برای درک بهتر رفتار دانشگر در اجتماع علمی، «شی» به نظریههای آموزش تطبیقی یا آموزش تکاملگرا و نیز مدل تکاملی بنگاهها متوسل میشود: مفهوم روتین یا روال، که مفهوم محوری در مدل تکاملی بنگاهها است، حالا نقش مهمی برعهده میگیرد.
محسن معصومی: نانوفناوری زندگی امروزی را بهشدت دستخوش تغییر کرده است، بهگونهای که در همه جنبههای زندگی اعم از خوراک، پوشاک، کشاورزی، صنایع گوناگون، ساختمان و... رد پایی از این فناوری دیده میشود. پیشرفت فناوری نانو بر روشها و فرآیند پوششدهی تاثیر چشمگیری داشته است.
۲مدل گزینش بخردانه، یکی مبتنی بر مدل تصمیمسازی بیزی و دیگری مبتنی بر مدل بازی برای درک چگونگی ارتباط میان نفع فرد و نفع اجتماع در علم مطرح شده است.
در بحث «علم در سطح اجتماع و علم در سطح دانشگر» همواره باید متوجه تفاوتهای اساسی میان دادوستد علمی و دادوستد اقتصادی بود.
محسن معصومی: با پیشرفت دانش و فناوری نانو، این فناوری کاربردهای گستردهای در صنایع شیرآلات بهداشتی، یراقآلات ساختمان و صنایع وابسته پیدا کرده است.
گروه دانشبنیان: تغییر رویکرد کلان کشور در توجه به ظرفیتهای انسانی مبتنیبر دانش، چشمانداز و افقهای تازهای را پیشروی توسعه کشور قرار داد تا با تکیه بر دستاوردهای دانشبنیان، امروزه بتواند مرزهای جغرافیایی را در نوردد.