دنا پلاس جدید با تیپ‌های مختلف از راه رسید + عکس

روز گذشته گروه صنعتی ایران خودرو جعبه دنده ۶ سرعته دستی شرکت نیرو محرکه را برای خانواده دنا پلاس معرفی کرد. همچنین مدیران این گروه خودروسازی، ویژگی‌های تیپ‌های جدید این سدان را اعلام نمودند.

در سال ۱۴۰۰ قرار است تا دو عضو جدید به خانواده دنا پلاس اضافه شود. در گام نخست پیشرانه EF۷ پلاس که به NA پلاس هم معروف است، جایگزین پیشرانه EF۷ فعلی می‌شود.

 این پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی از نوع ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و به فناوری پمپ روغن متغییر و زمان بندی متغییر دوگانه سوپاپ‌ها ( DVVT ) مجهز شده است.

جرم موتور EF۷ پلاس کمتر از EF۷ است و از سویی با تغییر برخی نسبت ها، مصرف سوخت یک لیتری کمتری را در حالت ترکیبی دارد.

 همچنین توان این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار با گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر اعلام می‌شود و جعبه دنده ۶ سرعته دستی شرکت نیرو محرکه توان این پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

دنا پلاس ۶ دنده دستی با پیشرانه EF۷ پلاس تفاوتی در بحث امکانات رفاهی و ایمنی با نسخه‌های فعلی ندارد و تنها این احتمال داده می‌شود که جعبه فرمان کمکی برقی هم بر روی این خودرو نصب شود.

حضور گیربکس ۶ دنده بر روی این خودروی دنده‌ای سبب شده تا بشینه سرعت دنا پلاس EF۷ پلاس افزایش پیدا کند و از سویی با مصرف سوخت کمتر، نفوذ صدا به کابین این خودرو هم نسبت به نسخه‌های قبلی کاهش پیدا نماید.

dena-plas-jadid.jpg

یکی دیگر از تیپ‌های دنا پلاس ۶ دنده دستی، نسخه توربو آن است که درحال‌حاضر به صورت آزمایشی با پیشرانه TC۷ تولید می‌شود.

این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می‌کند و گیربکس ۶ دنده توان خودرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

اما قرار است تا پس جاری شدن نصب پیشرانه EF۷ پلاس بر روی دنا پلاس ها، پیشرانه TC۷ پلاس هم به تولید انبوه برسد.

این پیشرانه نیز نسخه ارتقا یافته TC۷ است و به فناوری DVVT و پمپ روغن متغییر مجهز شده است. ۱۶۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر از جمله ویژگی‌های این نسخه از دنا پلاس توربو خواهد بود.

 قرار است تا دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی با پیشرانه TC۷ پلاس، به فرمان کمکی برقی مجهز شود و امکاناتی نظیر سانروف، رینگ‌های ۱۶ اینچی، غربیلک فرمان چرم و… بر روی آن وجود داشته باشد.

منبع: اسب بخار


چاپ