رویکرد تخصصی نمایشگاه بومی‌سازی نیازمند پایش است

دیرگدازها در مسیر بومی شدن

جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ۲۳ تا ۲۶ دی امسال در برج میلاد برگزار می‌شود تا تمام تامین‌کنندگان زنجیره فولاد گردهم آیند و نیازهای این زنجیره را تامین کنند. تولیدکنندگان نسوز یکی از تامین‌کنندگان حیاتی حوزه فولاد به‌شمار می‌آیند که توانسته‌اند صنعت خود را به‌خوبی بومی‌سازی کنند.

نتایج جشنواره را مکتوب کنیم
سیدعباس کلانتر، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره گروه دانش‌بنیان پاترون در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: شرکت پاترون، تولیدکننده مواد مصرفی نسوز در صنعت فولاد، از سال ۹۴ دانش‌بنیان شده است. محصولاتی که این شرکت در یک سال گذشته بومی‌سازی و راهی بازار کرده، شامل ملات‌های دریچه کشویی و پوشش الکترود گرافیتی به‌منظور کاهش مصرف الکترود گرافیتی است. هم‌اکنون نیز در حال تولید پودر گرانوله ریخته‌گری هستیم که شرکت‌های فولادی برای واردات آن با مشکل روبه‌رو هستند و قصد داریم این محصول را به تولید انبوه برسانیم. کلانتر در ادامه خاطرنشان کرد: رسالت ما از ابتدا برمبنای حرکت دانش‌محورانه و نوآورانه بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی فولادسازان از نبود برخی نسوزها در کشور گلایه‌مند هستند، گفت: برخی از مواد اولیه مورد نیاز نسوزهای خاص با گریدهای اروپایی، وارداتی است که تاکنون نیز واردات آنها میسر بوده است و به‌طور انگشت‌شمار مواد اولیه نسوزها وارد کشور می‌شود. البته هم مواد اولیه در کشور موجود است و هم نسوز ساخته می‌شود، اما ممکن است برخی شرکت‌ها به نسوزهای خاص نیاز داشته باشند که باید شرکت‌های داخلی به سمت تولید این محصولات پیش بروند.
کلانتری ادامه داد: نمایشگاه ملی فولاد فرصت مناسبی است تا ادعاهای مطرح‌شده به اثبات برسد. اگر تولیدکنندگان نسوز مدعی هستند ۹۰درصد نسوز داخل را تولید می‌کنند باید بر این ادعا صحه‌گذاری شود و اگر شرکت‌های فولادساز معتقدند که با کمبود نسوز روبه‌رو هستند، این نمایشگاه می‌تواند در راستای رفع نیازهای آنها پیش برود.
وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه ملی فولاد ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: فلسفه وجودی نمایشگاه، ایده و تفکر بسیار خوبی است، اما پیرو اعلام نیاز شرکت‌ها در نمایشگاه بومی‌سازی، باید پایگاه اطلاعاتی ازسوی برگزارکننده نمایشگاه که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران است، ایجاد شود.
مدیرعامل گروه دانش‌بنیان پاترون تصریح کرد: از سوی دیگر، میزان پیشرفت‌هایی حاصل‌شده از شرکت در نمایشگاه در قالب گزارش‌هایی مدون مورد پایش قرار گیرد. در حقیقت باید نیازهایی که عنوان و نیازهایی که برطرف شده و به مرحله قرارداد و خرید رسیده، به بهترین نحو ارائه شوند، زیرا نمایش دادن توانمندی‌ها به‌تنهایی کافی نیست، نتیجه این نمایش‌ها بهتر است که به‌طور مدون ارائه شود. نیازها از سوی فولادسازان و ادعاها ممکن است از سوی شرکت‌های تامین‌کننده بیان شود و اگر برطرف کردن این نیازها به‌طور عملیاتی انجام نشود، عمر این نمایشگاه‌ها طولانی نخواهد بود؛ از این‌رو بهره‌وری این نمایشگاه در صورت عملیاتی شدن اهداف آن، محقق خواهد شد.
کلانتری تاکید کرد: نمایشگاه ملی فولاد، رویکرد شفاف و روشنی دارد تا شرکت‌هایی که در تامین نیازهای زنجیره فولاد فعالیت دارند را شناسایی و به این زنجیره بشناساند. این رویکرد تخصصی می‌تواند بهره‌وری بالایی داشته باشد به این شرط که پس از برگزاری مورد پایش قرار گیرد.
وی در پایان پیشنهاد کرد: نحوه پایش نمایشگاه و گزارش‌دهی نتایج آن بسیار مهم به‌شمار می‌رود، از همین رو باید داده‌های این نمایشگاه - نه صرف تفاهمنامه‌هایی که منعقد شده- جمع‌آوری شود. قراردادهایی که عملیاتی شده و محصولی تولید تا مرحله ارزیابی مشتری نیز پیش رفته است و در قالب گزارش‌هایی در ویژه‌نامه‌هایی چاپ شود.
مدیرعامل گروه دانش‌بنیان پاترون گفت: اگر انجمن تولیدکنندگان فولاد گزارش‌های دقیق و درستی از دستاوردهای نمایشگاه را در یک سال تدوین کند و در قالب نشریه‌های تخصصی چاپ کند، بسیار اثرگذار خواهد بود.


نسوز صنعتی بومی‌شده
آتش انتظامی، مدیرعامل شرکت دیرگداز آذر نیز در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: نمایشگاه ملی فولاد یک اقدام بسیار عالی در زنجیره فولاد است که می‌تواند به این زنجیره کمک کند، چراکه در زنجیره فولاد صنعتگران توانمندی وجود دارند که هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند. این جشنواره فرصت مناسبی برای شناسایی این توانمندی‌هاست.
انتظامی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت نسوز که بیشتر مورد استفاده فولادسازان قرار می‌گیرد، به‌طور قابل‌توجهی توانسته قطعات مورد نیاز خود را بومی‌سازی کند.
وی در ادامه یادآور شد: تحریم‌ها شرایطی را به‌وجود آورد که زمینه بومی‌سازی برای صنعت فولاد و زنجیره آن به‌وجود آید. نمایشگاه ملی فولاد این فرصت را غنیمت شمرده و مسیر بومی شدن را به‌درستی هدایت کرده است. مدیرعامل شرکت دیرگداز آذر تصریح کرد: البته در صنعت نسوز برخی مواد به ناچار وارداتی هستند و آن را آماده مصرف برای فولادسازان می‌کنیم. این واردات مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا سبب ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال می‌شود.
انتظامی در ادامه تاکید کرد: بومی‌سازی به این معنی نیست که حتما تمام مواد اولیه خود را در اختیار داشته باشیم. می‌تواند مواد اولیه را وارد و آن را تبدیل به محصول کرد. برخی مواد اولیه نسوزها در ایران وجود ندارد یا دارای کیفیت بالایی نیست. برخی معادن این مواد اولیه مانند منیزیت در کشور وجود ندارد یا هنوز اکتشاف نشده است. این در حالی است که واحدهای فولادی روز به روز در حال افزشاید گره گشایش است و نیاز آنها به نسوزها نیز افزایش می‌یابد.
وی در پاسخ به این پرسش که مراحل فرآوری تولید نسوز بومی شده، گفت: مراحل تولید نسوز در ایران یک فرآوری بومی‌شده است.
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذر همچنین در پاسخ به این پرسش که کیفیت تولیدات نسوز داخلی مشابه خارجی است، گفت: نسوزها ایرانی به اندازه نسوزهای خارجی دارای کیفیت بالا هستند. برای نمونه، نسوزهای ایرانی مورد استفاده فولادسازان بزرگ مانند فولاد مبارکه، خوزستان و خراسان قرار می‌گیرد.
انتظامی تاکید کرد: صنعت نسوز جزو صنایعی است که ازسوی بخش خصوصی رشد کرده و بومی شده و به خوبی می‌تواند نیاز فولادسازان را تامین کند. صنعت نسوز تا مرحله ایجاد فناوری رشد کرده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، ما همیشه در دسترس مصرف‌کنندگان خود هستیم؛ از این‌رو اگر هر اشکال یا ایرادی وجود داشته باشد به‌راحتی با ما در ارتباط هستند و می‌توانند درصدد رفع اشکالات ما برآیند و این یکی از مزیت‌های بومی‌سازی است.


چاپ