نمایشگاه سیمان
در هفتمین نمایشگاه سیمان مطرح شد

بازارمحوری استراتژی صنعت سیمان

نرگس قیصری -گروه معدن: هفتمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان، بتن، فناوری‌های ساخت و ماشین‌آلات وابسته، ۲۴ دی ماه با حضور مهندس محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و جعفر سرقینی معاون معدنی وزیر و جمعی از مسئولان انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد.

در این نمایشگاه که بیش از ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای ترکیه، هند، چین، روسیه، آلمان، امارات و ایتالیا در آن حضوری فعال و گسترده داشتند آخرین دستاوردها و فناوری‌های تولید سیمان از سوی شرکت‌های حاضر به نمایش گذاشته شد. درواقع برگزاری این نمایشگاه از آن جهت حائز اهمیت است که ایران با ظرفیت تولید بیش از ۸۰ میلیون تن سیمان در سال عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان را به خود اختصاص داده و از ظرفیت لازم برای تبدیل‌شدن به بزرگترین صادرکننده سیمان و کلینکر جهان برخوردار است. از این رو برگزاری چنین نمایشگاهی به ویژه در صنایع معدنی کشور ضمن معرفی ظرفیت‌ها و زمینه ورود کشور به بازارهای جهانی را نیز فراهم می‌آورد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد در برگزاری این نمایشگاه نیز مورد توجه متولیان آن قرار گرفته، به‌گونه‌ای که دبیر انجمن سیمان هدف از برگزاری این نمایشگاه را علاوه بر فراهم کردن زمینه یکسان‌سازی قیمت‌ها، ایجاد بستری برای ارتباط مدیران فروش به‌ویژه در بازارهای صادراتی عنوان کرده است.
به گزارش صمت عبدالرضا شیخان در همایشی که پس از افتتاح نمایشگاه با حضور فعالان و مدیران صنایع سیمانی برگزار شد، گفت: انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با کمک هلدینگ‌های سیمانی ازجمله فارس و خوزستان و با هدف یکسان‌سازی قیمت محصولات سیمانی و ایجاد بسترهای ارتباطی بین مدیران فروش برای سودآوری بیشتر تولیدکنندگان به‌ویژه در بازارهای صادراتی اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرده است. وی افزود: در ۹ماه اول امسال میزان تولید کلینکر رقمی بالغ بر ۵۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه ۴درصد افزایش داشته است. همچنین با توجه به وضعیت بازار سیمان حجم تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه کاهش داشته و ۵۱میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است.
شیخان به رکود بازار داخلی سیمان اشاره کرد و گفت: مصرف سیمان داخلی به دلیل رکودی که در ساخت‌وساز وجود دارد با ۶درصد کاهش همراه بوده است اما شرکت‌های تولیدکننده سیمان سال گذشته بیش از۱۸/۸ میلیون تن از این محصول را صادر کرده‌اند. اما باید توجه داشت که امسال میزان صادرات با کاهش همراه شده و تنها ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیمان و کلینکر صادر شده است. در واقع آمار ۹ ماهه این دو سال نشان‌دهنده کاهش صادرات سیمان و افزایش صادرات کلینکر بوده و از بی‌ثبات شدن بازار منطقه خبر می‌دهد.
دبیر انجمن سیمان افزود: عراق که به عنوان بزرگترین بازار صادراتی ایران به شمار آمده و ۶۰ درصد سیمان ایران به این کشور صادر می‌شد، اکنون به دلیل مسائل امنیتی شاهد کاهش صادرات به این کشور هستیم. در واقع بسیاری از بازارهای صادراتی سیمان به دلایل مختلف میزان تقاضای خود را کاهش داده‌اند. به عنوان مثال بازار آذربایجان نیز به دلیل اینکه به سمت تولید سیمان حرکت کرده است از این رو شاهد کاهش تقاضای سیمان از این کشور هستیم. در مجموع می‌توان گفت میزان صادرات سیمان ایران حدود ۱۰درصد با کاهش همراه شده است. اما این درحالی‌است که در مجموع نسبت به سال گذشته صادرات سیمان و کلینکر حدود۰/۲ درصد افزایش داشته است.


صادرات منطقی در ۳ماه آینده
وی افزود: انجمن سیمان قصد دارد در ۳ماه آینده برنامه‌ای برای انجام صادرات منطقی داشته باشد، به این ترتیب که با پیداکردن بازارهای جدید سهم صادرات را افزایش دهد.
شیخان کنترل کیفیت محصولات و بازار را مهم دانست و افزود: یکی از دلایلی که موجب شد نسبت به برگزاری این نمایشگاه اقدام کنیم تعیین قیمت مناسب برای فروش محصول و افزایش صادرات به بازارمنطقه است، چراکه درحال‌حاضر رقابت منفی در بین تولیدکنندگان وجود داشته و این موضوع به دلیل مشکلات نقدینگی و پرداختی‌هاست.
وی معتقد است باید مانند دیگر نقاط دنیا براساس نیاز بازار نسبت به تولید محصول اقدام کرد. درحال‌حاضر در ایران بدون توجه به نیاز بازار نسبت به تولید کلینکر اقدام می‌کنند. از این رو باید تولیدکنندگان نگاهی نو به فعالیت‌های خود داشته و براساس تقاضای محصول نسبت به تولید اقدام کنند.


فعالیت دلال‌ها دلیل کاهش قیمت سیمان
شیخان یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت سیمان در بازار را فعالیت گسترده دلال‌ها دانست و افزود: با توجه به وضعیت بازار داخلی لازم است تا به سمت فروش مویرگی حرکت کرد. امروزه کارخانه‌ها به دلیل مشکلاتی که در نقدینگی دارند محصولات خود را به دلال‌ها با تخفیف و قیمت پایین به فروش می‌رسانند. در بسیاری از موارد این افراد با استفاده از وثیقه و بدون اینکه پول نقدی به تولیدکنندگان بپردازند محصول را خریداری کرده و آن را به عاملان یا همان خریداران محصول که تا چندی پیش با تولیدکنندگان همکاری می‌کردند به صورت مدت‌دار می‌فروشند. حال با توجه به این شرایط بهتر است تا تولیدکنندگان این امتیاز را برای عاملان خرید قائل شده و از ورود دلال‌ها به بازار فروش که تنها کاهش قیمت سیمان را به دنبال دارد، جلوگیری کنند.
در واقع لازم است تا نگاه خود را به بازار تغییر داده و از فروش محصولات به دلالان خودداری کرد. مدیران فروش وظیفه دارند تا بیش از گذشته فعال بوده و نسبت به پیداکردن بازارهای جدید تلاش کنند. اما چیزی که امروزه در بازار وجود دارد این است که سهم بازار را با تخفیف قیمت از یکدیگر می‌گیرند و این رقابت منفی به ضرر صنعت سیمان خواهد بود.
وی افزود: یکی از راهکارهای بهبود شرایط بازار کنترل میزان تولید است. به عنوان مثال برخی تولیدکنندگان کلینکر بدون توجه به تقاضای این محصول با استفاده از سوخت ارزان نسبت به تولید این محصول اقدام کرده‌اند و از آنجایی که محلی برای نگهداری محصول ندارند به ناچار محصول را با قیمتی پایین به فروش می‌رسانند. وی معتقد است که با توجه به میزان تولید سیمان در کشور باید میزان مصرف را افزایش داد. از این رو طرح رویه‌های بتنی از سوی انجمن مطرح شد تا با جایگزین کردن سیمان به جای قیر، زمینه افزایش مصرف سیمان فراهم شود.
شیخان گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری در حال توسعه است سرانه مصرفی ۷۳۰کیلوگرم رقمی کم به شمار می‌آید و لازم است تا نسبت به افزایش مصرف این محصول تلاش کرد و می‌توان امیدوار بود که به ۹۰۰ تا ۹۵۰ کیلوگرم برسد و رقابت منفی از بین برود. چرا که درحال‌حاضر تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود با دادن تخفیف به خریداران باعث کاهش قیمت محصول شده‌اند. از این رو در مکانیسم قیمت‌گذاری این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت و امکان کاهش قیمت برای کسانی که از یارانه تولید استفاده می‌کنند، وجود نخواهد داشت.
وی افزود: با توجه به جایگاه صنعت سیمان ایران در دنیا که به عنوان نخستین صادرکننده این محصول شناخته شده و با تولید ۷۵ میلیون تن تولید در سال و ۸۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی قابلیت تحویل بیش از ۱۰۰ هزار تن داشته از این رو لازم است که یک مرکز تحقیقاتی مجهز به آخرین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا را در منطقه داشته باشد.


استراتژی سیمان بازار محور است
 وی به استراتژی صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: استراتژی صنعت سیمان از تولید محوری به بازار محوری تغییر پیدا کرده است اما باید توجه داشت که سیمان در کنار بتن عملکرد بهتری خواهد داشت.
وی افزود: برای بهبود بازار صادراتی سیمان انجام امور بازاریابی و حضور در منطقه مورد نظر می‌تواند زمینه توسعه صادرات را به همراه داشته باشد. اما این در حالی است که در عراق به عنوان بزرگترین بازار صادراتی سیمان ایران فروش و صادرات محصول تنها از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود.
به همین دلیل در ابتدا لازم است تا افراد با تجربه و متخصص برای تسهیل و پیشرفت در امور صادراتی در عراق حضور یافته و با ایجاد ارتباط، زمینه صادرات بیشتر را فراهم کنند. چراکه درحال‌حاضر کشور عراق بودجه مناسبی برای امور عمرانی در اختیار داشته و می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و تعیین قیمت مناسب زمینه صادرات محصول را فراهم کرد. 


تولید رویه‌های بتنی
حال با توجه به اینکه استفاده از رویه‌های بتنی می‌تواند باعث افزایش مصرف سیمان در کشور شود از این رو انجمن تولیدکنندگان سیمان با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی زمینه برنامه‌ریزی و طرح‌هایی برای رسیدن به این هدف را انجام داده‌اند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره کاربردهای رویه‌های بتنی غلتکی گفت: رویه غلتکی برای نخستین بار در ۵۰ سال پیش در محوطه‌های باراندازها مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین رویه‌های غلتکی در خیابان، پارکینگ و جاده‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محمد شکرچی‌زاده با بیان اینکه مرکز تحقیقات فعالیت‌های خود را در زمینه طراحی پروژه‌ها و معیارهای مورد نظر خود برای تولید این محصول آغاز کرده است، افزود: تجهیزات مورد نیاز برای انجام آزمایش‌های اولیه از جمله موارد مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد. 


اعطای گواهینامه فنی
وی در ادامه با اشاره به اینکه رویه‌های غلتکی باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند، گفت: از اقدامات مهمی که در زمینه تولید رویه‌های غلتکی بتنی باید مورد توجه قرار گیرد ارزیابی کارخانه‌ها و پیمانکاران تولیدکننده این محصول است به این ترتیب که با ارزیابی توانایی اولیه گواهینامه فنی به آنها داده خواهد شد چراکه درحال‌حاضر در مورد کارخانه‌های تولیدکننده آسفالت نیز این موضوع صدق کرده و در صورت وجود توانایی مورد نیاز گواهینامه فنی دریافت می‌کنند.
شکرچی زاده افزود: عمر رویه‌های بتنی بین ۳۰ تا ۵۰ سال خواهد بود و این در حالی‌است که عمر رویه‌های آسفالتی تنها بین ۱۰ تا ۳۰ سال است. رویه‌های بتنی علاوه بر اینکه مدت زمان بیشتری عمر می‌کنند مقاومت بالاتری در تغییرات جوی دارند. کاهش مصرف سوخت و مقاومت بیشتر در برابر بارهای وارده بر آنها از جمله موارد مهم دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. 


استفاده از سیمان در راه سازی
وی به مقایسه رویه‌های بتنی و آسفالتی پرداخت و گفت: کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز اولیه و نوسازی رویه‌های بتنی در مقابل رویه‌های آسفالتی از جمله موارد مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
شکرچی زاده افزود: با توجه به اینکه ایران با تولید ۸۰میلیون سیمان به عنوان سومین تولیدکننده این محصول به شمار آمده و سالانه ۲۰میلیون مازاد تولید دارد از این رو لازم است تا راهکارهایی برای استفاده از این مازاد تولید پیدا کرد. جایگزین کرد سیمان به جای قیر برای ساخت رویه‌های بتنی و استفاده از سازه‌های بتنی به جای سازه‌های فولادی به عنوان یک راهکار مناسب برای استفاده از مازاد تولید سیمان خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ قیر صادراتی در مقایسه با سیمان رقم بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد می‌توان با جایگزین کردن سیمان به جای قیر و صادرکردن قیر سودآوری را برای کشور به همراه آورده و باعث خارج شدن این صنعت از رکود شود.


چاپ