در حق مردم و خودروساز اجحاف نشود

صنعت خودرو ایران خصولتی بوده و هر از چندگاهی مسئولان و مدیران سیاسی کشور از شرکت‌های خودروسازی بازدید داشته تا از روند کار آگاه شوند. به‌گزارش صمت حضور در خط تولید، بررسی دفاتر مالی، شنیدن مشکلات و... از جمله برنامه‌های این مسئولان برای رفع برخی چالش ها موجود است.

خودکفایی، کاهش ارزبری، طراحی پلتفرم خودرو، ساخت خودروهای بومی و... موضوع‌هایی است که امسال خواسته جدی مدیران مربوط از خودروسازان بود. مشارکت و همکاری‌های بین‌نهادی در حوزه صنعت همچون چندرشته‌ای عمل کردن در حوزه علوم انسانی بوده که پس از تحریم دوباره آغاز شده، چون برخی کارشناسان صنعت خودرو از کمک خودروسازان به برخی صنایع مانند صنایع دفاع برای ساخت تسلیحات مورد نیاز در سال‌های قبل می‌گویند. در انتهای دهه ۹۰ حال این صنایع دفاع به کمک خودروسازان آمده تا بومی‌سازی قطعات «های‌تک» در داخل محقق شود.

صنعت رو به پیشرفت

درحال‌حاضر خودکفایی نقشه راه خودروسازان بوده که منجر به کاهش وابستگی‌ها می‌شود. این امر سبب شده از امکانات و ظرفیت‌های داخلی حداکثر استفاده شود. در همین راستا، عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های خودروسازی فاصله بسیار کمی تا خودکفایی کامل در تولید خودرو دارند و آنها می‌توانند با همکاری مجموعه‌های دانش‌بنیان و مهندسان داخلی صنعت خودرو را متحول کنند. به‌گزارش سایپانیوز، درخشان در بازدید از مرکز تحقیقات سایپا و خط تولید خودرو شاهین با اشاره به پیشرفت و جهشی که این مجموعه در دوران تحریم داشته، تصریح کرد: اگر مردم در جریان فعالیت‌های گروه خودروسازان قرار گیرند متوجه خواهند شد که صنعت خودرو رو به پیشرفت است و در آینده نزدیک محصولات جدید این مجموعه وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که صنعت خودرو رشد قابل‌توجهی پیدا کرده، می‌تواند در طراحی مدل‌های جدید و به روز بیش از گذشته فعالیت کند، در این مسیر نیز مجلس از خودروسازی حمایت کامل می‌کند. او خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب و اتفاق‌های بسیار مناسبی که گروه خودروسازی سایپا طی چند وقت اخیر دنبال کرد، خروج پراید از چرخه تولید بود؛ این امر موردرضایت مردم هم قرار گرفت، چراکه این خودروساز می‌تواند از توان و ظرفیت خود برای تولید خودروهای مدرن‌تر و جدیدتر استفاده کند.

وی گفت: درحال‌حاضر، حدود ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز خودرو از سوی مجموعه‌های داخلی تامین می‌شود؛ از این‌رو وابستگی ۱۰ درصدی به قطعات وارداتی نمی‌تواند این صنعت را زمینگیر کند؛ توصیه می‌شود خودروسازان با همکاری مجموعه‌های دانش‌بنیان به سمت تولید ۱۰۰ درصد داخلی‌سازی حرکت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت خودرو برای مجلس شورای اسلامی اهمیت بسزایی دارد، اظهارکرد: همه بر این امر اذعان دارند که قیمت خودرو به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه برای شرکت‌های خودروسازی بسیار گران تمام می‌شود، در این راستا، شرکت‌های خودروسازی در تلاشند قیمت نهایی خودرو را مدیریت کنند اما در بازار واسطه‌ها و دلالان شرایطی را فراهم کردند که در حق خودروسازی و مردم اجحاف شود؛ تمام سعی ما در مجلس بر این است که با سازکار جدید جلوی فعالیت دلالان را در بازار خودرو بگیریم.

درخشان تصریح کرد: بورس کالا محل عرضه و تقاضاست؛ بنابراین می‌توان در این مرکز قیمت‌ها را به صورت شفاف مشخص کرد؛ تمام هدف مجلس این است که قیمت خودرو در بورس مشخص شود.

صادرات به کشورهای همسایه

در ادامه علی‌اکبر کریمی، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مواد اولیه تولید خودرو به‌شدت افزایش پیدا کرده و این امر باید از سوی شورای رقابت مدنظر قرار گیرد تا قیمت‌های تعیین‌شده به زیان تولیدکننده نباشد، گفت: مجموعه سایپا توانسته در دوره تحریم و شیوع ویروس کرونا عملکرد خوبی داشته باشد.

وی اظهارکرد: این مجموعه خودروساز پروژه‌های متعدد توسعه‌ای تعریف کرده که می‌تواند نشان‌دهنده اتفاق‌های مناسب و بسیار خوب در صنعت خودرو کشور باشد.

او ادامه داد: زمانی تنوع محصولات سایپا بسیار کم و محدود بود و همه این مجموعه را به‌عنوان تولیدکننده پراید می‌شناختند، اما اکنون این مجموعه دیگر تک‌محصول نیست و توانسته در سبد محصولات خود خودروهای متنوعی را جای دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طراحی و تولید خودرو «شاهین» یک اتفاق بسیار خوب در صنعت خودرو کشور است که این مجموعه با توجه به توانایی خود توانست آن را عملیاتی کند. کریمی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا به توانمندی‌های داخلی تکیه کرده و بر این مبنا در حال حرکت است، گفت: با روندی که این خودروساز در پیش گرفته این قابلیت وجود دارد که به یکی از قطب‌های صنعت خودرو منطقه تبدیل شود و در بازار داخل با تولید محصولات بومی پیشتاز باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو، جزو صنایع مادر است که می‌تواند بر اقتصاد کشور بسیار اثرگذار باشد، افزود: اگر خودروسازی تقویت شود، علاوه‌بر اشتغالزایی این فرصت فراهم می‌شود که در صادرات به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند.

وی گفت: تلاش‌های انجام‌شده در حوزه تنوع محصولات سایپا می‌تواند این نوید را بدهد که به‌زودی مجموعه سایپا می‌تواند صادرات به کشورهای همسایه را با جدیت دنبال کند، برای اینکه چنین امری با سرعت عملیاتی شود بهتر است در تامین سرمایه در گردش و تزریق منابع مالی اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: موضوع دیگری که توجه به آن ضرورت دارد، حمایت جدی‌تر از شبکه گسترده قطعه‌سازان است به‌گونه‌ای که پرداخت مطالبات آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. از سوی دیگر، وضعیت قیمت‌گذاری نیز به ضرر تولیدکننده نشود.

کریمی با بیان اینکه هزینه‌های تولید خودرو به‌شدت افزایش پیدا کرده و این واقعیتی است که باید بپذیریم، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال تدوین طرحی است که به‌واسطه آن و در قالب بسته‌های تشویقی و حذف قوانین دست‌وپاگیر از صنعت خودرو حمایت‌های بیشتری انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: باوجود تمام شوک‌هایی که به صنعت خودرو وارد شده، شرکت سایپا توانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

ارتقای سطح کیفی خودروها

سیداحمد رسولی‌نژاد، نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه سایپا در شرایط تحریم توانست به خودباوری برسد و طراحی و تولید خودروهای جدید را عملیاتی کند، گفت: با شایسته‌سالاری شاهد پیشرفت و توسعه صنعت خودرو هستیم. وی اظهارکرد: به‌طور قطع، این امکان وجود دارد که با همکاری متخصصان، نخبگان و مهندسان داخلی تیراژ تولید، کیفیت و تنوع خودروهای سایپا ارتقا پیدا کند. رسولی‌نژاد با بیان اینکه ذهنیت‌ها نسبت به خودروسازان مثبت نبود، اما بازدید از فعالیت‌هایی که در مجموعه سایپا انجام می‌شود، دیدگاه‌ها را تغییر داد، گفت: همین امر کمک خواهد کرد در طرح‌هایی که درباره اصلاح بازار خودرو در حال تدوین است، باتوجه به ظرفیت صنعت خودرو برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار افزایش سطح کیفی خودروهای تولید داخل شد و اظهارکرد: از آنجا که صنعت خودرو در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته، ارتقای سطح کیفی به سرعت قابل تحقق است و شرکت‌های خودروسازی باید این مطالبه بحق مردم را با فوریت دنبال کنند. وی تاکید کرد: یکی از اتفاق‌های بسیار مطلوبی که در خودروسازان دنبال می‌شود، توجه به برنامه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای است، این مجموعه، برنامه‌های بلندمدتی برای توسعه محصول دارد که این امر بیانگر تقویت صنعت خودرو کشور است. رسولی‌نژاد اظهارکرد: باوجود تمام چالش‌ها، خودروساز می‌تواند با ادامه فرآیند فعلی علاوه‌بر پاسخگویی کامل به تعهدات معوق به درخواست‌ مشتریان بیش از گذشته بپردازد.


چاپ