طرح تحول دیجیتال، لازمه تداوم سرآمدی «فولاد»

نخستین دوره تربیت رهبران تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران فولاد مبارکه و با همکاری دانشگاه اصفهان آغاز شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، در آیین افتتاحیه دوره آموزشی مدیریت ارشد تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه، حمیدرضا عظیمیان اظهارکرد: اگر بخواهیم رتبه جهانی خود را در صنعت فولاد حفظ کنیم باید به سمت تحول دیجیتال برویم، زیرا در آینده صنعت فولاد، تناژ تولید حرف اول را نمی‌زند؛ بنابراین اقدام فولاد مبارکه برای استفاده از فناوری نسل چهارم، یک کار تزئینی نیست؛ بلکه یک الزام و ضرورت بنیادی در حوزه فولاد کشور است. وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های شدید، افزود: در شرایطی که کشور و هم‌میهنان تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارند، دغدغه دولت، تامین مایحتاج عمومی مردم و نگاهش به صنعت و صنعتگران است تا محصولات با قیمت متعارف عرضه شود و در آرامش بازار به‌دست مصرف‌کننده برسد.

وی تاکید کرد: اگرچه درحال‌حاضر طرح تحول دیجیتال و تربیت مدیران فرهیخته در این حوزه، جزو اولویت‌های اصلی نیست و کمتر مورد توجه قرار گرفته اما باید در کنار تامین نیازهای دولت، به این موضوعات زیربنایی به‌عنوان یکی از نیازهای فناوریکی کشور در حوزه صنعت نیز توجه کنیم، تا جایی‌که این تلاش‌ها به اداره هوشمند فولاد مبارکه منجر شود. ممکن است ما در آن زمان نباشیم اما به‌یقین ثمره و آثار پر خیروبرکت آن در آینده مشاهده خواهد شد. عظیمیان به تاثیر اجرای این طرح در حفظ سرآمدی فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: طرح تحول دیجیتال گام بسیار بلندی در مسیر حفظ سرآمدی فولاد مبارکه است. این شرکت درحال‌حاضر قدرتمند است، اما باید قوی‌تر و مسلط‌تر پیش برود. در این زمینه، نظام پاداش‌دهی به کسب مهارت‌های این حوزه گره خواهد خورد و بر همین اساس در دستورالعمل‌های جدید سازمان قرار خواهد گرفت. 

پیشران صنعت کشور در اقتصاد نسل چهارم 

معاون فناوری فولاد مبارکه در این آیین گفت: در امسال ایران توانست رتبه دهم فولاد جهان را کسب کند. اگر دقت کنیم می‌بینیم کشورهایی که در این رتبه‌بندی قبل از ایران هستند، یعنی چین، ژاپن، هند، امریکا، کره و آلمان که رتبه‌های تک‌رقمی تولید فولاد را کسب کرده‌اند، هم‌راستا با اقتصاد نسل چهارم و حوزه تحول دیجیتال حرکت کرده و توانسته‌اند در این زمینه به شاخص‌های مهمی دست پیدا کنند و برای فضای مه‌آلود آینده گام‌های محکم‌تری بردارند. 

مهدی نقوی در ادامه به جایگاه ایران در شاخص‌های دیگر پرداخت و گفت: کشور ما در سال ۲۰۱۸ در زمینه تولید مقالات رتبه ۱۵ جهان را به‌دست آورد و در تولید فولاد در جایگاه دهم قرار گرفت اما در شاخص جهانی نوآوری در جایگاه ۶۹ و در زمینه صادرات مبتنی بر فناوری در جایگاه ۸۹ جهان ایستاد. همچنین در شاخص فضای کسب‌وکار به رتبه ۱۳۳ و در فناوری اطلاعات به رتبه ۷۹ بسنده کرد. این رتبه‌ها یک تصویر کلی به ما می‌دهد که در کدام حوزه‌ها باید بیشتر کار کنیم و دیگر کشورها به کدام سمت حرکت می‌کنند.

معاون فناوری فولاد مبارکه همچنین به مطالعات انجام‌شده درباره کشورهای پیشرو در صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: فولاد مبارکه برای اینکه بتواند در آینده جایگاه ایران را در جهان حفظ کند، گزیری ندارد جز اینکه هم‌گام یا جلوتر از رقبای خود در زمینه تولید فولاد حرکت کند. براساس مطالعات انجام‌شده یکی از مهم‌ترین حوزه‌های حرکتی کشورهای پیشرو در تولید فولاد، حرکت به سمت دیجیتال کردن و هوشمند کردن سیستم‌های ارزیابی شد. بنابراین از سال گذشته، بر مبنای این تفکر که فولاد مبارکه باید فولاد مبارکه نسل چهارم باشد، شاخص‌هایی در ۴ حوزه تعریف شد که عبارتند از: بهبود و توسعه محصول، بهبود و توسعه فرآیند، هوشمندسازی یا تحول دیجیتال و اقتصاد چرخشی.

وی در ادامه به حوزه هوشمندسازی یا تحول دیجیتال پرداخت و گفت: در زمینه طرح تحول دیجیتال، براساس دستور مدیرعامل شرکت و با همکاری مدیرعامل شرکت ایریسا، ره‌نگاشتی در این زمینه تنظیم شد که مسیر فولاد مبارکه را تا سال ۱۴۰۴ مشخص می‌کند. در این زمینه با معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت‌وگو شد تا فولاد مبارکه به‌عنوان پیشران صنعت ایران، فرآیند فناور شدن در حوزه اقتصاد دیجیتال را به عهده بگیرد و اجرا کند تا دیگر صنایع از نتایج آن استفاده کنند. نقوی به اقدامات انجام‌شده در زمینه طرح تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: امکانات و فرصت‌های کشور برای تحقق طرح تحول دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت و مرکز تحول دیجیتال در دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ افتتاح شد. بررسی بعدی، بررسی بلوغ سازمانی برای انجام این حرکت در فولاد مبارکه بود. نتایج حاصل از این بررسی‌ها این بود که باید تصویری از آینده اقتصاد دیجیتال برای مدیران و رهبران فولاد مبارکه و افرادی که با این موضوع درگیرند، ساخته شود تا بتوانیم درباره این تصویر همفکری و مسیر حرکت را راحت‌تر کنیم. 

بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها

مدیرعامل شرکت ایریسا در این آیین گفت: دوره تربیت رهبران تحول دیجیتال یک دوره MBA فشرده یک‌ساله است و براساس آنچه به آن نیازمندیم بومی‌سازی شده و امیدواریم بتوانیم مسیر اجرایی این طرح را گام‌به‌گام جلو ببریم. رسول سرائیان در ادامه به مسیر ۴ساله تحول دیجیتال در فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: مسیری را که برای طرح تحول دیجیتال تعریف کرده‌ایم یک مسیر چندساله است که از سال ۱۳۹۹ شروع می‌شود و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت. عنوانی که برای این طرح در نظر گرفته شده SMC و مسیر آن کاملا مشخص شده است. باید بگویم تحول دیجیتال برای همه صنایع دیر و زود دارد اما سوخت‌وسوز ندارد و گریزی از آن نیست.

تحول دیجیتال در هر بخش و صنعت، نامی دارد؛ در بانکداری به بانکداری دیجیتال، در دانشگاه به دانشگاه نسل چهارم و... شناخته می‌شود و همه این‌ها بیانگر این است که فناوری دیجیتال همه صنایع و کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد. وی در ادامه به اولویت آموزش مدیران این طرح اشاره کرد و افزود: ما براساس سند ره‌نگاشتی که تنظیم شده در حال حرکت هستیم و در سال ۱۳۹۹ فرهنگ‌سازی، نوآوری و آموزش نیروی انسانی یکی از اولویت‌های اصلی ما در این سند است، زیرا تحول دیجیتال یک بال نرم دارد و یک بال سخت؛ نرم آن فرهنگ، ساختار سازمانی، رهبری و قابلیت سرمایه انسانی و بال سخت آن فناوری‌های نوظهور است.

طبیعتا حرکت این دو بال با یکدیگر ما را موفق خواهد کرد و غفلت از هرکدام ما را از رسیدن به سرمنزل مقصود بازمی‌دارد. قله‌ای که همه ما باید به آن توجه کنیم تبدیل شدن فولاد مبارکه به یک شرکت هوشمند دیجیتال و یک کارخانه هوشمند در کلاس جهانی است و ما باید در سال ۱۴۰۴ به آن برسیم. مدیرعامل شرکت ایریسا به خروجی اصلی تحول دیجیتال اشاره کرد و افزود: خروجی تحول دیجیتال این است که با هزینه کمتر، کیفیت و بهره‌وری را افزایش دهیم و مدیران ما بتوانند با همین دارایی، محصولات متنوع در کلاس جهانی تولید کنند.

سخن پایانی

امروز در دنیا استارت‌آپ‌هایی در صنعت فولاد شکل گرفته‌اند که منجر به تحولات اساسی در این حوزه شده‌اند. به‌عنوان مثال، استارت‌آپی در بلژیک با هدف فراهم آوردن خدمات بلاکچین برای ایجاد شفافیت در سوابق زنجیره تامین شرکت‌های فولادی شکل گرفته یا استارت‌آپی در امریکا توانسته پودرهای فلزی دستگاه‌های پرینت سه‌بعدی تولید کند. پس استارت‌آپ‌ها حتی می‌توانند تولید داشته باشند و باید نگاه‌ها را تغییر داد.


چاپ