ایران خودرو از محصول جدید خود رونمایی کرد + عکس

گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری شرکت نیرو محرکه نسخه آزمایشی سمند اتوماتیک را با جعبه دنده ۶ سرعته AMT رونمایی کرد. این خودرو قرار است تا در سال ۱۴۰۰ با تیراژ نزدیک به ۱۲ هزار دستگاه وارد بازار شود و با داشتن یک جعبه دنده نیمه اتوماتیک، به عنوان یک گزینه خانوادگی در دسترس مشتریان قرار بگیرد.

درحال‌حاضر تست‌های جعبه دنده ۶ AMT نیرو محرکه بر روی سمند‌های موجود در بازار انجام می‌شود. اما به گفته مدیران ایران خودرو، نسخه اتوماتیک این سدان ملی با ویژگی‌های سمند پلاس تولید خواهد شد. سمند پلاس در بحث ظاهری تا حدی متفاوت از نسخه‌های فعلی است و گرافیک کاسه چراغ‌های جلو و عقب، الگوی جلو پنجره، تریم داخلی، جلو آمپر، غربیلک فرمان، رینگ ها، الگوی کاسه چراغ عقب و… نسبت به سمند LX تغییر کرده است.

با توجه به اینکه هنوز نسخه نهایی سمند اتوماتیک با جعبه دنده ۶ سرعته AMT آماده نشده است، نمایشگر GSI تعویض دنده این خودرو به جای پنل سیستم صوتی نصب شده و در نسخه نهایی که در اصل سمند پلاس اتوماتیک خواهد بود، نمایشگر وضعیت گیربکس داخل جلو آمپر جای می‌گیرد.

به گفته مدیران ایران خودرو، این احتمال وجود دارد تا از ابتدای عرضه سمند پلاس اتوماتیک، این خودرو با پیشرانه EF۷ پلاس به بازار بیاید که پمپ روغن متغییر و سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ‌های دوگانه (DVVT) در آن دیده می‌شود. این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر تولید می‌کند. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT هم توان پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

daste-dande.jpg

پنل تنظیمات وضعیت دنده سمند اتوماتیک و یا همان سمند پلاس اتوماتیک با توجه به ساختار AMT فاقد حالت P (پارک) است و وضعیت خلاص (N)، تعویض دنده هوشمند (A)، دنده عقب (R) و تعویض دنده دستی (M مثبت و منفی) بر روی آن وجود دارد. همچنین وضعیت برفی هم بر روی این پنل دیده می‌شود.

جعبه دنده‌های اتوماتیک و یا همان نیمه اتوماتیک AMT جز اقتصادی‌ترین سیستم‌های انتقال قدرت هوشمند هستند که بر پایه جعبه دنده‌های دستی توسعه پیدا کرده‌اند. در تعریف جعبه دنده‌های AMT گفته می‌شود که این گیربکس‌ها امکان تعویض دنده هوشمند را دارند، اما بهتر است که راننده با اعمال دنده‌های مثبت و منفی، از این جعبه دنده اتوماتیک استفاده کند. خودرو‌های دارای جعبه دنده AMT مانند سایر خودرو‌های اتوماتیک فاقد پدال کلاچ هستند و صرفاً با قیمتی کمتر و لذت رانندگی پایین‌تر بر روی برخی خودرو‌های اقتصادی وجود دارند.

samand.jpg

به عنوان مثال در بازار ایران ام جی ۳، گریت وال وولیکس C۳۰ فیس لیفت اتوماتیک، برلیانس H۲۰۰ اتوماتیک و چند خودروی دیگر دارای سامانه انتقال قدرت AMT هستند. البته برخی جعبه دنده‌های AMT قیمتی فراتر از گیربکس‌های اتوماتیک AT دارند و در برخی خودرو‌های پرقدرت و خاص استفاده می‌شوند. اما در خودرو‌های رایج و اقتصادی، نسخه‌های عادی AMT به عنوان گیربکس اتوماتیک انتخاب می‌شوند.

سمند اتوماتیک که قرار است در جایگاه سمند پلاس اتوماتیک با جعبه دنده ۶ سرعته AMT به بازار بیاید، به احتمال زیاد ویژگی‌های زیر را دارد:

dakhele-samand.jpg

پیشرانه EF۷ پلاس، زمان بندی متغییر و دوگانه سوپاپ‌ها (DVVT)، پمپ روغن متغییر، ۱۱۵ اسب بخار، ۱۶۰ نیوتن متر دیفرانسیل جلو، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AMT (نیمه اتوماتیک)، حالت رانندگی برفی، فرمان هیدرولیک، پشتی صندلی‌های جلوی برقی، تهویه دستی، چراغ روشنایی روزفسنسور پارک عقب، ترمز‌های ABS، EBD و BA، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، تریم داخلی جدید با رنگ کِرِم و تزئینات طرح چوپ (الگوی داشبورد و رودری‌های سورن ELX)، دو کیسه هوا، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP۳ و USB و AUX، بلوتوث، زیر آرنجی جلو و عقب، دریچه تهویه سرنشینان عقب شیشه‌ها و آینه‌های برقی و جلو آمپر جدید.

dasteh-dandeh.jpg

 

منبع: اسب بخار


چاپ