مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو وعده داد:

هر سال یک محصول جدید به بازار می‌آید

فاطمه امیر‌احمدی: نشست خبری ۱۳۲ K با حضور امیر بیات‌ترک رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، بهزاد اعتمادی معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو، فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، عادل پیرمحمدی مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو)، کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور به همراه جمعی از مدیران ارشد و استادان و فعالان این صنعت در محل ساپکو برگزار شد.

گفتنی است در پایان این نشست، میثاق‌نامه تولید ۱۰۰۰ محصول پروژه K۱۳۲ با بیش از ۹۲ درصد ساخت داخل، به امضای بیش از ۱۵۰ سازنده رسید.

شهریور با محصول جدید ایران‌خودرو

در ابتدای نشست، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو درباره روند انجام پروژه K۱۳۲ گفت: محصول جدید ایران‌خودرو، سدان کلاس C، با اتکا به توان مهندسی داخل ۱۵ دی ۱۳۹۸ به‌تصویب هیات‌مدیره این شرکت رسید. بیش از ۹۰درصد آن داخلی‌سازی شده و قرار است ۱۰۰۰ دستگاه از آن امسال تجاری و عرضه شود. به‌گزارش صمت، کیانوش پورمجیب افزود: روی این پلتفرم محصولات دیگری هم تولید و به سبد خودروهای ایران‌خودرو افزوده خواهد شد.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با بیان اینکه استانداردهای گوناگون ایمنی و زیست‌محیطی در این محصول اجرا خواهد شد، گفت: در شهریور امسال با تولید آزمایشی، بازخوردهای احتمالی را نیز دریافت خواهیم کرد و تولید از اواخر سال شروع می‌شود. در واقع، از این خودرو ۷۰ دستگاه برای دریافت بازخوردهای حوزه طراحی به سازندگان، تولید خواهد شد. وی ادامه داد: در خرداد امسال تعدادی از بدنه این خودرو ساخته شد تا بازخوردهای لازم در طراحی را از سازندگان دریافت کنیم. با تامین قطعات و اعمال بهبودهای لازم، وارد فاز تولید آزمایشی خواهیم شد. پورمجیب از تقسیم‌بندی این خودرو در ۵ مگاماژول بدنه، شاسی، قوای محرکه، الکترونیکال و تزئینات خبر داد و گفت: با کارگروهی تعریف‌شده میان ساپکو، مهندسی و تولید ایران‌خودرو، لجستیک و همدلی سازندگان این پروژه را جلو می‌بریم. 

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو علاوه‌بر ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های مختلف فنی و ظاهری خودرو اظهارکرد: برخی از شاخص‌های ایمنی برای نخستین‌بار در صنعت خودرو کشور، در محصول جدید ایران‌خودرو به اجرا درمی‌آید؛ همچنین تلاش شده از سرمایه‌گذاری‌های قبل در این پروژه استفاده شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری جدید زیادی هزینه نشده است. وی تصریح کرد: همزمان، ۹۷ تست صحه‌گذاری را برای اجرای استانداردهای اجباری و کارخانه‌ای انجام می‌دهیم تا در زمان مقرر مجوز شماره‌گذاری محصول را دریافت کنیم. 
مدیر پروژه K۱۳۲ خاطرنشان کرد: در مرحله صنعتی‌سازی محصول قرار داریم و اقدامات مختلفی در سالن‌های بدنه، رنگ و مونتاژ و همچنین قالب‌سازی انجام شده تا محصول جدید براساس برنامه ‌زمان‌بندی به بازار عرضه شود. 

پورمجیب در پایان اظهار کرد: بدون همدلی و همراهی مجموعه زنجیره تامین و واحدهای مرتبط با ایران‌خودرو تحقق این پروژه امکان‌پذیر نخواهد بود. امیدواریم با کار گروهی، اقدامی انقلابی و جهادی را که آغاز کرده‌ایم به پایان برسانیم تا در سال جهش تولید گام‌های تاثیرگذاری برای کشور برداریم.

تقویت غرور ملی

در ادامه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه محصول پروژه K۱۳۲ خودرویی به‌روز و در کلاس جهانی است، گفت: به نمایندگی از تمام گروه خود اعلام آمادگی می‌کنم که زنجیره تامین محکم پشت ایران خودرو ایستاده تا زمان‌بندی‌های تولید این مدل تامین شود. 

این مسئول صنفی با بیان اینکه افتخار امروز نتیجه سه پیشران یا توانمندسازی اساسی است، گفت: نگرش جدید در نحوه مدیریت و نگاه به همه ارکان و به‌ویژه زنجیره تامین از سمت ایران‌خودرو و ۳ عامل عدالت، صداقت و شفافیت در این افتخار نقش پررنگی دارد.
وی افزود: نتایج این سه امر، اعتماد زنجیره تامین است که ۲۵ سال وجود داشته، اما با مدیریت جدید ایران‌خودرو به فعل رسیده است‌. مدیریت این شرکت از شهریور سال گذشته توانست با ترسیم و پیاده‌سازی اتاق شیشه‌ای، موجب اعتمادسازی شود. 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در ادامه با بیان اینکه نقش مدیریت جدید و فضای ایجاد شده برای حرکت همه نهادها به‌ویژه زنجیره تامین، موجب خودباوری، ترسیم نقشه راه با امید و چشم‌انداز روشن شد، اظهار کرد: به‌نمایندگی از قطعه‌سازان کشور می‌گویم که تبلور خودباوری داخلی را حس کردیم و پروژه K۱۳۲ که در کلاس جهانی است، حاصل این خودباوری، جلوگیری از هدررفت توان بالقوه داخلی و قطع وابستگی به خارج از کشور است. 

وی همچنین اظهار کرد: این قطع وابستگی پایه‌ای برای آینده است و موجب ادا شدن حق‌الناس می‌شود، زیرا مردم در شرایط سخت تحریم‌ها لایق خودرویی باکیفیت و با کلاس جهانی هستند. محبی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه نقش سرعت در طراحی و تولید این خودرو بسیار دارای اهمیت است، عنوان کرد: این خودرو در زمان درستی ارائه و موجب به رخ کشیدن توان ساخت داخل به تحریم‌کنندگان و جهان شد، علاوه‌بر این، موجب تقویت روحیه تولیدکنندگان این صنعت از ثمره این داخلی‌سازی شد. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور تاکید کرد: زنجیره تامین تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا پروژه K۱۳۲ به‌سرعت انجام شده و به‌ثمر بنشیند. 

محبی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه خیزش دوباره ایران‌خودرو پس از افت قابل ملاحظه آن در سال گذشته، موجب غرور و بالندگی ملی شد، خاطرنشان کرد: صنعت خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور پس از نیازهای اساسی، مهم‌ترین نیاز مردم است. از شهریور سال گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو با مدیریت درست، شفاف، پاسخگو و پرتلاش موجب شد بار دیگر این خودروساز برای رسیدن به موفقیت پرتلاش گام‌های بلند بردارد و باعث غرور ملی شود. 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در پایان با اشاره به مدیریت پروژه K۱۳۲ پیشنهاد کرد که این پروژه به‌عنوان پروژه‌ای جدید تعریف شده و بر این اساس بودجه، مدیریت نقدینگی، قیمت‌گذاری اجزا و قطعات و حتی قیمت‌گذاری محصول نیز جدا از دیگر پروژه‌ها و محصولات ایران‌خودرو انجام شود؛ از این‌رو بهتر است منابع این پروژه با سایر منابع یکی نشود.

آینده برای قطعه‌سازان

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور از عزم مدیران صنعت خودرو کشور در شرایط کنونی تقدیر و اعلام کرد: ما به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم. 
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور در نشست همگرایی تولید محصول پروژه K۱۳۲ با بیان اینکه سازندگان این صنعت دو بار سرمایه‌های خود را با رفتن پژو از دست داده‌اند، اظهار کرد: درحالی‌که در نیمه دهه ۹۰ قرار شد شرکت پژو با صنعت خودرو همکاری دوباره داشته باشد به مدیریت آن گوشزد کردیم که آنها پیش‌تر با قطع همکاری خود هزینه زیادی روی دست صنعتگران ایرانی گذاشتند. مدیرعامل این شرکت در پاسخ به این انتقاد ما عنوان می‌کردند چقدر از گذشته سخن می‌گویید گذشته‌ها گذشت و امروز از آینده بگویید. وی ادامه داد: این بار هم آنها همراه با تحریم‌کنندگان به تعهدات خود عمل نکردند اما به آنها می‌گوییم به‌طورقطع، بدون آنها آینده برای ما است. 
بیگلو با اشاره به اینکه در مسیر پیش‌روی این صنعت مشکلات بسیاری وجود دارد، از عزم قطعه‌سازان برای غلبه بر این مشکلات و ادامه همکاری زنجیره تامین با خودروسازان خبر داد.


واقعی‌سازی قیمت‌ها


عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو)، با اشاره به حمایت واقعی از این صنعت گفت: اگر از صنعت خودرو کشور حمایت واقعی شود، توسعه محصولات، عملیاتی شده و در نتیجه، انتظار مردم برای خودروهای جدید برآورده می‌شود. 
پیرمحمدی در این نشست همگرایی با سازندگان محصول پروژه K۱۳۲ با تاکید بر این موضوع که این خودرو شباهتی با پژو ۳۰۱ ندارد، اظهار کرد: تمام قالب‌های فلزی این خودرو در داخل کشور ساخته شده و در مقایسه با پروژه‌های پیشین از وسعت، ابعاد و عمق ساخت داخل بیشتری برخوردار است. مدیرعامل ساپکو با اعلام اینکه بیش از ۱۵۰ قطعه‌ساز در این پروژه با گروه صنعتی ایران‌خودرو مشارکت دارند، اضافه کرد: محصول پروژه K۱۳۲ پلتفرمی کاملا ایرانی است که بیشتر قطعات آن تغییر یافته و در بخش‌هایی مانند برق و الکترونیک، تریم‌ها و... قابل قیاس با پژو ۳۰۱ نیست. پیرمحمدی با اشاره به اینکه طراحی این خودرو در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو انجام شده، تصریح کرد: اگرچه ما مخالف مشارکت با خارجی‌ها در انتقال دانش فنی نیستیم، این خودرو جدید بدون مشارکت حتی یک درصد کمک شرکت‌های خارجی به ثمر نشسته است. 
مدیرعامل ساپکو در ادامه مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان صنعت قطعه‌ کشور را نقدینگی عنوان کرد و افزود: این سازندگان تمام قوای خود را برای تحقق خودکفایی به‌کار گرفته‌اند و مسائل مرتبط با مواد اولیه، پتروشیمی، فولاد، صنایع الکترنیک و کامپوننت‌ها به این صنعت ارتباطی ندارد؛ بنابراین در ارزیابی قیمت تمام شده باید تمام این امور درنظر گرفته شود. 
پیرمحمدی در پایان سخنان خود از همیاری قطعه‌سازان در تحقق اهداف صنعت خودرو قدردانی کرد و خواستار احقاق حق این صنعت با واقعی‌سازی قیمت‌ها شد.

 تجدید یک میثاق‌نامه

در ادامه این نشست هم‌افزایی فرشاد مقیمی، مدیرعامل‌ گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه محصول پروژه K۱۳۲ قرار بود با سطح داخلی‌سازی کمتری تولید شود، اما امروز به بیش از ۹۲ درصد رسیده که در زمان تولید انبوه با همکاری دانش‌بنیان‌ها این میزان داخلی‌سازی بیشتر هم خواهد شد، گفت: در تاریخ صنعت خودرو کشور داخلی‌سازی تا این میزان در محصول جدید بی‌سابقه است.
مقیمی با ابراز خرسندی از موفقیت حاصل شده در طراحی و تولید محصول جدید، منویات رهبر معظم انقلاب در ۳ بخش رونق تولید، جهش تولید و تولید خودروهای کم‌مصرف را الهام‌بخش توصیف کرد و گفت: جمع حاضر در این نشست رونق در تولید را در سال گذشته معنا کردند، به‌گونه‌ای که در ۵ ماه پایانی سال گذشته دو برابر ۷ ماه قبل از آن، خودرو تولید و تجاری‌سازی شد. وی افزود: جهش تولید در ۳ ماه نخست سال معنا شد و افزایش ۲۵درصدی در تعداد تولید، افزایش ۳۷درصدی در عملکرد فروش، افزایش ۵۵درصدی تحویل و کاهش ۵۰درصدی خودروهای دارای کسری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مصادیق جهش تولید امسال به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از کاهش ۷۰درصدی تعهدات معوقه محصولات این شرکت خبر داد و‌ گفت: تعهدات تعدادی از محصولات به صفر رسیده و با برنامه‌ریزی انجام شده بخشی از تعهدات تا پایان تیر و فقط چند مدل محصول باقیمانده تا شهریور ‌روزآمد خواهد شد. مقیمی با تاکید بر رعایت زمان‌بندی و کیفیت رقابتی محصول جدید گفت: کیفیت این خودرو سطح بالاتری نسبت به خودروهای مشابه خواهد داشت. به‌زودی محصول کراس‌اوور و هاچ‌بک آن را هم رونمایی خواهیم کرد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از ارتقای قوای محرکه محصولات گفت و عنوان کرد: کسی فکر نمی‌کرد بتوانیم موتور یورو۵ را برای محصولات تولید و نصب کنیم، اما با تمرکز بر پروژه‌های بهبود توانستیم در این مسیر هم موفق عمل کنیم. 
مقیمی از اجرای راهبردهای متنوع برای تولید محصول کم‌مصرف خبر داد و گفت: سبک‌سازی خودرو، تغییر آیرودینامیک، کم‌مصرف کردن موتور، تولید گیربکس ۶ سرعته و برقی‌سازی خودرو از جمله پروژه‌هایی است که برای کاهش مصرف سوخت دنبال می‌کنیم. وی افزود: این محصول با گیربکس ۶ سرعته به تولید خواهد رسید و در مرحله بعدی مجهز به گیربکس اتوماتیک خواهد شد.

مقیمی میزان وابستگی محصول جدید در مگاماژول تزئینات و الکتریکال را صفر درصد اعلام کرد و گفت: در مگاماژول شاسی و قوای محرکه مقدار کمی وابستگی داریم. در بخش بدنه نیز این وابستگی به صفر نزدیک شده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بر طراحی این خودرو با نگاه صادراتی تاکید کرد و گفت: امسال ۱۰۰۰ دستگاه از این ‌محصول را تولید و روانه بازار خواهیم کرد. 


مقیمی بهبود تصویر ذهنی جامعه از ایران‌خودرو را از نتایج اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: ایران‌خودرو را به جایگاه اصلی‌اش خواهیم رساند. افزایش سهم محصولات ایران‌خودرو در بازار نیز از دیگر اهداف تولید محصول جدید است. 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از همکاری و مشارکت ۱۳۹ سازنده داخلی در فرآیند طراحی و تولید محصول جدید خبر داد و گفت: ۱۴ شرکت دانش‌بنیان نیز در توسعه محصول جدید ایران‌خودرو سهیم هستند؛ همچنین از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کنیم تا در داخلی‌سازی قطعات باقیمانده این خودرو مشارکت کنند تا در هیچ قطعه‌ای وابستگی نداشته باشیم. مقیمی تصریح کرد: وعده هر سال یک محصول را با کمک زنجیره تامین، دانش‌بنیان‌ها، همدلی سازندگان و همت والای مجموعه کارکنان محقق خواهیم کرد.

 کاری خارق‌العاده‌ در فضای تحریمی

 امیر بیات‌ترک، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، با اشاره به تولید محصول پروژه K۱۳۲ گفت: محصولی که امروز مشاهده می‌کنیم و تکوین‌یافته، حاصل خلاقیت ذهنی و تلاش شبانه‌روزی مهندسان، تکنسین‌ها و مدیریت گروه صنعتی ایران‌خودرو است. تولید این خودرو کار خارق‌العاده‌ای در فضای تحریم‌ها و جنگ نابرابر اقتصادی است. بیات‌ترک با تبریک به قطعه‌سازان حاضر در نشست همگرایی برای تولید محصول جدید ایران‌خودرو بیان کرد: طراحی و تولید محصول K۱۳۲ اتفاقی مبارک و بی‌سابقه در صنعت خودرو کشور است.


سرپرست ایدرو با بیان اینکه امروز شاهد انعطاف‌پذیری گروه صنعتی ایران‌خودرو هستیم، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب هر سال شعاری را به‌عنوان شعار سال اعلام می‌کنند که شاکله همه این شعارها تولید است تا قدرت اقتصادی کشور افزایش یابد، زیرا افزایش قدرت اقتصادی موجب افزایش قدرت نظامی، اشتغال، آبادانی و... شده و بسیاری از مشکلات را به خودی‌خود حل می‌کند. بیات‌ترک با بیان اینکه در اقتصادمقاومتی موضوعات درون‌زا و برون‌نگر مطرح می‌شود، اظهارکرد: بحث درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی، نوآوری و خلاقیت و نیز بحث برون‌نگر بودن آن، تولید در مقیاس جهانی است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ذخیره انرژی از موضوعات مهم در شرکت‌هاست، خاطرنشان کرد: موضوع ذخیره انرژی و کاهش مصرف، از موضوعات اساسی در بخش بهره‌وری بوده که باید به آن توجه شود. سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به حداقل رساندن جابه‌جایی در بنگاه‌های تولیدی و صنعتی، تصریح کرد: هرچه حمل‌ونقل و هزینه لجستیک کاهش یابد، دیگر هزینه‌ها را نیز تحت‌شعاع خود قرار داده و در نتیجه کاهش می‌یابد. ما باید در حوزه تولید به این نکات توجه کنیم. 

بیات‌ترک همچنین کاهش ضایعات یا خطاناپذیری را از موضوعات بسیار مهم در تولید خودرو و قطعات برشمرد و گفت: تمام فرآیند تولید باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هیچ ضایعاتی تولیدی به‌همراه نداشته باشد. سرپرست ایدرو با اشاره به اینکه باید قطعه‌سازان را براساس مهارت و توانمندی‌ها آنها تقسیم‌بندی کرد، عنوان کرد: بر این اساس قطعه‌ساز می‌تواند به‌درستی به خودروساز کمک کرده و موجب کاهش هزینه‌های تولید شود. 
بیات‌ترک با اشاره به ایجاد فرهنگ مشارکت در قطعه‌سازی کشور، بیان کرد: خودروساز و قطعه‌سازان باید بدانند که سود هر یک در گرو سود دیگری است و در صورت ضرر هر یکی، دیگری زمین خواهد خورد و این موجب فروپاشی خودروساز و قطعه‌ساز و متعاقب آن زنجیره تامین خواهد شد.

عملکردی ستودنی

رضا رضایی، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در حاشیه نشست همگرایی ایران خودرو و قطعه‌سازان برای تولید محصول پروژه K۱۳۲، گفت: نشست‌های مبتنی بر تبادل اطلاعات بین قطعه‌ساز و خودروساز، نقشی راهبردی در رفع موانع و مشکلات پیش‌رو دارد و علاوه‌بر اینکه سبب هم‌افزایی بین این دو صنعت شده، نقاط ضعف و قوت آن نیز مشخص می‌شود. رضایی با اشاره به اهمیت تولید محصول این پروژه ملی در شرایط حساس کنونی و قابل دفاع بودن آن گفت: ساخت این محصول با بیش از ۹۲درصد تولید داخلی در شرایطی محقق شده که صنعت خودرو با مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه از یک سو و شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر، دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما در سایه همدلی و وفاق ملی میان خودروسازان و قطعه‌سازان این پروژه به ثمر نشسته که جای بسی مباهات است.

وی ادامه داد: محصول جدید ایران‌خودرو مدرن و برخوردار از دانش و فناوری روز جهانی است و علاوه‌بر ظاهری زیبا، کیفیت، راحتی و کاهش مصرف سوخت را به‌دنبال خواهد داشت و از خودروهای هم‌کلاس خود بالاتر است. این فعال صنعت خودرو از مسئولان کشور خواست با تدوین برنامه‌های منطقی برای اصلاح قیمت‌ها از این صنعت استراتژیک که می‌تواند در شرایط امروز ایران و قطع وابستگی‌های نفتی کمک شایانی به اقتصاد کشور کند، حمایت بیشتری کنند. عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با قدردانی از انگیزه، تلاش و همت مدیریت این شرکت گفت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو توانسته با مدیریت شفاف تحول‌آفرین باشد و همین امر سبب شده شبکه تامین و سازندگان دخیل در پروژه K۱۳۲ نیز دلگرم باشند و متعهدانه پای کار هستند و براساس زمان‌بندی تعیین شده، پیش آمده‌اند و امیدواریم محصول نهایی این پروژه که می‌تواند خواسته قشر بزرگی از مردم کشور را تامین کند در زمان مقرر به تولید انبوه رسیده و روانهبازار شود.

محصولی قابل رقابت

امیرحسن کاکایی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در حاشیه نشست سازندگان قطعات و مجموعه‌های محصول پروژه K۱۳۲ عنوان کرد: این خودرو از طراحی بسیار زیبا و به‌روزی برخوردار بوده و در صورت برخورداری از موتور و گیربکسی که پیش از این اعلام شده، خودرو بسیار موفقی در جلب رضایت مشتریان خواهد بود و حتی می‌تواند با خودروهای به‌روز و جهانی رقابت کند. کاکایی با اشاره به نهضت داخلی‌سازی قطعات که موجب شده بسیاری از قطعات داخلی‌سازی شوند، گفت: شروع و استمرار این نهضت فعلا ما را نجات خواهد داد و عاملی برای بقای ما است، اما اینکه مسئولان به چه شکلی از این نهضت حمایت می‌کنند، در استمرار این امر تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس حوزه مهندسی خودرو در ادامه با بیان اینکه امریکا با لغو برجام و اعمال تحریم‌های بی‌شمار موجب شد در مقطعی صنعت خودرو، متحمل زیان‌هایی شود، خاطرنشان کرد: با جدی گرفتن نهضت داخلی‌سازی و نهادینه کردن داخلی‌سازی قطعات، به‌وسیله ساختارسازی و تغییر قوانین، وابستگی در حوزه قطعات کاهش خواهد یافت و این خودکفایی حتی با وجود لغو تحریم‌ها، استمرار خواهد یافت. این مدرس دانشگاه با بیان اینکه برای نخستین‌بار است که خودرویی در این سطح، طراحی می‌شود و تاکنون نمونه مشابهی در این زمینه نداشتیم، تصریح کرد: تا پیش از این، تولید خودرو با نظارت و همراهی و تامین خودروسازهای خارجی انجام می‌شد، اما درحال‌حاضر چنین موضوعی وجود ندارد و قطعه‌سازان داخلی قطعات را در حال بومی‌سازی قطعات هستند. این کار بسیار سنگین، برای نخستین‌بار است که در کشور انجام شده و آخرین گام در مسیر طراحی خودرو است.

گام بعدی، طراحی صفر تا صد قطعات به‌وسیله مهندسان ایرانی است. کاکایی با اشاره به همدلی قطعه‌سازان و خودروسازان برای تولید محصولی باکیفیت، افزود: قطعه‌سازان این‌بار با جدیت تمام، مسائل کیفی را از روزهای ابتدایی همراهی کردند. به‌این ترتیب قطعه‌ساز توانسته قطعاتی تحویل خودروساز دهد که تمامی ضوابط کیفی را رعایت کرده است. این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه یکپارچگی قطعه‌سازان و خودروسازان و پای کار آمدن تمام نهادهای متولی در امر تولید خودرو و پذیرفتن ریسک‌های موجود، گفت: این حرکت اقدامی یکتاست و امیدواریم این حرکت جهش بزرگی در صنعت خودرو باشد.


چاپ