در گروه خودروسازی سایپا محقق شد

جهش تولید از بستر جهش فناوری

تولید، شریان حیاتی اقتصاد است و اگر این موضوع همراه با تجارت شود می‌تواند یک اقتصاد پویا و رفاه را برای هر کشوری رقم بزند.

به‌گزارش صمت هر کشوری براساس ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار دارد به‌لحاظ منابع زیرزمینی و زیرساخت‌ها می‌تواند در بعضی صنایع موفق‌تر عمل کند اما در تمام جهان صنعت خودرو صنعتی استراتژیک بوده که بیش از ۶۰ صنعت دیگر را با خود همراه می‌کند؛ بنابراین رشد و توسعه آن منجر به شکوفایی صنایع دیگر خواهد شد. برای توسعه صنعتی فناوری و خلاقیت حرف نخست را می‌زند، زیرا تولیدکنندگان بنام زیادی در انواع صنایع فعالیت دارند که می‌توان گفت برندی موفق‌تر خواهد بود که نسبت به هم‌قطاران خود امتیازی خاص برای محصولاتش داشته باشد. این امتیاز که برای مدتی اختصاصی و انحصاری خواهد بود، نتیجه خلاقیت و نوآوری است. 

صنعت خودرو جهان پیشرفت‌های زیادی داشته و با عبور از خودروهای بنزینی، امروز شاهد خودروهای مفهومی در جهان حقیقت هستیم. 
به‌زودی خودروهای برقی، خودران و پرنده جهان را در اختیار خواهند گرفت و اگر تولیدکننده‌ای از تغییرات جهانی عقب بماند باید جایش را به‌دیگری بسپارد. 
خودروسازان داخلی در تلاشند در گام نخست با توانمند کردن خود و کاهش وابستگی با عمق ساخت داخل، خود را همتراز همتایان بین‌المللی کنند. در این‌باره شرکت خودروسازی سایپا گام‌هایی را برای طراحی صفر تا صد خودرو برداشته که باید در آینده‌ای نزدیک منتظر نمود نتایج این تلاش‌ها در بازار خودرو باشیم. در این راستا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارکرد: گروه خودروسازی سایپا در زمینه طراحی و تولید خودروهای جدید گام‌های مناسب و درخور توجهی برداشته است، بنابراین امیدواریم در آینده حرکت به سمت افزایش داخلی‌سازی و توسعه بیشتر محصولات پیگیری شود.

محصولات جدید در راه بازار

رقابت، پویایی به‌همراه دارد و تحرک سبب می‌شود صنعت در روزمره تولید فرسوده نشود. یکی از صنایع فرسوده کشور صنعت موتورسیکلت است که برای نیم‌قرن روی یک خط مستقیم فقط تولید موتورسیکلت سی‌جی ۱۲۵ داشت. این خمودگی باعث می‌شود کشورهای دیگر در گام نخست تولید موتورسیکلت هم از صنعت موتورسیکلت ایران جلوتر باشند. این موضوع در صنعت خودرو فهمیده شد و تولید خودروهای ملی سبب‌شده این صنعت بوی کهنگی صنعت موتورسیکلت را نداشته باشد. سایپا برای برون‌رفت از محصولات قدیمی طراحی و تولید را آغاز کرده و اگرچه با زمان زیاد، قرار است تا پایان سال شاهین با قابلیت‌های جدید وارد بازار خودرو شود. 
به‌گزارش سایپانیوز، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، درباره روندی که این گروه خودروسازی در تولید و تنوع محصول طی می‌کند، گفت: با توجه به استقبالی که از خودروهای داخلی در بازار شده، توصیه می‌شود تولیدکنندگان خودرو و قطعه نسبت به رشد تولید و پاسخ به درخواست متقاضیان تلاش بیشتری کنند. خوشبختانه یکی از مجموعه‌هایی که در این حوزه سطح فعالیت‌های خود را گسترش داده، گروه خودروسازی سایپاست. وی افزود: گروه خودروسازی سایپا نسبت به رشد تولید، ایجاد نوآوری در محصولات و تولیدات به‌روز، برنامه‌های جامعی تدوین کرده و براساس آن در حال فعالیت است. 

استانداردهای بالاتر از گذشته

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه محصولات سایپا با استانداردهای بالاتری نسبت به گذشته در حال تولید هستند، گفت: مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا کارهای بزرگی انجام داده که به‌زودی نتیجه فعالیت تیم علمی و مهندسی این بخش با عرضه محصولات جدید در بازار نمایان می‌شود. 

او تصریح کرد: بهره‌گیری از فناوری‌های روز، ارتقای ایمنی خودروها و افزایش امکانات خودرو، بخشی از فعالیت‌هایی است که در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در حال انجام است. آقامحمدی ادامه داد: تا پایان امسال گروه خودروسازی سایپا محصولات جدید خود را روانه بازار خواهد کرد و برنامه دارد تا ۳ سال آینده نیز ۹ محصول جدید دیگر وارد بازار کند که این امر با وجود تحریم‌های ظالمانه کار بسیار بزرگ و قابل تقدیری است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در برنامه بلندمدت سایپا این موضوع تعریف شده که محصولات تکراری به بازار عرضه نشود و همواره تنوع محصول پیگیری شود، گفت: دیگر مانند سال‌های گذشته شاهد تولید چند مدل محدود خودرو نخواهیم بود، چراکه سایپا قصد دارد با توجه به سلایق و نیاز مردم نسبت به طراحی و تولید خودرو اقدام کند. 

تنوع فروش و تعادل بازار 

آقامحمدی در ادامه سخنان خود افزود: یکی دیگر از اقدام‌هایی که گروه خوردوسازی سایپا بسیار جدی در حال پیگیری است تعریف روش‌های متنوع فروش با هدف تعادل بازار است؛ با این اتفاق نوسان قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به نظام قیمت‌گذاری خودرو اشاره و اظهارکرد: برای آنکه خودروسازان از زیان خارج شوند بهتر است که نظام قیمت‌گذاری خودرو با تغییراتی همراه شود، درحال‌حاضر عواملی غیر از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از رشد قیمت خودرو در بازار خودرو سود می‌برند و با تغییر فرآیند قیمت‌گذاری می‌توان بازار خودرو را با شرایط بهتری مدیریت کرد. آقامحمدی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا بسیار توانمند شده، افزود: برای اینکه در جهش تولید به موفقیت‌های خوبی دست یافت توصیه می‌کنم که برنامه‌ریزی برای افزایش عمق ساخت داخل انجام شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سایپا جهش تولید را هدف‌گذاری کرده، تصریح کرد: شعار گروه خودروسازی سایپا، جهش تولید از طریق جهش فناوری است. این شعار نشان می‌دهد رشد تولید در این کارخانه خودروسازی با جهش فناوری عملیاتی خواهد شد و از سویی باید عنوان کنم که این خودروساز به سمت جهش فناوری گام برداشته است.


تشریح بسته بهبود رونق کسب‌وکار

هر مجموعه برای موفقیت نیاز دارد تا در تمام بخش‌های خود عملکرد مناسب داشته باشد. زمانی تولید در شکل کلان در اقتصاد و رفاه اجتماعی تاثیر می‌گذارد که نخست به مدیریت کارآمد در تمام قیمت‌های خود بپردازد. در این راستا گروه خودروسازی سایپا نیز تلاش دارد تا با تسهیلات در حوزه کسب‌وکار زیرمجموعه‌های خود در بخش ارائه بهترین خدمات پس از فروش حداکثر رضایتمندی را در جامعه مخاطب خود به‌دست آورد. در این‌باره مدیرعامل سایپایدک از تعریف ۱۰محور در بسته بهبود رونق کسب وکار شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا خبر داده و گفته است؛ بروزرسانی و تخصیص اعتبار کمیسیون فروش نمایندگی در ابتدای هر ماه و امکان انتخاب محل استفاده اعتبار حق‌الزحمه نمایندگی‌ها در سطح گروه‌محور نخست این بسته خواهد بود.

سیدفخرالدین حیدری‌منش بازنگری مولفه‌ها و ضرایب فرمول کمیسیون حق‌الزحمه فروش با افزایش وابستگی به ارتقای خدمات پس از فروش را محور دوم این بسته اعلام و تصریح کرد: افزایش اعتبار خرید برای قطعه به نمایندگی‌ها تا سقف ۳ برابر و ایجاد امکان فروش قطعات به صورت لیزینگ و با ارائه تسهیلات مناسب نیز به‌عنوان محورهای سوم و چهارم این بسته خواهد بود. مدیرعامل سایپایدک با بیان اینکه تخفیف در قیمت قطعه و خدمات در قراردادهای حجمی با سازمان‌ها و همچنین امکان تهاتر جریمه تاخیر در تحویل خودروی مشتری با بسته خدمت یا آپشن نیز از دیگر محورهای تعریف شده در این بسته خواهد بود. حیدری‌منش همچنین به افزایش ۲ درصدی کارمزد فروش اختیاری آپشن و کارت طلایی اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده مقرر شد تیمی متشکل از مدیران ارشد فروش و خدمات پس از فروش با برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های استانی از نمایندگی‌ها نیز به صورت دوره‌ای بازدید به‌عمل آورند.


چاپ