خواب بازار خودرو

کاهش نرخ ارز منجربه کاهش قیمت خودرو شد، با این وجود، برخی کارشناسان معتقدند کاهش نرخ خودروها به‌اندازه روند صعود آنها نبوده است.

به‌گزارش صمت در بازار ایران که خودرو از کالای مصرفی بادوام به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، با کاهش نرخ خودرو، تقاضا دچار افت می‌شود و افراد برای خرید اقدام نمی‌کنند. این وضعیت برعکس زمانی است که قیمت خودروها در بازار صعودی می‌شود و افراد برای خرید خودرو بیشتر وارد رقابت می‌شوند. 

با ریزش قیمت در بازار کالاهای سرمایه‌ای، افراد بیشتر فروشنده می‌شوند تا خریدار. در این میان، سوداگران برای ضرر کمتر مبادرت به فروش می‌کنند، زیرا آنها با نیت سود این محصولات را خریده و دپو می‌کنند. بنا بر سخن فعالان بازار خودرو، ریزش قیمت‌ها در این بازار ادامه دارد، علاوه‌بر اینکه، رکود سنگینی بر بازار حکمفرماست، زیرا خرید و فروش به حداقل رسیده است.

کاهش قیمت خودرو


براساس پیش‌بینی کارشناسان و فعالان بازار، قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا می‌کند. تاکید رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران بر این واقعیت است که بازار خودرو آرام و بدون مشتری بوده و قیمت خودروها در بازار با یک شیب نزولی در حال افت است. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بازار خودرو همچنان مسیر نزولی قیمت خودروها را در پیش دارد، اظهارکرد: این روزها قیمت‌ها در بازار داخلی و به‌تبع کاهش نرخ ارز روند نزولی دارد و از این‌رو بر قیمت خودرو نیز بسیار تاثیرگذار بوده است. 
او افزود: زمانی‌که نرخ ارز کاهش یافت، افت قیمت خودرو نیز آغاز شد؛ به‌گونه‌ای که طی هفته‌های اخیر در قیمت خودروها اعم از داخلی، خارجی و مونتاژی‌ها بین ۲۰ تا ۲۷ درصد کاهش قیمت را شاهد بوده‌ایم. وی اظهارکرد: پیش‌بینی ما این است که در هفته‌های آینده این کاهش قیمت بیشتر خواهد شد. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، ادامه داد: از سوی دیگر، افرادی که در ماه‌های گذشته، سرمایه خود را به سمت بازار خودرو هدایت کرده بودند، درحال‌حاضر فروشنده هستند اما در بازار مشتری و خریداری نیست. به‌این ترتیب، فروشنده زیاد و خریدار کم شده است. موتمنی تصریح کرد: معاملات خودرو مانند سایر معاملات، از تناسب خرید کالا و عرضه در بازار پیروی می‌کند. فروشنده نیز با هر قیمتی که خودرو را تهیه ‌کند، متناسب با آن در بازار عرضه می‌کند. قیمت‌ها سیر نزولی داشته باشد، ارزان‌تر تهیه کرده و ارزان هم می‌فروشد و برعکس چنانچه قیمت‌ها صعودی باشد، بالا خریداری کرده و با قیمت بالا هم به فروش می‌رساند. بنابراین بحث ضرر فروشنده چندان مطرح نیست. در ماه‌های گذشته که قیمت‌ها سیر صعودی داشت، صاحبان خودرو که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته و در بازار آزاد عرضه می‌کردند، از فروش خودرو به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها، امتناع می‌کردند، حال که قیمت‌ها سیر نزولی گرفته، تمایل به‌فروش دارند اما خریداری وجود ندارد. 

او گفت: درحال‌حاضر، فروشنده در بازار زیاد شده که خود عاملی برای کاهش قیمت‌هاست. این مسئول صنفی ادامه داد: همان‌طور که اشاره شد، تمامی بازارهای سرمایه اعم از سکه، مسکن و خودرو ارتباط مستقیمی با نوسانات نرخ ارز داشته و همگی آنها در چند وقت گذشته، روند نزولی داشته‌اند. بازار خودرو هم از این قاعده مستثنا نبوده براساس معمول فروشنده در بازار زیاد است اما به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها مشتری چندانی برای خرید مراجعه نمی‌کند.


محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی نمایشگاه‌ها


موتمنی درباره آغاز محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی واحدهای غیرضروری و بازارها گفت: فروشندگان خودرو نیز که در دسته دوم قرار دارند، از این قاعده مستثنا نیستند و براساس اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعمال محدودیت‌ها برای مقابله با شیوع این ویروس، نمایشگاه‌داران خودرو نیز تعطیل خواهند بود. این تعطیلی برای بازار خودرو همچون سایر مشاغل فقط برای جلوگیری از شیوع کرونا و توقف زنجیره انتقال است. 

وی افزود: اینکه در فضای مجازی شایعه‌هایی مبنی بر اعتراض فروشندگان خودرو برای ممانعت از ریزش بیشتر قیمت‌ها برای جلوگیری از ضرر احتمالی دارندگان خودرو، مطرح می‌شود، صحت ندارد. در این بازار هرچه قیمت‌ها پایین‌تر بیاید، گره بازار باز خواهد شد، مشتری بیشتر مراجعه می‌کند، معاملات رونق خواهد گرفت و از رکود خارج خواهد شد. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره تاثیر این تعطیلات بر احتمال کاهش بیشتر قیمت خودروها در بازار، اظهارکرد: زمانی‌که بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت؛ بنابراین باتوجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تاثیر می‌پذیرد، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود، بلکه باز هم قیمت‌ها ریزش خواهند کرد.
 این فعال بازار خودرو تصریح کرد: پراید از حدود ۸۲ میلیون تومان در شهریور به ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان تا پیش از ریزش قیمت‌ها رسیده بود اما خریداری نداشت. این قیمت‌ها در هفته‌های آینده منطقی‌تر می‌شود.


مقاومت فروشندگان بی‌فایده است


نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هم گفت: با وضع محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونایی، بازار راکد خودرو در رکودی شدیدتر فرو رفت و کاهش قیمت‌ها همچنان در سراشیبی قرار خواهند داشت. با این حال، برخی فروشندگان خودرو در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کنند که برای آنها فایده‌ای ندارد. 

نعمت‌اله کاشانی‌نسب به ایرنا گفت: محدودیت‌های ایجادشده، موجب تعطیلی همه نمایشگاه‌های خودرو شده‌، رکود مطلق و شدیدتر از هفته‌های قبل بر این بازار حاکم شده و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. وی اضافه کرد: وقتی معامله‌ای انجام نمی‌شود، کاهش قیمت خودروها را به‌دنبال دارد، هرچند عده‌ای همچنان در برابر کاهش‌ها قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. به‌گفته این مسئول صنفی، اکنون فروشندگان در بازار به صف شده‌اند اما مصرف‌کنندگان و متقاضیان خودرو به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، از خرید دست کشیده‌اند. این فعال بازار توضیح داد: هرچه نرخ ارز بیشتر کاهش پیدا کند، قیمت‌ سایر محصولات مانند خودرو نیز پایین‌تر می‌آید، به‌طوری که حدود ۲۵ روز تا یک ماه گذشته افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی را شاهد بودیم و این نزول در بازار خودروهای خارجی به‌مراتب بیشتر بوده است.

کاشانی‌نس، با یادآوری افت قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۶۰ میلیون تومان در هفته‌های گذشته به کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان و رسیدن پراید به مرز ۱۰۰ میلیون تومان و حتی پایین‌تر، گفت: واقعیت این است که در برهه‌ای، قیمت خودرو به‌دلیل بورس‌بازی دلالان، با نرخی شدیدتر از رشد قیمت دلار افزایش یافت، اما با نزولی شدن قیمت دلار، کاهش نرخ خودرو آن‌گونه که باید رخ نداده و هنوز جای بیشتر برای افت قیمت خودروها در بازار وجود دارد. وی تاکید کرد: اکنون با توجه به روند رو به رشد تولید خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و بیشتر بودن عرضه از تقاضا، انتظار می‌رود قیمت‌ها بیش از پیش کاهش یابد. نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان‌کرد: ‌بنابر وضعیت بازار فعلی، مشتری واقعی، تعیین‌کننده بوده و با چانه‌زنی می‌تواند خودرو را به قیمت مورد نظر خود خریداری کند.

گفتنی است درحالی‌که تحلیل‌های کارشناسانه از بازار ارز حاکی از روند کاهشی نرخ‌ها طی هفته‌های آینده دارد، با توجه به تاثیر مستقیم آن بر سایر بازارها، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در بازار خودرو با تخلیه حباب قیمتی و افت بیشتر شدید قیمت‌ها روبه‌رو باشیم. سیاست‌های دولتمردان و اتخاذ تصمیم‌های کارشناسانه می‌تواند هرچه بیشتر از التهاب‌های موجود در مسیر رسانیدن خودرو به‌دست متقاضیان بکاهد. دبیر انجمن قطعه‌سازان هفته گذشته اعلام کرد: ‌ظرفیت قطعه‌سازی کشور پاسخگوی تولید سالانه ۳ میلیون خودرو است، اما امسال برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برنامه‌ریزی شده است.


سخن پایانی


بازارهای داخلی غیرقابل پیش‌بینی هستند. گاهی وقتی که انتظار کاهش قیمت‌ها وجود دارد، محصولات با نرخ نجومی عرضه می‌شوند و زمانی دیگر باوجود انتظار گرانی، کالاها به نرخ متعادل‌تری می‌رسند. براساس روند بازار ارز، انتظار می‌رود نرخ خودروها ریزش بیشتری داشته باشند اما ممکن است این روند با کاهش عرضه بهم بریزد. اما در کلان موضوع باید در هفته‌های آینده شاهد کاهش بیشتر نرخ خودرو در بازار داخل باشیم.


چاپ