دربررسی استراتژی ادغام در کسب‌و کارها مطرح شد

مزایا و معایب ادغام در صنایع‌معدنی

در دنیای کسب‌وکار، گاهی می‌شنویم یا می‌بینیم که شرکت‌ها با هم ادغام می‌شوند. بدین معنی که دو شرکت به‌هم می‌پیوندند و یک شرکت جدید را ایجاد می‌کنند. این استراتژی در صنعت فولاد نیز مورد توجه قرار دارد. از آنجاکه براساس سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در نظر گرفته‌شده، برخی کارشناسان صنعتی و اقتصادی ادغام واحدهای کوچک‌تر و تشکیل هلدینگ‌های فولادی را یکی از راه‌های تحقق این هدف بیان می‌کنند.

کاهش هزینه، تکمیل نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت، تاثیرگذاری هرچه بیشتر در بازارهای هدف و بهره‌مندی از فناوری سایر مجموعه‌ها را باید از مزیت‌های ادغام عنوان کرد.

کاهش بهای تمام‌شده

به‌گزارش می‌متالز، چندی‌پیش سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در شرایط تحریمی فعلی و به‌علت کاهش مصرف فولاد در داخل، رقابت سختی میان تولیدکنندگان شکل گرفته است؛ بنابراین باید روی قیمت تمام‌شده و کاهش هزینه‌ها کار کنیم، چراکه در غیر این صورت، شرکت‌ها به نابودی کشیده می‌شوند و از بین خواهند رفت؛ بنابراین باید بهره‌وری را افزایش و هزینه‌های سربار را کاهش داد. 
وی افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده و کاهش هزینه‌های تولید، ادغام شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی زنجیره فولاد با یکدیگر است، چراکه ادغام این شرکت‌ها سینرژی ایجاد می‌کند که منافع همه در آن دیده خواهد شد. 

وی با بیان اینکه جایگزین کردن قطعات و کالاهای مصرفی خارجی با نمونه‌های داخلی نیز یکی از راهکارهای موجود در این زمینه است، تصریح کرد: برای تهیه نمونه‌های داخلی این کالاها هم می‌توان از خود انجمن استفاده کرد. انجمن می‌تواند شرکت‌هایی که معتبر هستند و توانسته‌اند در بومی‌سازی موفق عمل کنند را معرفی کند. همچنین در جلسه‌هایی که در انجمن برای گروه‌های گوناگون برگزار می‌شود، می‌توان از تجربیات و دانش یکدیگر و تبادل اطلاعات برای افزایش بهره‌وری استفاده کرد. شهرستانی ادامه داد: حمل‌ونقل هم یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده است، زیرا هزینه آن مانند گذشته نیست و بسیار افزایش پیدا کرده؛ بنابراین می‌توان از اطلاعات همین نقشه فولادی که ازسوی خود انجمن ایجادشده استفاده کرد تا هزینه حمل‌ونقل و زمان تحویل کاهش یابد. 
وی با اشاره به اینکه مصرف انرژی، آب و بازیافت محیط زیستی نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده هستند، گفت: می‌توانیم با بازیافت برخی کالاها و فروش آن به شرکت‌های دیگر، به ایجاد درآمد برای این صنعت کمک کنیم. همچنین اگر کمیته بومی‌سازی در انجمن پررنگ‌تر و در هربخشی براساس طرح‌های این کمیته برنامه‌ریزی شود، می‌توان روی خیلی موارد کار کرد و هزینه‌ها را پایین آورد.
وی در پایان تأکید کرد: تحریم‌ها سرانجام تمام خواهدشد و در واقع، این فرصتی برای تقویت ما است که باید از آن استفاده کنیم تا در آینده وقتی درهای مملکت باز شد، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

چالش در مسیر ادغام

گاهی ادغام مشکلاتی را نیز به‌دنبال دارد. ازجمله آنکه واحدها به تعهدات خود پایبند نمی‌مانند که این موضوع چالش‌های بسیاری خواهد داشت. 
یکی دیگر از مشکلاتی که در ادغام‌های بدون مطالعه، امکان وقوع دارد، زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت دست به خرید شرکت دیگری نمی‌زند، بلکه ادغام دوشرکت با سهام کم‌وبیش برابر انجام می‌شود و به‌دلیل مشکلات فرهنگی یا عدم‌درک درست شرایط و برجسته دانستن نقش خود در این‌گونه ادغام زمینه شکست و در نهایت زیان دو شرکت ادغام‌شده را فراهم می‌کند.

شرایط کنونی صنعت فولاد

صنعت فولاد در کشور ما در طول سال‌های گذشته با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. رکود چند ساله گذشته که به کاهش تقاضای فولاد انجامیده را باید یکی از این چالش‌ها دانست که بسیاری از شرکت‌ها ی فولادی را آزار می‌دهد. در چنین شرایطی برخی از این شرکت‌ها نقدینگی مناسبی ندارند و علاوه بر عدم پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای خود نتوانسته‌اند تعمیر و نگهداری‌های استانداردها را نیز به انجام برسانند. 
در همین حال، کاهش تولید نیز برای شرکت‌های که توانایی کنترل هزینه‌های تولید خود را نداشته‌اند، چندان کارساز نبوده است. 
در چنین موقعیتی، موسسات مالی برای تامین نقدینگی در این صنعت میل و رغبت چندانی ندارند. در این شرایط، به‌طور قطع فرصت‌های طلایی نیز وجود دارد تا شرکت‌های با قدرت مالی مناسب به خرید و ادغام شرکت‌های مناسب اقدام کنند. مشکلات تامین نقدینگی و نداشتن سهم بازار مناسب باعث تمایل برخی شرکت‌ها برای ادغام در دیگر تولیدکنندگان با توان بهتر است.

سخن پایانی

از آنجاکه تامین نقدینگی به یکی از چالش‌های اساسی در صنایع کشور تبدیل شده، می‌توان با ادغام شرکت‌های گوناگون زمینه‌ای را برای رفع این مشکل فراهم کرد. البته ادغام مزیت‌های متعدد دیگری نیز دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش هزینه، تکمیل نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت، تاثیرگذاری هرچه بیشتر در بازارهای هدف و بهره‌مندی از فناوری سایر مجموعه‌ها اشاره کرد.


چاپ