر روند توسعه این منطقه را با مشکل روبه رو میکند.

شناخت ۲۰ ماده معدنی در جنوب کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز معتقد است، جنوب استان کرمان شامل7 شهرستان با جمعیت بیش از یک میلیون نفر و ۴۰ هزار کیلومتر مساحت است که براساس اکتشافات، ۲۰ ماده معدنی در این منطقه شناخته شده و این خطه در ادامه زون مسی قرار گرفته است.

صمتمسلم مروجی فرد ضمن بیان این مطلب افزود: ظرفیتهای جنوب استان کرمان از جمله تیتانیوم، مس، کرومیت، منگنز، طلا و آهک هستند که مهمترین اقدامات را در حوزه معادن شناخته شده انجام دادهایم و صنایع معدنی در هفت شهرستان جنوبی احداث شده است.

مروجی فرد یادآور شد: تاکنون ۳۱۴ پروانه اکتشاف، ۹۸ گواهی کشف و ۱۱۰ پروانه بهرهبرداری معدن در حوزه مس، آهن، تیتانیوم، کرومیت و سنگ ساختمانی صادر شده است. همچنین در این منطقه ۵۵ مجوز صنایع معدنی صادر شده و چنین آماری در هیچ جای کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان بااشاره به اشتغالزایی در این حوزه افزود:۴ هزار و ۵۶۰ نفر در حوزه معادن جنوب استان کرمان اشتغال به کار دارند و هزار نفر دیگر نیز امسال به کار گرفته میشوند.

۳ مشکل مهم معادن منطقه

مروجی فرد اضافه کرد: ۳مسئله مهم در جنوب استان کرمان وجود دارد که در این زمینه میتوان به تامین زیرساختها، همکاری دستگاهها و اجرای قوانین اشاره کرد. با اینهمه توسعه معادن جنوب استان کرمان آغاز شده است.

وی بااشاره به وجود مشکلات زیرساختی گفت: توسعه منطقه بر مبنای کشاورزی بوده و زیرساختهای خوبی برای کشاورزی در نظر گرفته شده اما اجرای هر طرح صنعتی و معدنی بدون زیرساخت میماند.

مشکل تامین آب اسفندقه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با بیان اینکه این منطقه در بخش برق، آب و واگذاری زمین مشکل دارد گفت: در بخش اسفندقه که مهمترین منابع مس، منگنز، آهن و طلا قرار دارد یک کارخانه با ۴۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده و کنار آن کارخانه دیگر کنستانتره آهن با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال ایجاد میشود.وی یادآور شد: شرایط تامین آب طرحهای سرمایهگذاری در منطقه اسفندقه صفر است که باعث قفل شدن اجرای طرحها شده است.

مشکل برق ساردوئیه

مروجی فرد بیان کرد: در ساردوئیه کارخانه کنستانتره آهن که محصول آغازبخش زنجیره فولاد است، آماده افتتاح شده اما یک مگاوات برق هم نتوانستیم به این طرح بدهیم.

وی ادامه داد: مشکل برق ۲۰ میلیارد تومان هزینه به سرمایهگذار تحمیل کرده و در این خصوص برق مورد نیاز با موتور برق تامین شد اما مشکل سوخت آن پروژه را با چالش روبه رو خواهد کرد.

مروجی فرد افزود: شرکت ایمیدرو اجرای پروژه برق رسانی را پذیرفته و مطالعات آن انجام شده اما شرکت برق منطقهای باید امور را سرعت بخشد.

مشکل بروکراسی اداری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان افزود: پس از زیرساختها مشکل همکاری دستگاهها را داریم که ۵۵ مجوز صنایع معدنی برای ۱۱۰ پروانه بهرهبرداری با همکاری دستگاهها به این مرحله رسیده لذا باوجود ظرفیتها نباید این طرحها روی زمین بماند. وی افزود: نباید هزینه سرمایهگذاری و تولید افزایش یابد زیرا مشوقی در جنوب نداریم که به سرمایهگذاران بدهیم و باید حداقل بوروکراسی اداری را حذف کنیم.مروجی فرد ابرازکرد: مشکل قوانین مربوط به استعلام هاست زیرا اکنون هیچ طرح ارزیابی از دستگاههای متولی زیر یک سال پاسخگویی ندارد.

رفع مشکل برق معادن جنوب کرمان

مشکلات یاد شده درحالی عنوان میشود که مدیرعامل شرکت برق منطقهای استان کرمان با تاکید بر برنامههایی برای رفع مشکلات زیرساختی گفت: مقرر شده ۵۰ درصد از طرح برق رسانی به ساردوئیه با هزینه ایمیدرو و ۵۰ درصد دیگر با هزینه برق منطقهای پرداخت شود و توافق کردیم خط انتقال را ایمیدرو و پست را ما اجرا کنیم.حمیدرضا حبیبی افزود: پیشنهاد پرداخت پول توسط ایمیدرو کار را کندتر میکند، ما مشکلی در احداث پست برق نداریم و راهکارهای موقت سریع داریم که میتوانیم ظرف چندماه آن را اجرا کنیم؛ مشکل اصلی در اجرای خط انتقال است که ایمیدرو آن را برعهده گرفته است.وی اضافه کرد: معدن رَمِشک در قلعه گنج نیز پست برقی در فاصله ۲۰ کیلومتری از سوی سیستان و بلوچستان دارد که مشکل آن را رفع میکند.

تامین آب طرحهای سرمایهگذاری

مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان کرمان نیز در تشریح برنامههای در دست اقدام گفت: آخرین تخصیص آب به طرحهای جنوب استان کرمان در برنامه چهارم توسعه بود اما در برنامه ششم اعتبار مورد نظر اختصاص یافت. به این ترتیب از درآمد حاصل از محل صرفهجویی چاههای غیرمجاز میتوانیم به میزان ۱۰ درصد چاه جدید حفر کنیم که در این زمینه ۷۸ چاه غیرمجاز پلمب و آب آن به صنعت واگذار شد.

علی رشیدی نژاد افزود: در واگذاری آب به ساردوئیه جیرفت، اسفندقه و منوجان محدودیتهایی وجود دارد. بخش اسفندقه ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز دارد که حتی با حکم قضایی نتوانستیم آنها را پُر کنیم؛ وزارت نیرو نیز تا زمان پلمب نشدن آنها، مجوز حفر چاه جدید نمیدهد.

رفع مشکل راههای جنوب کرمان

نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز معتقد است؛ مشکل جاده جنوب کرمان با همکاری معادن رفع میشود زیرا تمامی محورهای مورد نیاز منطقه، نفع معدنی دارد و میتواند با همکاری این معادن احداث شود.

همکاری محیطزیست برای فعالیت معدنی

قاسم شکری زاده، رئیس اداره محیطزیست انسانی اداره کل حفاظت محیطزیست استان کرمان نیز با تاکید بر همکاری محیطزیست برای فعالیت معدنی گفت: منطقه بحرآسمان براساس مصوبه هیات وزیران یک منطقه حفاظت شده تلقی میشود که حفظ محیط زیست، منابع آبهای جنوبی و سلسله حیات جنوب استان به این محدوده متصل است.وی ادامه داد: هرگونه فعالیت در مناطق حفاظت شده، مشمول ارزیابی زیست محیطی است؛ در این زمینه وضعیت آلودگی آب و پیوست سلامت طرحها بررسی میشود.

سخن پایانی

آنگونه که مسئولان میگویند برنامه توسعه معادن در جنوب استان کرمان با وجود مشکلات در بخشهای زیرساختی و همکاری نکردن برخی دستگاهها، قفل شده است. به گفته فعالان اقتصادی، باتوجه به ظرفیتهای موجود رفع سریع این چالشها ضروری است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27dw8g