جشنواره و نمایشگاه فولاد دومین دوره خود را آغاز کرد

استمرار بومی‌سازی فراتر از تحریم‌ها

جشنواره و نمایشگاه فولاد دومین دوره خود را آغاز کرد. این نمایشگاه تا ۲۶ دی ادامه دارد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زنجیره تولید فولاد گردهم بیایند و نیازها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و کمبودهای این زنجیره را در داخل برطرف و گام‌های بلندی در راستای بومی‌سازی این صنعت برداشته شود.

هیچ‌گاه سراغ واردات نرویم
محمود ارباب‌زاده، مدیرعامل فولاد سفیددشت در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد حرکت بسیاری خوبی بود که از سال گذشته از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد آغاز شده است.
ارباب‌زاده در ادامه افزود: در این میان موضوعی که باید بر آن تاکید داشت، این است که اگر زمانی تحریم‌ها هم پایان یافت، این نباشد که دست‌اندرکاران تاکید بر بومی‌سازی را رها کنند و دوباره سراغ واردات بروند و زمینه آن را فراهم کنند، چراکه قبلا زمانی که تحریم‌ها کمرنگ می‌شد به سراغ واردات می‌رفتیم و زمانی که تحریم‌ها شدت پیدا می‌کرد با حرارت پیگیر بومی‌سازی می‌شدیم، این در حالی است که باید بدون توجه به موضوع تحریم‌ها، تمرکز همیشگی ما بر بومی‌سازی در صنعت فولاد باشد.
وی همچنین با اشاره به موضوع کیفیت عنوان کرد: موضوع دیگر، کیفیت محصولات است. در زمینه کیفیت و مزیت‌های آن باید شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌طور مشترک روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
مدیرعامل فولاد سفیددشت درباره دستاوردهای دوره گذشته جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد برای واحدهای فولادی، عنوان کرد: سال گذشته چون نخستین دوره این جشنواره و نمایشگاه بود، بیشتر اقدام‌ها صرف گردآوری اطلاعات شد اما امسال با توجه به وقت و سرمایه‌گذاری که روی شرکت‌ها انجام شده امیدواریم از مرحله جمع‌آوری اطلاعات عبور کنیم و شاهد نتایج عملیاتی بهتری برای زنجیره فولاد باشیم.
ارباب‌زاده در پاسخ به این پرسش که شرکت فولاد سفیددشت چه دستاوردی برای نمایشگاه بومی‌سازی فولاد دارد، عنوان کرد: شرکت فولاد سفیددشت یک شرکتی است که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، اما در همین مدت کوتاه فعالیت تولید خود اقدام‌های بسیار خوبی در این مجموعه انجام شده و دستاوردهای قابل‌توجهی برای بومی‌سازی داشته که در نمایشگاه آنها را اعلام خواهیم کرد. وی در ادامه یادآور شد: فولاد سفیددشت با توجه به حمایت از توان داخل، رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده و هیچ توقفی در زمینه تولید نداشته است.
مدیرعامل فولاد سفیددشت همچنین در پاسخ به این پرسش که بومی‌سازی در صنعت فولاد به چه معناست، عنوان کرد: بین بومی‌سازی و خودکفایی تفاوت وجود دارد؛‌ اعتقاد داریم که باید از دانش علم روز استفاده و آن را به داخل کشور وارد کنیم، به بهترین نحو ممکن و با توجه به توانایی‌های داخلی بین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعات تعامل برقرار شود و دانش روز را برای تولید قطعات به‌وجود آورند. این درحالی است که کپی‌کاری ما را به هدف مورد نظر نمی‌رساند. خودکفایی به این معناست که همه‌چیز در داخل توسط خود ما تولید شود. خودکفایی یک فرآیند زمانبر است. البته در واحدهای فولادی تمام کشورهای پیشرفته نیز خودکفا نیستند. برای نمونه چین از زمانی که با شرکت‌های دانش‌بنیان تعامل برقرار و توان فناوری شرکت‌ها را به کشور خود وارد کرده است با توان داخلی را افزایش دهد، توانسته به رشد خوبی برسد.

جای خالی دانش‌بنیان‌ها
سیدامیرحسین تقوی، مدیرعامل شرکت نانو فناوران نیز در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شرکت ما یک شرکت دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود که در زمینه نانو فناوری فعالیت دارد و چندین سال است محصول دانش‌بنیان خود را ارائه می‌کند. تقوی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته برای نخستین‌بار در نمایشگاه حضور داشتیم و بسیاری از رقیبان ما حضور نداشتند، البته بیشتر شرکت‌های بزرگ فولادی آمده بودند.
وی همچنین یادآور شد: برخی از شرکت‌ها برای خرید فناوری، تجهیزات و قطعات داخلی حضور داشتند و تاکید آنها بر محصولات داخلی بود و این بزرگ‌ترین مزیت نمایشگاه ملی فولاد به‌شمار می‌آمد. شرکت‌ها با انگیزه حضور داشتند. امیدواریم دومین دوره نمایشگاه با قدرت بیشتری تاکید بر بومی‌سازی را دنبال کند. در نمایشگاه نخست توانستیم با شرکت فولاد مبارکه تعامل بیشتری برقرار کنیم و بازخوردهای بسیار خوبی برای ما به‌دنبال داشت.
مدیرعامل شرکت نانو فناوران ادامه داد: امسال نیز قصد داریم با قدرت بیشتری که در نمایشگاه حضور داشته باشیم و امیدواریم شرکت‌های دیگر نیز با تمام توان حضور داشته باشند و تعامل‌های بیشتری شکل بگیرد. شرکت‌های دانش‌بنیان حضور بیابند و شرکت‌های فولادی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت به‌عمل آورند. یکی از مزیت‌های این نمایشگاه تاکید هم بر تولیدکننده و هم بر مصرف‌کننده است.
تقوی در پاسخ به این پرسش که جای شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه تا چه اندازه خالی بود، گفت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان انگشت‌شمار بودند. باید در این دوران که با تحریم‌ها روبه‌رو هستیم به شرکت‌های دانش‌بنیان بهای بیشتری داده شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که شرکت‌های فولادی برای تامین نیاز خود بیشتر به سامانه فهرست تامین‌کنندگان خود توجه دارند و کمتر به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان پیش می‌روند و در این راستا بیشتر از کیفیت به نرخ توجه دارند.
وی ادامه داد: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار علمی کار می‌کنند ما نیز توقع داریم واحدهای تولیدی به علم و موضوع کیفیت بها بدهند.


چاپ