رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران

ضعف بخش معدن در حمل‌ونقل ریلی

رشد و توسعه بخش معدن در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند، به همین دلیل در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله طرح‌های توسعه تعریف شده است اما اجرای این طرح‌ها و موفقیت در آنها مستلزم ایجاد زیرساخت‌های اصلی، سرمایه‌گذاری کافی، یافتن بازارهای هدف چه در داخل و چه در خارج از کشور و... است.

توسعه حمل‌ونقل یکی از ارکان اصلی در رشد بخش معدن به‌شمار می‌رود که باید بیش از گذشته برای تقویت آن تلاش شود. امروز در کشورهای معدنی بزرگ بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل توسط حمل‌ونقل ریلی انجام می‌شود، اما در کشور ما با داشتن بیش از ۶۵ نوع ماده معدنی ضعف در سیستم حمل‌ونقل در بخش معدن به خوبی احساس می‌شود. متاسفانه ما در بخش معدن در تولید مواد اولیه، فروش و... با مشکل مواجه هستیم، زیرا بخش عمده‌ای از این مواد باید از طریق ریل جابه‌جا شود. این درحالی است که برای افزایش ظرفیت تولید برخی از محصولات معدنی ازجمله فولاد، مس، آلومینیوم و... در سال ۱۴۰۴م ارقامی پیش‌بینی شده است.
امروز در بخش معدن به دلیل ناکافی بودن حمل‌ونقل ریلی جابه‌جایی مواد بیشتر از طریق حمل جاده‌ای انجام می‌شود که این موضوع مشکلات دیگری را به دنبال دارد. با توسعه بخش معدن سرمایه‌گذاری خوبی برای توسعه حمل ریلی در سال آینده پیش‌بینی شده است. اگر خواستار توفیق بخش معدن در تولید مواد اولیه، واردات، صادرات و... باشیم مجبور به توسعه زیرساخت حمل ریلی خواهیم بود. باید پذیرای این موضوع باشیم که حمل جاده‌ای مواد از ایمنی کمتری نسبت به حمل ریلی برخوردار است، از سویی دیگر ما در حمل‌ونقل ریلی با کاهش زمان و هزینه روبه‌رو خواهیم بود که می‌تواند در توسعه بخش معدن و صنایع وابسته به آن نقش مهمی ایفا کند. در سال‌های اخیر به دلیل وجود برخی مسائل، ورود سرمایه‌گذار در بخش معدن با کاهش مواجه شد اما امروز باید برای جذب دوباره سرمایه‌گذار در این بخش اقدامات لازم انجام شود.

مسعود خوانساری / رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران


چاپ