افزایش تولید با اجرای بسته حمایتی

افزایش تیراژ تولید از اهداف مهم خودروسازان در دوران تحریم است. به‌گزارش صمت این امر هم در همکاری خودروساز و زنجیره تامین محقق می‌شود. در راستای قراردادها و هزینه‌های پرداختی و نیز دیرکرد در این بخش قطعه‌سازان گلایه‌هایی داشته و عنوان می‌کنند با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت جهش تولید محقق شود.

گروه خودروسازی سایپا در جلسه‌ای مشترک با انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به واکاوی مشکلات موجود پرداخت و براساس نتیجه این مذاکره قرار است در همکاری این دو صنعت(خودروسازی و قطعه‌سازی) ضمن رفع چالش‌ها و تامین قطعات مورد نیاز، داخلی‌سازی محصولات با درصد بالاتری ادامه پیدا کند.


هدف‌گذاری برای افزایش تولید


هرچه همکاری خودروساز و زنجیره تامین پررنگ‌تر شود، تحقق اهداف و برنامه‌ها در نهضت داخلی‌سازی و نیز تحقق شعار سال برای جهش تولید امکان‌پذیرتر خواهد شد. مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در نشست مشترک با اعضای هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، نحوه اجرای بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل پایانی می‌گذراند را بررسی کردند. 
موضوع اصلی مورد توافق در این جلسه، وجود ظرفیت لازم برای تحقق افزایش تولید در گروه سایپا و صنایع همگن قطعه‌سازی کشور به‌شرط اجرای مفاد حمایتی بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه بود. تشکیل کمیته مشترک سایپا و انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور نیز مصوبه دیگر این جلسه بود که با هدف ایجاد هماهنگی‌های بیشتر برای تحقق افزایش تولید انجام می‌شود. 

به‌گزارش سایپانیوز، در این جلسه سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به طراحی و تدوین بسته جهش تولید صنعت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این طرح مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و موانع و مشکلات احتمالی برای اجرای این طرح، در حوزه همکاری سایپا و قطعه‌سازان کشور بررسی شد. 

سلیمانی در تشریح اهداف تعیین‌شده در بسته جهش تولید صنعت خودرو اظهارکرد: در این طرح، تولید ۳۳۰ هزار انواع خودرو برای گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماه نخست اجرای طرح و افزایش ۱۰ درصدی در ۶ ماه دوم پس از آن هدف‌گذاری شده است. 
وی افزود: ناگفته پیداست این هدف‌گذاری در تولید، لزوما با همراهی و همکاری قطعه‌سازان کشور محقق می‌شود، به‌همین منظور، جلسه‌ای بین این خودروساز و زنجیره تامین تشکیل شد با مشارکت کامل هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، راه‌های افزایش تولید بررسی شود.


موانع جهش تولید


در ادامه محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور و آرش محبی‌نژاد، دبیر این انجمن به همراه سایر اعضای هیات‌مدیره مشکلات موجود در فضای کسب‌وکار صنعت قطعه و پیشنهادهایی برای رفع آنها را مطرح کردند. 
براساس موضوعات مطرح‌شده، تامین نقدینگی لازم برای افزایش تولید، تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای ساخت قطعات، تخصیص ارز و عدم‌همکاری بانک مرکزی در این زمینه و موضوع استفاده از سیستم مچینگ برای تامین فولاد مورد نیاز قطعه‌سازان، ۴ مانع اصلی در تحقق افزایش و جهش تولید قطعه‌سازی کشور عنوان شد. 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیرامون مسائل و مشکلات اعلام شده، اظهارکرد: پرداخت تسهیلات به هر یک از خودروسازان کشور هنوز اجرایی نشده که در صورت دریافت تسهیلات، گروه خودروسازی سایپا آن را به‌طور کامل به زنجیره پرداخت خواهد کرد تا بخشی از مشکل تامین نقدینگی حل شود. علاوه‌بر پرداخت این تسهیلات، نحوه قیمت‌گذاری محصولات و شیوه‌های مختلف تامین منابع مالی در دستور کار قرار دارد که باعث می‌شود در آینده نیز پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نظم بهتری پیدا کند و مشکلی در این‌باره ایجاد نشود. 
سلیمانی افزود: در بحث تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای قطعه‌سازان نیز مشکلی وجود ندارد و مدیران‌عامل شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور، تمهیدات لازم برای تحقق این خواسته زنجیره تامین را در نظر خواهند گرفت.


مچینگ و تامین مواد اولیه


مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اقدامات مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید کشور اظهارکرد: با همکاری مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، امکان استفاده قطعه‌سازان از این اقدام وزارتخانه نیز فراهم می‌شود که تا اندازه زیادی می‌تواند به رفع مشکل زنجیره تامین خودروسازی در این بخش کمک کند. 
سلیمانی درباره تامین مواد اولیه صنعت قطعه به روش سیستم مچینگ نیز گفت: این موضوع را مطرح و پیگیری خواهیم کرد تا علاوه‌بر دو خودروساز کشور، فعالان صنعت قطعه نیز امکان استفاده دوباره از این سیستم را داشته باشند. 
در این جلسه با پیشنهاد رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور و موافقت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مقرر شد در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توجه ویژه‌ای به قطعه‌سازان کوچک‌تر که در شرایط فعلی آسیب‌پذیرتر هستند، انجام شود. همچنین موضوع چک‌های تضامنی قطعه‌سازان نزد گروه خودروسازی سایپا نیز مطرح شد که با دستور سلیمانی، مقرر شد شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور این مشکل را به‌طور کامل رفع کنند.


اجرای ۸۱ پروژه مشترک داخلی‌سازی


داخلی‌سازی قطعات موضوعی دیگر در کنار افزایش تولید و رفع مشکلات نقدینگی خودروسازی و قطعه‌سازی بوده که با جدیت در حال پیگیری است. معاون مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا گفت: این مجموعه ۸۱ پروژه بومی‌سازی قطعات خودرو را با ۳ نهاد نظامی یعنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا دارد. 
داریوش گل‌محمدی درباره این پروژه‌ها توضیح داد: ۲۸ پروژه مشترک بومی‌سازی با شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعریف‌شده و ۷ قطعه پیچیده و دارای فناوری پیشرفته تاکنون به تولید انبوه رسیده است. 
وی ادامه داد: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تاکنون برای تولید ۲۶ قطعه پیشرفته از محصولات گروه سایپا اعلام آمادگی کرده که بسیاری از این قطعات در حال نمونه‌سازی اولیه و انجام مراحل پیش از تولید انبوه است. 
به‌گفته معاون مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک گروه سایپا، ۲۷ پروژه مشترک داخلی‌سازی نیز میان گروه سایپا و نیروی هوایی ارتش تعریف‌شده که طراحی اولیه این قطعات نیز در حال اجراست.


تولید قطعات های‌تک


گل‌محمدی گفت: تولید قطعات پیشرفته خودرویی مانند ECU، مدولاتور، انژکتور، ایربگ، مالتی‌مدیا، موتورهای DC، انواع سنسور‌های الکتریکی، جلوآمپر دیجیتال و فرمان برقی با هر ۳ نهاد و مجموعه نیروهای مسلح در حال اجراست و قصد داریم با تکیه بر توان داخلی، ارزبری محصولات و وابستگی خود را در این بخش‌ها به حداقل برسانیم. 
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک گروه سایپا با اشاره به استفاده از سامانه موقعیت‌یاب، سیستم رادار و سنسورهای الکتریکی در خودروهای برقی، خودروهای متصل و خودران و فراگیری این سیستم‌ها، اضافه کرد: با توجه به اینکه نیروهای مسلح در طراحی و تولید این سامانه‌ها توانمند بوده و اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند، تفاهم همکاری میان گروه خودروسازی سایپا و مجموعه‌های نیروهای مسلح برای ساخت و بکارگیری این سیستم‌ها انجام شده است.


کاهش وابستگی


گل‌محمدی از برنامه‌ریزی این گروه خودروسازی برای استفاده حداکثری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناورانه نیروهای مسلح خبر داد و گفت: با اجرای پروژه‌های مشترک بومی‌سازی با نیروهای مسلح، سالانه ۹۴ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی خواهد شد. 
گل‌محمدی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در سطوح مدیریتی و کارشناسی میان گروه سایپا و مجموعه‌های مربوط به نیروهای مسلح که با نظارت و راهبری مقامات عالی نیروهای مسلح و گروه سایپا و همچنین نظارت عالی ستاد مشترک نیروهای مسلح انجام می‌شود، گفت: با توجه به نیازهای موجود در سایپا تلاش می‌کنیم با همکاری نیروهای مسلح، قطعات خودرویی مدنظر را هر چه سریع‌تر در خط تولید انبوه قرار دهیم تا اهداف کشور در زمینه جهش تولید و قطع وابستگی به بازارهای خارجی محقق شود.


سخن پایانی


برای ادامه فعالیت صنعت خودرو در راستای نهضت تعمیق ساخت داخل و افزایش تولید ۳ حوزه خودروسازی، قطعه‌سازی و صنایع دفاعی کشور، همکاری سه‌جانبه خود را از سال گذشته آغاز کرده‌اند. صنایع دفاع اعلام آمادگی کرده برخی قطعات «های‌تک» که چالش خودروسازی کشور شده را می‌تواند داخلی‌سازی کرده و در اختیار خودروسازان قرار دهد. موضوع اصلی در این‌باره تیراژ تولید بود که با همکاری صنعتگران این موضوع در حال پیگیری و رفع شدن است. با این روند در سال‌های آینده صنعت خودرو با وابستگی کمتری می‌تواند فعالیت داشته باشد و با هر تغییر رویکرد در حوزه بین‌الملل دچار معضل و چالش نمی‌شود.


چاپ