آیا بنزین ایران استاندارد است؟

گروه انرژی: تولید بنزین در ایران مرداد امسال به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسید که به گفته وزیر نفت، ۷۴ میلیون لیتر آن باکیفیت است. از سوی دیگر، روزانه حدود ۸۷ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود.

با وجود تاکید همواره وزیر نفت بر باکیفیت بودن بنزین مصرفی در ایران، برخی انتقادها از سوی برخی نهادهای درگیر بررسی کیفیت هوا یا خودروسازان نسبت به این مسئله وجود دارد اما بی‌کیفیت بودن بنزین همچنان از سوی نهادهای رسمی مانند وزارت نفت و سازمان استاندارد رد می‌شود.
به گزارش صمت ابتدای مهر امسال شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد غلظت گوگرد در تمام نمونه‌ها شامل بنزین معمولی و سوپر، فراتر از حد مجاز است. با این حال، رئیس سازمان ملی استاندارد، در واکنش به این گزارش اعلام کرد: برای دریافت جزییات آزمایش کیفیت بنزین از شرکت کنترل کیفیت هوا، در حال نامه‌نگاری با این شرکت هستیم اما آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده است.
نیره پیروزبخت چندی پس از انتشار گزارش کنترل کیفیت هوا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس قانون هوای پاک مسئولیت کیفیت بنزین برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است و سازمان ملی استاندارد در این بخش همکاری می‌کند، اظهار کرد: ۳ آزمایشگاه مورد تایید سازمان ملی استاندارد است که از ۲ پژوهشگاه زیرمجموعه این سازمان چیزی برای ما ارسال نشده و از پژوهشگاه نفت نیز هنوز اطلاعی نداریم اما نامه‌نگاری‌هایی در حال انجام است تا شرکت کنترل کیفیت هوا، آزمایشگاه خود را معرفی کند و شیوه نمونه‌برداری و سایر اطلاعات موثر بر آزمایش را در اختیار ما قرار دهند.
وی افزود: در آزمایش‌های مختلف سازمان ملی استاندارد، نتایج منطبق نبودن با استاندارد وجود نداشته است. در سال‌های گذشته سازمان استاندارد یکی از شاکیان کیفیت بنزین بود اما آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران این موضوع را تایید می‌کند.


تایید کیفیت بنزین
وزیر نفت می‌گوید بنزین ایران استاندارد است و سازمان استاندارد نیز این مسئله را تایید کرده است.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هفته گذشته در آیین امضای قرارداد تولید الکتروپمپ‌های بومی، در جمع خبرنگاران گفت: کیفیت بنزین در کشور هیچ مشکلی ندارد و از سوی استاندارد تایید شده است.
وی به این پرسش که آیا کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان است، پاسخ منفی داد و گفت: کیفیت بنزین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ تفاوت دارد زیرا به اندازه کافی بنزین یورو نداریم. بنزین یورو در شهرهایی که تراکم زیاد و مصرف بالاست در اولویت قرار دارد زیرا بنزین در شهرهای کوچک اثری بر آلودگی هوا ندارد.
زنگنه ادامه داد: درحال‌حاضر بنزین یورو ۴ در ۹ شهر تهران توزیع می‌شود که دارای استاندارد جهانی است و در سایر شهرها نیز بنزین یورو ۲ و ۳ توزیع می‌شود زیرا میزان آلاینده‌های بنزین در این شهر در آلودگی هوا تاثیر چندانی ندارد چراکه بنزین یورو۴ برای توزیع در همه شهرهای کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۱ ایران در زمینه تولید بنزین باکیفیت در حد صفر بود، افزود: درحال‌حاضر روزانه ۷۴ میلیون لیتر بنزین با کیفیت تولید می‌کند.
زنگنه ادامه داد: با تولید بنزین و گازوئیل یورو وضعیت هوای شهرها به‌ویژه کلانشهرها بهبود یافته و می‌توان شهرهایی مانند تهران را دید در حالی که تا چند سال پیش به علت آلودگی شهرها دیده نمی‌شد.
وی یادآور شد: این حرکت بزرگی بود که دولت انجام داد و این حرکت می‌تواند با محدودیت استفاده از خوروهای فرسوده و معیوب در کلانشهرها تکمیل شود.


چگونگی استانداردسنجی بنزین
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد می‌گوید سازمان استاندارد آزمایش بنزین را به طور دوره‌ای از محل توزیع یعنی پمپ بنزین‌ها انجام می‌دهد نه از محل تولید، از این رو ممکن است یک بار بنزین برای توزیع از پالایشگاه شازند، یک بار دیگر از پالایشگاه تهران و... تامین شود. بنابراین، تغییر در کیفیت بنزین وجود دارد اما در محل تولید، کیفیت بنزین تغییر نمی‌کند.
وحید مرندی به موج گفت: آزمایش بنزینی که سازمان استاندارد از پمپ بنزین‌ها داشته است استاندارد بودن بنزین توزیعی در سطح تهران را تایید کرده اما این ارزیابی به طور دوره‌ای و تصادفی از بین پمپ بنزین‌ها انجام و تعمیم داده می‌شود.
مرندی با بیان اینکه میزان تفاوت آلاینده‌ها در کیفیت‌های بالاتر بنزین کمتر است، اظهار کرد: آلاینده‌ها در بنزین مانند بنزن، گوگرد، الفین‌ها، سرب و... در تمام دنیا از نظر نوع به طور یکسان وجود دارد و تنها تفاوت آن در اندازه این آلاینده‌ها است، از این نظر ایده‌آل ما رسیدن به کیفیت بنزین یورو ۶ است، البته باید درنظر داشت میزان تفاوت آلاینده‌ها در بنزین یورو ۶ و یورو۴ که امروز در کشور وجود دارد بسیار کمتر از تفاوت آلاینده‌ها در بنزین یورو ۴ نسبت به یورو‌۲ است.
 به عبارت دیگر، هرچه یورو بنزین بالاتر باشد اختلاف عدد آلایندگی با یورو پایین‌تر کمتر می‌شود.



چاپ