«فولاد» متعهد به تامین نیاز داخل

فولاد مبارکه با داشتن سهم ۷۰ درصدی از بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت در زنجیره تولید محصولات تخت کشور مطرح است. در این گروه، شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان تولیدکننده تختال و ۳ شرکت پوشش‌دهی گالوانیزه در کنار فولاد مبارکه در حال فعالیت هستند.

به‌گزارش ایلنا، طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اظهارکرد: سال گذشته، این شرکت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده که از این میزان، یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن به صادرات و مابقی مصرف داخلی بوده است. امسال نیز برنامه داریم به این میزان تولید و فروش دست یابیم. جوانبخت ادامه داد: در ۲۵ سال گذشته فولاد مبارکه تمام کارخانه‌ها و صنایع پایین‌دستی که مصرف‌کننده ورق‌های فولادی بودند را شناسایی و ظرفیت آنها را کارشناسی و با بازدیدهای دوره‌ای آنها را بروزرسانی کرده و امروز ما به مدد داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع شامل هزار و ۱۰۰ مشتری از صنایع مصرف‌کننده ورق‌های فولادی، تولیدکننده واقعی را می‌شناسیم و با آنها تعامل دوسویه داریم.


سیستم بهین‌یاب نتیجه‌بخش نبود 

جوانبخت عنوان کرد: از سال ۹۷ سیستم بهین‌یاب راه‌اندازی و این سیستم ملاک و مبنای خرید شرکت‌های پایین‌دستی از بورس کالا شد. از سویی از ابتدای سال ۱۳۹۷ با افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات فولادی نیز روند افزایشی داشته و به جهت کنترل قیمت محصولات، کارگروه تنظیم بازار تشکیل شد. این کارگروه دستورالعمل تنظیم بازار را در مرداد ۱۳۹۷ تنظیم و ابلاغ کرد، ابلاغ این دستورالعمل منجر به کنترل و کاهش التهاب قیمت در بازار فولاد ایران نشده و اختلاف قیمت بورس کالا با بازار آزاد از حدود ۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت. محصولات فولادی نیز با قیمت بازار، خارج از بورس که بسیار فراتر از قیمت بورس بودند به‌دست مصرف‌کنندگان رسید. وی خاطرنشان کرد: این سیستم مبنای کارشناسی دقیقی نداشته و باعث شده تقاضای کاذب در بازار ایجاد و به‌تبع آن التهاب در بازار همچنان وجود داشته باشد؛ بنابراین دوباره کارگروه تنظیم بازار از اواخر سال گذشته تصمیمات جدیدی درباره نحوه قیمت‌گذاری در بورس اتخاذ کرد که توأم با افزایش قیمت ارز و انتظار تورمی باعث شد فاصله قیمت بازار و بورس بیش از ۵۰ درصد شده و امروز در ورق‌های گرم با ضخامت پایین تفاوت به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد. معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه برخی شرکت‌هایی که متقاضی فولاد هستند، وجود خارجی ندارند، تصریح کرد: اطلاعات موجود در سیستم بهین‌یاب از دقت و صحت کافی برخوردار نبوده و این خود به‌نوعی به التهاب موجود در بازار کمک کرد.


کنترل قیمت فقط بر ورق اعمال شد

جوانبخت عنوان کرد: مشکل دیگر این تصمیم‌گیری این بود که کنترل قیمت فقط بر ورق‌های فولادی تمرکز داشت و صنایع دیگر مانند لوله و پروفیل که محصولات آنها ناشی از تبدیل ورق فولادی است از این تصمیم مستثنا شدند. وی در پاسخ به این پرسش که فولاد مبارکه مواد اولیه و صنایع بالادستی را خریداری می‌کند، چرا با فروش کالای خود به صورت دستوری مخالف است، اظهارکرد: اگر صنایع بالادستی ما به‌طور غیردستوری عمل کنند به این مشکل دچار نمی‌شوند، زیرا اطلاعات آنها در کُدال موجود است و حاشیه سود آنها تضمین شده است، اما اگر آنها از روند دستوری خارج شوند، حاشیه سود آنها با فولاد افزایش زیادی پیدا می‌کند.


معاملات مچینگ طرفدار دارد

جوانبخت اظهارکرد: ما در سال‌های گذشته محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه و مواد اولیه آن را نیز از طریق بورس خریداری می‌کردیم. همچنین برای فروش کالا به مشتریان خود شرایط اعتباری را فراهم کردیم که به‌طور قطع بار مالی آن به شرکت تحمیل شده است. فروش محصولات شرکت به دو صورت عرضه مستقیم در بورس کالا و مچینگ انجام می‌شد و از آنجایی که احتمال داشت به‌دلیل تقاضای کاذب ایجادشده و شرایطی که قبلا اشاره شد، معاملات ابطال شوند به ناچار سهم بیشتری از کالای خود را در بورس عرضه کرده و از سهم فروش به صورت مچینگ کاهش دادیم. وی افزود: امروز بسیاری از صنایع پایین‌دستی شامل تولیدکنندگان لوله و پروفیل، خودروسازان، تولیدکنندگان لوازم‌خانگی و... متقاضی استفاده از سیستم مچینگ هستند، زیرا در این روش مشتریان از مزیت خرید اعتباری بهره برده و ضمن اطمینان بابت تامین پایدار کالای خود دیگر مجبور به خرید نقدی از دلالان بازار نیست.

تا زمانی‌که اجازه ندهیم بازار براساس فرآیند عرضه و تقاضا حرکت کند مشکلات همچنان وجود خواهد داشت. جوانبخت اظهارکرد: در یک ماه گذشته ضمن مذاکره با گروه‌ها و سندیکاهای مختلف از مشتریان، اعلام کردیم که شرکت فولاد مبارکه براساس تجربه ۲۵ سال حضور در بازار فولاد کشور آمادگی دارد، ضمن اجرای کامل روش مچینگ، شرایط فروش اعتباری را دوباره برای مشتریان خود فراهم کند اما تصمیم‌گیری در این زمینه فقط در اختیار فولاد مبارکه نبوده و مستلزم حمایت بخش‌های دیگر ازجمله معاونت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. جوانبخت تصریح کرد: امروز همه تصمیم‌گیران حوزه بازار به‌دنبال کنترل قیمت بورس هستند اما آیا توانسته‌اند قیمت بازار را کنترل کنند. هرچه قیمت بورس سرکوب شود فاصله بین قیمت بورس و بازار افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین عوامل مداخله‌گر نباید وارد قیمت‌گذاری شوند و باید اجازه بدهند قیمت واقعی از تلاقی عرضه و تقاضا حاصل شود. 
تعدد در مراجع تصمیم‌گیری مشکل‌زاست

 
وی عنوان کرد: امروز متاسفانه دچار تعدد کانال‌های تصمیم‌گیری شده‌ایم و مراجع مختلف هر کدام از دیدگاه خود نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها اقدام می‌کنند که این نتوانسته هیچ کمکی به التهاب بازار کند. از نگاه فولاد مبارکه، راه‌حل درست این است که مشکلات سایر تولیدکنندگان (نوردکاران) رسیدگی و برطرف شود تا آنها بتوانند تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و در کنار آن اجازه دهند تا قیمت واقعی در بازار براساس عرضه و تقاضای شکل گیرد و تا زمانی که تفاوت قیمت بورس کالا و بازار آزاد به یک فاصله منطقی (کمتر از ۱۰درصد) نرسد، هر راهکار دیگری بی‌نتیجه خواهد بود. معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: امروز با وجود همه تحریم‌های بین‌المللی، توانسته‌ایم حضور موفقی در بازاراهای خارجی داشته و سهمی از محصولات خود را صادرات کنیم. اما متاسفانه برخی تحریم‌های داخلی مشکلاتی را پیش روی ما نهاده است. شرکت برای تامین ارز مورد نیاز خود به میزان ۷۰۰ میلیون دلار، صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن را هدف‌گذاری کرده که درصورت عدم‌تحقق و عدم‌تامین ارز مورد نیاز، کل تولید ۶.۷ میلیون تن شرکت دچار مخاطره خواهد شد.


سخن پایانی

جوانبخت مطرح کرد: متاسفانه به بهانه تامین نیاز داخلی کشور، محدودیت‌هایی برای صادرات ایجادشده و محصولات صادراتی ما در گمرکات داخلی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. شرکت فولاد مبارکه خود را مکلف و پایبند به رعایت کف عرضه تکلیفی برای تامین نیاز بازار داخلی دانسته و حتی ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از مقادیر تعیین‌شده محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده است. اما انتظار می‌رود شرکت بتواند صادرات بخشی از ظرفیت تولید خود را بدون محدودیت‌های اعمال‌شده انجام دهد. 


چاپ