در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) مطرح شد:

نمایشگاه‌ها، نیازمند پنل‌های تخصصی هستند

منیر حضوری: دومین نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) امسال از ۲۹ دی تا اول بهمن در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه بر اکتشاف، استخراج و فرآوری فلزات غیرآهنی تاکید دارد. در اهداف و برنامه‌های این همایش سه‌روزه که شاهد حضور مهمان‌های داخلی و خارجی است چه در حوزه اکتشاف و چه در حوزه‌های استخراج و فرآوری قرار است حرف‌های جدیدی مطرح شود. سخنرانی، کارگاه‌های تخصصی و آموزشی جزو برنامه‌های اصلی این همایش است.
در این نمایشگاه به تمام فلزات غیرآهنی پرداخته می‌شود و فقط تاکید بر یک عنصر خاص وجود ندارد. طلا، مس، آلومینیوم و سرب و روی همه به یک اندازه مهم هستند و قرار است خواسته‌های فعالان این حوزه به گوش مسئولان برسد.

گفت‌وگو با غرفه‌داران
حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بیشتر برای فروختن اجناس مجموعه‌های مختلف و بازاریابی است به صمت گفت: خاصیت نمایشگاه در دنیا فروش است؛ بنابراین مجموعه‌های مختلف بیشتر با هدف فروش محصولات خود در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.
او ادامه داد: مجموعه ما هم به‌عنوان فعال اقتصادی تاکنون هیچ نمایشگاهی را از دست نداده و در تمامی نمایشگاه‌ها حاضر می‌شود. همچنین یکی دیگر از دستاوردهای شرکت در نمایشگاه خرید ابزارآلات و مواد موردنیاز برای فعالیت معدنی است که به‌طور معمول فعالان این حوزه از آنجا استعلام می‌گیرند و استفاده می‌کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از شرکت در نمایشگاه دارید، بیان کرد: در غرفه‌های نمایشگاه باید متخصص آن کار حضور داشته باشد. اینکه افرادی را در غرفه‌ها می‌گذارند که نمی‌دانند آن صنعت و لوازم چیست، کار بسیار غلطی است. با این روش نه کمکی به آن شرکت و نه کمکی به نمایشگاه می‌کنیم. او اظهار کرد: از آنجایی که نمایشگاه‌های فروش جای بررسی نرخ اجناس قابل عرضه است و غرفه‌داران هم باید آمادگی و اطلاعات لازم را برای ارائه اطلاعات داشته باشند، باید از افراد حرفه‌ای در غرفه‌ها استفاده شود. مجموعه باید توجه کند که در نمایشگاه حضور پیدا کرده تا جنس خود را بفروشد؛ نه اینکه فقط به نمایش توانمندی‌ها بپردازد.
حسینقلی با تاکید بر اینکه باید از افراد سرشناس و آگاه استفاده کرد، گفت: گاهی چون سازمانی تاکید کرده و وزارتخانه خواسته که مجموعه‌ای در نمایشگاه حاضر شود، می‌بینیم افراد تنها برای حضور شرکت می‌کنند. باور دارم که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تلف کردن منابع ملی کشور است و هیچ دستاوردی برای ما ندارد. در نمایشگاه می‌توان با رقبا و تامین‌کنندگان مواد اولیه و مصرف‌کنندگان مواد تولیدی هر مجموعه‌ای آشنا شد؛ بنابراین حضور در نمایشگاه بسیار کار مناسبی است و ما به‌هیچ‌وجه با برگزاری آن مخالف نیستیم؛ اما اگر بدانیم چگونه شرکت کنیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران با بیان اینکه نمایشگاه باید همراه با برگزاری تخصصی پنل باشد، اظهار کرد: با برگزاری کنفرانس‌های تخصصی و عمومی در نمایشگاه از شکل برگزاری ساده آن جلوگیری می‌کنیم. مسئولان باید در نمایشگاه حضور داشته باشند و با برگزارکنندگان گفت‌وگو کنند. کسانی که برای صنعت و قشری خاص تصمیم‌گیری می‌کنند باید مشکلات را از نزدیک بشنوند. اگر مشاوران وزیر و معاون وزیر ۲ روز وقت بگذارند و در نمایشگاه با غرفه‌داران گفت‌وگو کنند، می‌توانیم بگوییم که نمایشگاه پربار بوده و برای کسانی که در آن شرکت کرده‌اند، ارزشمند می‌شود. او در پایان تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد استقبال از نمایشگاه چند برابر می‌شود.

بی‌اعتمادی به فروشنده‌ها
مهدی اسماعیلی، مدیرعامل کارگاه تولیدی صنعتی اسماعیلی که در حوزه فولاد، ساخت رولیک، چرخ‌دنده و... فعالیت می‌کند نیز به صمت گفت: ما به‌طور معمول در نمایشگاه‌های متعدد معدنی حضور داریم و قصدمان از شرکت در نمایشگاه آگاهی و آشنایی با مجموعه‌های مرتبط است. در واقع با حضور در نمایشگاه با شرکت‌هایی که می‌خواهند قطعات سفارش بدهند آشنا می‌شویم و تعامل بیشتری با یکدیگر برقرار می‌کنیم؛ به این ترتیب قصد ما ارتباط با مجموعه‌هایی است که کالای پیشنهادی ما را نیاز دارند.
این فعال معدنی در پاسخ به این پرسش که برگزاری این نمایشگاه چقدر برای صنعت فولاد مفید است، گفت: باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی و اینکه صنعت با مشکلات بسیاری ادامه حیات می‌دهد، نمی‌توانیم بگوییم که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی خیلی مثبت است. متاسفانه در شرایط امروز کسی برای صنعت ارزشی قائل نیست و هیچ پشتیبانی برای صنعت فولاد در کشور وجود ندارد. البته مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار باعث شده کل صنایع ایران دچار مشکل شوند و نتوانند بروزرسانی شوند.
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که در برگزاری این نمایشگاه چه اهدافی را دنبال می‌کنید، گفت: وقتی صنعتگران و فعالان خارجی در نمایشگاه حضور نداشته باشند، فضای نمایشگاه فضایی بی‌روح می‌شود. پیش از این وقتی نمایشگاه برگزار می‌شد از تمام کشورها شرکت‌کننده داشتیم اما متاسفانه به‌دلیل تحریم‌ها شرکت‌کننده‌های خارجی ما هم به تعداد اندکی از کشورها از جمله چین محدود شده‌اند.
این فعال معدنی در پایان با اشاره به دغدغه‌های مجموعه خود و اینکه نظارت کارشناسی بر مشکلات این بخش وجود ندارد، گفت: در مواردی اعتماد به فروشنده‌ها کاهش پیدا کرده است. به‌طور مثال چند وقت قبل نوعی فولاد را به نام جنس مرغوب خریداری کردیم که فروشنده مطرح کرد متعلق به کشور اسلوونی است اما بعد متوجه شدیم که چینی است. ما جنس را با نرخ بالاتر و کیفیت پایین‌تر خریده‌ایم و هیچ مسئولی هم نیست که این مهم را پیگیری کند. او ادامه داد: با گرانی بنزین هم مجبور هستیم نرخ کالای خود را افزایش بدهیم اما برخی معتقدند این اتفاق نباید بیفتد. با این روند باور دارم که صنعت در حال از بین رفتن است.


چاپ