ظرفیت‌های خالی یک صنعت

ریخته‌گری جزو صنایعی به‌شمار می‌رود که در صنایع گوناگون از جمله خودروسازی تا صنایع معدنی و در حوزه فلزات کاربرد دارد.

هم‌اکنون ظرفیت ریخته‌گری در ایران بیش از نیاز بازار داخلی است، از همین‌رو بیشتر کارخانه‌های ریخته‌گری با ظرفیت‌های خالی مشغول به کار هستند؛ این واحدها در زمینه بازارهای صادراتی نیز چندان نتوانسته‌اند موفق عمل کنند و وارد بازارهای جهانی یا منطقه‌ای شوند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که این شرکت‌ها، نتوانسته‌اند به بازارهای صادراتی راه پیدا کنند، به بازاریابی ضعیف آنها بازمی‌گردد. البته بیشتر شرکت‌های ریخته‌گری، شرکت‌های کوچکی هستند که از بنیه مالی و علمی لازم برای بازاریابی خارجی برخوردار نیستند؛ در حقیقت این واحدها به قدری کوچک هستند که توانایی سرمایه‌گذاری برای بازارهای صادراتی را ندارند. هرچند در زمینه صادرات این واحدهای کوچک که تعداد آنها نیز چندان زیاد نیست، در سطح کشور می‌توانند با هم تجمیع کرده تا بتوانند در بازار صادراتی حضور پررنگ‌تری بیابند، چراکه به خودی خود تجمیع واحدها می‌تواند زمینه‌ساز بیشتری برای امر صادرات شود. این روش را برخی کشورها به‌کار گرفته و توانسته‌اند در این راستا بازارهایی بین‌المللی را به تصرف خود درآورند. بدین معنا که شرکت‌های تجاری با بنیه قوی ایجاد می‌کنند و به‌وسیله آنها وارد بازار جهانی می‌شوند که در این راستا می‌توان کشور چین را مثال زد که با وجود یک شرکت تجاری توانسته بازارهای بسیاری را در حوزه ریخته‌گری به تصرف خود درآورد.
بابک نظری ـ فعال حوزه ریخته‌گری


چاپ