در نشست برنامه‌ریزی تولید موتورسیکلت‌های برقی عنوان شد

ارزان‌سازی برقی‌ها با حذف هزینه باتری

سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا در وسایل نقلیه سبب شده جهان به سوی خودروهای سبز یا پاک حرکت کند. به‌گزارش صمت تولید خودروهای هیبریدی، برقی و خودران از جمله تلاش‌هایی است که کشورهای صنعتی در این راستا داشته‌اند.

صنعت موتورسیکلت در کشور پیشینه ۵۰ ساله دارد و بیش از ۴ دهه با مدل‌های سی‌جی۱۲۵ شناخته می‌شود. با افزایش آلودگی هوا و مضرات زیست‌محیطی موتورسیکلت‌های کاربراتوری، انژکتوری‌ها جایگزین آن شدند و در ادامه الزام سازندگان به تولید موتورسیکلت برقی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) پیشگام در توسعه این نوع موتورسیکلت‌ها شده است. سال گذشته ایدرو برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در اجرای طرح تولید و مونتاژ موتورسیکلت برقی در استان خراسان رضوی فراخوان داد. این سازمان در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش بهره‌وری انرژی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از موتورسیکلت‌های بنزینی و همچنین توسعه صنعت داخلی و حمایت از سرمایه‌گذاری صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، برای اجرای طرح تولید و مونتاژ موتورسیکلت برقی در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی از سرمایه‌گذاران دعوت کرد. برپایه این فراخوان، ایدرو اعلام کرده بود در صورت تمایل سرمایه‌گذار منتخب به مشارکت، حداکثر به میزان ۳۰ درصد در این طرح مشارکت خواهد داشت و حمایت‌های عملیاتی و اجرایی در پیشبرد طرح را برای سرمایه‌گذاران منتخب و برخوردار از توانمندی‌های فنی، مالی و مدیریتی به عمل می‌آورد. در این فراخوان آمده بود سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی که امکان افزایش ساخت داخل محصول را داشته باشند یا دارای شریک خارجی صاحب صلاحیت برای تولید و تامین قطعات و مجموعه‌های کلیدی موتورسیکلت برقی باشند، در اولویت خواهند بود.

تولید ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی

الزام اختصاص یافتن ۱۰ درصد محصولات سازندگان موتورسیکلت به برقی‌ها زمینه گسترش بازار آن را نیز فراهم می‌کند و به‌نوعی می‌توان گفت حرکت به سوی موتورسیکلت‌های برقی زودتر از خودروها در کشور محقق می‌شود. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست ایدرو در نشست برنامه‌ریزی تولید انبوه موتورسیکلت‌های برقی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولید موتورسیکلت‌های برقی است، گفت: براساس برنامه آغاز تولید ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی در امسال در دستور کار قرار دارد. به گزارش ایدرونیوز، امیر بیات‌ترک افزود: در این طرح با حذف هزینه ۴۰ درصدی باتری و بهره‌گیری از شیوه سوآپ و باتری‌های امانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم ارزان‌سازی قیمت محصول مدنظر قرار دارد.
 یکی از چالش‌های بازار تقاضا وسایل حمل‌ونقل برقی از جمله موتورسیکلت قیمت بالای آنها بوده که بخش زیادی از نرخ این محصولات به باتری آنها برمی‌گردد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات ایدرو در این‌باره از جمله برگزاری فراخوان طراحی و تولید انبوه موتورسیکلت برقی با مشارکت بخش خصوصی، شناسایی فعالان در حوزه تولید موتورسیکلت برقی داخل کشور، برگزاری جلسه هماهنگی عمومی و خصوصی با تولیدکنندگان داخلی، جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی کامل تولیدکنندگان منتخب داخل کشور و... تصریح کرد: تولید موتورسیکلت برقی با توان مناسب هم برای جابه‌جایی عادی و هم به‌عنوان وسیله کار و با هدف کاهش آلایندگی در دستور کار است.

تعمیق ساخت داخل قطعات

رئیس هیات‌عامل ایدرو همچنین شناسایی ظرفیت تولید قطعات و اجزا اصلی موتورسیکلت برقی در کشور با هدف کاهش ارزبری، تعمیق میزان ساخت داخل، تامین اقلام استاندارد، افزایش تولید و ارزان‌سازی تیپ‌های معین را از دیگر اقدامات ایدرو در طرح تولید موتورسیکلت برقی برشمرد و گفت: سازمان گسترش، مشترک‌سازی قطعات مانند موتور الکتریکی و درایو، مجموعه باتری و سامانه مدیریت، شارژر و مبدل‌ها با هدف بومی‌سازی و ایجاد مقیاس اقتصادی تولید را پیگیری می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بار دیگر پشتیبانی مجلس شورای اسلامی، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت کشور و شهرداری‌های و پلیس راهور و سایر بخش‌ها در شتاب‌بخشی به طرح توسعه، تولید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را ضروری دانست. 
در این جلسه همچنین اقبال شاکری، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی از آمادگی نهاد قانون‌گذاری برای پشتیبانی از این طرح خبر داد.
نمایندگان نهادهای مرتبط از جمله وزارت کشور و نیرو، شهرداری تهران و شرکت‌های تولید‌کننده موتورسیکلت نیز در این نشست با ارائه دیدگاه‌های خود بر ضرورت اجرای طرح تاکید کردند.


چاپ