با وجود بزرگ‌ترین واحد فولادسازی در کشور محقق می‌شود؟

بومی‌سازی در مسیر تکنولوژ شدن

صاحب فناوری شدن در صنعت فولاد، معنای واقعی بومی‌سازی را تکمیل می‌کند که برای رسیدن به این مرحله، باید از قطعه‌سازی و تجهیزسازی عبور کرد.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگترین واحد فولادسازی در کشور به تازگی در راستای تکنولوژ شدن شعارهایی را مطرح کرده است.
حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان امسال بارها در همایش‌های مختلف عنوان کرده است که این شرکت با داشتن یک نقشه راه حساب‌شده در ۵سال آینده می‌خواهد به‌عنوان تکنولوژ در کنار سایر فولادسازان بزرگ دنیا خود را مطرح کند.

دعوت از شرکت‌های متخصص
تکنولوژ شدن به چه معناست و برای رسیدن به آن باید از چه مراحلی عبور کرد؟ به گزارش صمت، مهدی تولاییان مدیرعامل شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهرجی درباره تکنولوژ شدن این فولادساز بزرگ کشور عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه از مرحله قطعه‌سازی و تجهیزسازی عبور کرده و قصد دارد تا مرحله تکنولوژ شدن پیش برود. البته فولاد مبارکه هیچ‌گاه پیمانکار نبوده و واحدهایی مانند احیای مستقیم یا مشابه آن را نساخته است، بلکه واحدها را خریداری کرده و بر آن نظارت داشته، تجهیزات را نصب و به بهره‌برداری رسانده است.
تولاییان در ادامه با توضیح تکنولوژ شدن فولاد مبارکه عنوان کرد: تکنولوژ شدن به این معناست که شرکت‌های فنی مهندسی در زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه فعال شوند و روش کار به این صورت است که مهندسی پایه و تفصیلی را انجام دهند و شرکت قصد دارد که در این راستا از شرکت‌های تخصصی که در کشور وجود دارند، دعوت به عمل آورد.
شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهرجی در ادامه خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که خود شرکت فولاد مبارکه سازنده تجهیزات نیست، در حقیقت خریدار تجهیزات است و اجزای مختلف را به یکدیگر مرتبط و متصل می‌کند. به عبارتی طراحی انجام می‌دهد و بر نصب و راه‌اندازی نظارت دارد و در این راستا از شرکت‌های فنی مهندسی دعوت به عمل می‌آورد.
وی در ادامه با ارائه یک مثال در زمینه تکنولوژ شدن، عنوان کرد: یک موتور، یک پره و یک گیربکس می‌تواند یک بالگرد بسازد یا می‌تواند یک کشتی یا یک ناو یا یک خط نورد را به حرکت درآورد. این شرکت‌های مهندسی هستند که می‌توانند انتخاب کنند که چه موتوری با چه گیربکسی و چه پره‌ای، کشتی را به حرکت درآورد یا هواپیما را بلند کند.
مدیرعامل شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهرجی با اشاره به این موضوع که در صنعت فولاد درحال‌حاضر به بومی شدن فناوری بیش از هر امر دیگری نیاز است، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه قصد دارد که صاحب فناوری شود وگرنه در کشور سازندگان تجهیزات بسیاری وجود دارد که با توجه به سفارش‌هایی که به آنها داده می‌شود تجهیزات می‌سازند و آن را مهندسی می‌کنند و مهندسی تجهیزات را نیز خود آنها انجام می‌دهند. برای نمونه موتور، گیربکس و پمپ‌ها را این شرکت‌ها می‌سازند که در احیای مستقیم و نورد کاربرد دارند.
تولاییان ادامه داد: اگر شرکت‌ها این توانایی را داشته باشند که اجزا را به‌هم متصل کرده و طراحی اتصال این اجزا انجام بدهند، در حقیقت به سمت صاحب تکنولوژ شدن پیش رفته‌اند که در صنعت فولاد ایران، جاهای این شرکت‌ها همچنان خالی مانده است.
وی تاکید کرد: صنعت فولاد ایران از مرحله قطعه‌سازی عبور کرده و تجهیزسازی را نیز در حال عبور است و در کشور قطعه‌سازها و تجهیزسازهای بسیاری خوبی وجود دارند، اما شرکت‌هایی که بتوانند این اجزا را به هم متصل کنند و خط تولید راه‌اندازی کند، بسیار کم هستند. در شرکت فولاد مبارکه سعی ما این است که این خطوط را طراحی کنیم. چه در طراحی گندله‌سازی، چه در احیای مستقیم، چه در فولادسازی و چه در نورد قصد داریم که ورود پیدا کنیم.

ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها
همچنین محمود محمدی‌فشارکی مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه درباره تکنولوژ شدن این شرکت در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: تکنولوژ شدن مقدمه‌هایی لازم دارد که باید از آنها عبور کرد، بنابراین برای رسیدن به مرحله تکنولوژ شدن در صنعت فولاد باید از مرحله‌های قطعه‌سازی و تجهیزسازی عبور کرد. روال معمول در جهان این است که پس از قطعه‌سازی و تجهیزسازی به سمت تکنولوژ شدن پیش می‌روند.
محمدی‌فشارکی یادآوری کرد: موضوع بومی‌سازی صنعت فولاد چند سالی است که در شرکت فولاد مبارکه مطرح شده است. البته در داخل کشور موضوع بومی‌سازی مورد تاکید قرار گرفته و بر این اساس دو نمایشگاه در این راستا امسال و سال گذشته نیز برگزار شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه از مرحله قطعه‌سازی و حتی تجهیزسازی عبور کرده است و قصد دارد به سمت تکنولوژ شدن پیش برود.
مدیر برنامه‌ریزی کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه توضیح داد: در زمینه قطعه‌سازی باید عنوان کرد که نخستین مرحله برای بومی‌سازی به‌شمار می‌رود، اما فراتر از قطعه‌سازی، تجهیزسازی است؛ بدین معنا که از اتصال چند قطعه که خروجی آن یک فرآیند ایجاد می‌شود؛ به عبارت دیگر اگر بتوان فرآیندی را ایجاد کرد که خروجی داشته باشد، تجهیزسازی انجام داده‌ایم.
محمدی‌فشارکی ادامه داد: در صنعت فولاد کشور، شرکت‌های مختلفی وجود دارند که تجهیزسازی انجام می‌دهند. مرحله پس از تجهیزسازی، فناوری است، بدین معنا که با اتصال چندین تجهیز بتوان فرآیندهایی را طراحی کرد که خروجی آن تولید محصول جدید باشد. وی در ادامه تاکید کرد: قطعه‌سازی و تجهیزسازی اگر منجر به خروجی نشود، چندان نمی‌تواند مفید باشد. برای نمونه در شرکت فولاد مبارکه قصد داشتند که تولید ورق‌های مخصوص گاز ترش که در لوله‌گذاری نفت کاربرد دارد نیازمند فناوری خاصی است. این ورق‌های باید در برابر گوگردی که در گاز و نفت خام موجود است از خود مقاومت نشان بدهد، از این رو تولید آن نیاز به فناوری خاص دارد؛ بنابراین تولید چنین ورق‌هایی نیاز به فناوری خاص دارد که فراتر از قطعه‌سازی و تجهیزسازی است. مدیر برنامه‌ریزی کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: تکنولوژ شدن به معنای طراحی فرآیند تولید است که نیازمند دانش و تجهیزات است.‌ در این راستا شرکت فولاد مبارکه از قطعه‌سازی و تجهیزسازی عبور کرده و قصد دارد به سمت تکنولوژ شدن پیش برود، بنابراین باید با شرکت‌های دانش‌بنیانی که این توانایی و ظرفیت را دارد وارد تعامل شود. محمدی‌فشارکی ادامه داد: برای نمونه اگر سنگ آهنی در کشور داریم که گوگرد بالا یا عیار پایینی دارد باید شرکت‌ها بتوانند براساس این سنگ آهن موجود خطوط تولیدی را طراحی کنند که بیشترین بهره را از آن بگیرند و این به معنای تکنولوژ شدن است. هنر این نیست که یک کارخانه، سنگ آهن مورد نیاز خود را با عیار بالا از خارج وارد و بدون دردسر تبدیل کند، هنر این است که خطوطی طراحی کنیم که بیشترین بهره را از داشته‌های خودمان ببریم. وی در پاسخ به این پرسش که شرکت فولاد مبارکه تا چه اندازه از امکانات سایر حوزه‌های دیگر نیز در راستای تکنولوژ شدن خود بهره می‌گیرد، گفت: بدون شک از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و سایر واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان بهره خواهد گرفت تا بتواند بهترین خروجی را داشته باشد.


چاپ