صنعت خودرو و محصولات چند دهه گذشته آن بهنوعی مردم را راغب به خرید خودروهای خارجی حتی از نوع چینی کرده است. بهگزارش، تغییر ظاهر خودرو، افزایش آپشنها و البته کیفیت و استاندارد تمایل مردم را به سوی خودروهای وارداتی بیشتر کرده است. یکی از از خلأهای بزرگ صنعت خودرو توان طراحی پلتفرم بومی و ملی بوده که بهنظر میرسد با محدودیتهای بینالمللی در حال تحقق است.
مشارکتهای ملی جایگزین همکاریهای بینالمللی بدون نتیجه مطلوب شده و به این ترتیب اعتماد بیشتری در پایداری طرحها و رسیدن به اهداف متصور است. خودروهای هیبریدی، برقی، آفرود و... صنعت خودرو روز جهان است که برای عقب نیفتادن از کشورهای صنعتی باید به سوی آن حرکت کرد. در این راستا، گامهایی برداشته شده و تا به ثمر نشستن این تحرک زمان کمی داریم، زیرا فاصله صنعت خودرو کشور را با جهان امروز بیشتر میکند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز پروژه تولید نخستین خودرو SUV (شاسیبلند) آفرودی با نشان ایرانی در داخل کشور خبر داد و گفت: در راستای تداوم برنامه تحولگرایانه سایپا در سبد محصولات و براساس برنامهریزیهای انجامشده، محصول جدید گروه سایپا سال آینده به تولید انبوه میرسد و وارد بازار میشود.
تحول در سبد محصولات سایپا
شاهین، شاسیبلند آفرودی، کلید خوردن طراحی و تولید خودروهای برقی خبرهای خوشی در صنعت خودرو کشور است که در صورت تحقق تمام این برنامهها میتواند منتظر پوستاندازی در بازار خودرو بود. بهگزارش سایپانیوز، سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: پس از توقف تولید و خروج پراید از خطوط تولید، گروه خودروسازی سایپا با عرضه فیسلیفت دو محصول فعلی کوییک و ساینا و محصول جدید شاهین در امسال گام بعدی خود در تحول سبد محصولاتش را برداشته است. وی ادامه داد: سال آینده علاوهبر تولید و عرضه محصولی دیگر از پلتفرم SP۱۰۰ که نخستین کراساوور ایرانی بهشمار میرود، تولید انبوه و عرضه یک خودرو جدید SUV (شاسیبلند) در دستور کار گروه سایپا قرار گرفته است.
او افزود: از نیمه دوم امسال تا پایان سال آینده با ورود ساینااس، کوییکاس، شاهین، کراساوور پلتفرم SP۱۰۰ و یک خودرو شاسیبلند به خانواده محصولات سایپا، تحولی اساسی در سبد محصولات این گروه خودروسازی ایجاد شد و تصویر ذهنی مشتریان و جامعه نسبت به سایپا تغییر خواهد کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهارکرد: پوستاندازی و تحول اساسی در رویکرد سایپا، در سختترین سالهای صنعت خودرو که تحریمهای خارجی، تنگناهای اقتصادی داخلی و شیوع کرونا بهوجود آورده، نشانهای روشن از توانمندی مدیریتی و تعهد و نیز تخصص مهندسان و کارکنان صنعت خودرو ایران است.
محصول جدید سال آینده
سلیمانی درباره شاسیبلند جدید گروه سایپا توضیح داد: این محصول نخستین خودرو SUV بومیسازی شده در داخل خواهد بود و ویژگیهای دو دیفرانسیل و شاسی مستقل در آن دیده میشود که این موضوع قابلیت، توان و کیفیت قابلملاحظهای به این خودرو میبخشد و آن را به خودرویی آفرودی و سرسخت تبدیل میکند.
او عنوان کرد: با ورود این محصول به بازار، صنعت خودرو ایران پس از سالها شاهد تولید یک خودرو متفاوت در کشور خواهد بود. سلیمانی در پایان گفت: جزییات و اطلاعات بیشتری از این خودرو در روزهای آینده و همزمان با رونمایی از این محصول در اختیار رسانهها و هموطنان قرار خواهد گرفت.
بومیسازی قطعات دارای فناوری
یکی از پاشنههای آشیل صنعت خودرو کشور در کنار طراحی پلتفرم، داخلیسازی قطعات هایتک است. در این راستا، همراهی صنعت الکترونیک کشور برای بومیسازی برخی قطعات را میطلبد که هنوز بهطور جدی رخ نداده است. اما با توجه به پیشرفتهای قابلملاحظهای که کشور در حوزه صنایع دفاع داشته است در گام نخست وزیر دفاع خبر از مشارکتهای ملی برای تامین قطعات مورد نیاز صنعت خودرو داد. پس از تحریم که صنعت خودرو در فهرست اولیه صنایع تحریمی قرار داشت، امیرسرتیپ امیر حاتمی عنوان کرد کحه انباشت دانش و زیرساختهای صنعتی که در صنایع دفاعی کشور وجود دارد با یک تغییرات کوچک میتواند به کمک خودروسازان و همه بخشهای صنعتی کشور بیاید. ما به رهبر معظم انقلاب و ریاستجمهوری قول دادهایم هرجا خودروسازان نیاز داشته باشند، کمک کنیم؛ از اینرو همکاری صمیمانه و خوبی با خودروسازان و همچنین با بخش خصوصی برقرار کردهایم.
در ادامه طی بازدید فرمانده نیروی هوایی ارتش از گروه خودروسازی تاکید شد: تحریم را با همکاری مشترک شکست خواهیم داد. امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده گفت: برنامه آینده گروه سایپا در زمینه تولید خودروهای باکیفیت، متنوع و جدید، امیدبخش و اعتمادآفرین است.
او گفت: حضور و بازدید از مجموعه گروه خودروسازی سایپا برای شناسایی ظرفیتها و بررسی امکان همکاری مشترک با صنعت خودرو کشور در زمینه طراحی و ساخت موتور و قطعات دارای فناوری بالا انجام میشود که بهطور قطع در صورت توسعه این مدل همکاری، تحریمهای دشمن را شکست خواهیم داد.
ساخت پهپاد با کمک مگاموتور
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به توان و تخصص لازم در گروه سایپا در زمینه امکانات فنی و نیروی انسانی متخصص تصریح کرد: با توجه بهوجود زیرساختهای مناسب شرکت مگاموتور قصد داریم از توان فنی این شرکت در زمینه ساخت موتور پهپادها استفاده کنیم.
امیرسرتیپ نصیرزاده در بخش دیگری از اظهارات خود، استفاده از دانش متخصصان داخلی را راهکار توسعه فعالیتها در هر دو بخش صنایع دفاعی و خودروسازی عنوان کرد و گفت: در زمینه ساخت قطعات الکترونیک دارای فناوری بالا، آماده انتقال تجربیات خود به گروه سایپا هستیم. او افزود: حضور نیروی انسانی متخصص و جوان در سایپا و نیز برنامه آینده این گروه در زمینه تولید خودروهای متنوع و جدید، امیدبخش و اعتمادآفرین است. فرمانده نیروی هوایی ارتش در پایان یادآور شد: هدف از همکاری مشترک با گروه خودروسازی سایپا، طراحی و ساخت قطعات مورد نیاز هر دو مجموعه خودروسازی و نیروی هوایی است و بهطور قطع در این زمینه اقدامات و برنامههای مناسبی را در همکاری و مشارکت با یکدیگر اجرا خواهیم کرد.