افزایش ۳۱ درصدی تحویل خودرو به مشتریان

تکمیل و تحویل خودرو

گروه صنعتی ایران‌خودرو در مدت مشابه سال گذشته، ۱۱۰ هزار خودرو را وارد بازار کرده بود. به‌گزارش ایکوپرس، این در حالی است که کارکنان خطوط تکمیل‌کاری گروه صنعتی در تعطیلات تابستانی نیز در محل کار حضور داشتند و توانستند حدود ۱۰ هزار خودرو را تکمیل کرده و هم زمان، تحویل خودرو به مشتریان نیز به صورت عادی در حال انجام بوده است. بر همین اساس، برنامه‌های فروش محصولات این شرکت نیز مانند سال گذشته ادامه داشته و مطابق با مجوز کمیته خودرو، طرح‌های فروش در ۳ قالب فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش یک‌ساله و مشارکت در تولید نیز طبق برنامه تولید در دستور کار قرار دارد.

داخلی‌سازی ۶ آزمون خودرویی

کارشناسان و متخصصان فنی سازمان ملی استاندارد ایران، موفقیت‌های ایران‌خودرو را در توسعه مرکز آزمایشگاه تجهیزات آزمون استاندارد خودرو تحسین کردند. در بازدید متخصصان فنی و کارشناسان پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد ایران که با هدف ارزیابی و ممیزی‌ بخشی از آزمون‌های استاندارد هشتادوپنج‌گانه خودرویی به‌کار رفته در فرآیند ساخت محصولات ایران‌خودرو انجام شد، تمامی تجهیزات و ملزومات مرتبط با گواهینامه ۱۷۰۲۵ ISO آزمایشگاه‌های اداره تست و اندازه‌گیری شرکت موردارزیابی قرار گرفت.

ممیز فنی این سازمان، با قدردانی از عملکرد ایران‌خودرو در همکاری با سازمان تایید صلاحیت استاندارد، توسعه و ارتقای تجهیزات این مرکز را نشان از عزم مدیران ارشد در ساخت محصولی منطبق با استانداردهای جهانی دانست و افزود: اقدامات این خودروساز در توسعه تجهیزات و ظرفیت‌های آزمایشگاهی آزمون‌های اجباری خودرو، در راستای ارتقا و افزایش ایمنی محصولات و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان قابل‌تقدیر است.

مهدی نگهدار گفت: تا به حال، امکان انجام بسیاری از آزمون‌ها در داخل کشور فراهم نبود و فرآیند ارزیابی به سختی و با صرف زمان زیاد انجام می‌شد اما درحال‌حاضر با توجه به اقدامات چشمگیر ایران‌خودرو در این زمینه و توسعه و ساخت تجهیزات مرتبط با آزمون، می‌توان با سرعت و دقت بیشتر ارزیابی‌های موردنظر را در داخل کشور انجام داد.

فرآیند اجرای استانداردهای اجباری

مدیر طراحی فرآیند و ساخت نمونه محصول ایران‌خودرو نیز در این بازدید، درباره ارزیابی آزمون‌های خودرویی گفت: با توجه به لزوم رعایت و اجرای استانداردهای قانونی در فرآیند ساخت خودروها و رعایت تمامی جوانب، توانسته‌ایم اقدامات موثری در راستای توسعه تجهیزات آزمون‌های اجباری خودرویی انجام دهیم.

محسن رضایی‌منش افزود: با توجه به اهمیت فرآیند اجرای استانداردهای اجباری هشتادوپنج‌گانه در تولید خودروها، سالانه با ممیزی‌های انجام‌شده از سوی کارشناسان و بازرسان مورد تایید سازمان استاندارد، صلاحیت مراکز آزمون ایران‌خودرو مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد که با مثبت شدن نتایج ارزیابی، صلاحیت آنها تمدید می‌شود. وی افزود: پس از اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی و عدم‌دسترسی خودروسازان به مراکز معتبر آزمون‌های استاندارد خودرویی که پیش از آن در خارج از کشور انجام می‌شد، با تاکید و حمایت مدیرعامل گروه و با تکیه بر توان و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان، توانستیم در سال گذشته تجهیزات آزمون استاندارد را در ایران‌خودرو توسعه دهیم.

رضایی‌منش گفت: در حال‌حاضر موفق شده‌ایم، تجهیزات ۵ نوع از آزمون‌های جدید و مهم را در آزمایشگاه‌های ایران‌خودرو داخلی‌سازی کرده و ضمن خودکفایی، در مواقع لزوم در اختیار دیگر خودروسازان داخلی قرار دهیم. به‌گفته وی از جمله آزمون‌های مهمی که در ایران‌خودرو انجام می‌شود، می‌توان به آزمون‌های کنترل پایداری الکترونیکی، برفک‌زدایی و مه‌زدایی، تکیه‌گاه کمربند ایمنی و سیستم نگهدارنده کمربند، استحکام صندلی و تکیه‌گاه‌های صندلی، نصب شیشه‌های ایمنی و آزمون دسترسی به وسیله نقلیه و قابلیت مانورپذیری اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: با داخلی‌سازی تجهیزات مورد نظر و توسعه ظرفیت‌های آزمایشگاه، علاوه‌بر کاهش ارزبری و عدم‌وابستگی به مراکز آزمون خارج از کشور، توانستیم به دیگر خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی نیز خدمات مهندسی ارائه دهیم. او گفت: آزمون ششم که آزمون الزام سیستم نشانگر دنده مناسب (GSI) است نیز به‌زودی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

رضایی‌منش افزود: در فرآیند ساخت و تولید خودرو تارا علاوه‌بر اجرا و پیاده‌سازی تمامی آزمون‌های قانونی، آزمون‌هایی به مراتب فراتر و سختگیرانه‌تری نظیر سیستم نشانگر دنده مناسب (GSI)، اخطار فشار باد لاستیک (TPMS) و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) را بر روی خودرو توسعه داده‌ایم که موفقیت بزرگی در کسب استانداردهای مورد نظر به‌شمار می‌رود.

آمادگی ایساکو برای ارائه خدمات تارا

شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» آمادگی خود را نسبت به ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی کامل از خودرو «تارا» اعلام کرد. معاون شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در این‌باره گفت: ایساکو به‌عنوان متولی خدمات پس از فروش محصولات ایران‌خودرو، اقدامات متعددی را پیش از تولید انبوه خودروهای جدید انجام می‌دهد و با توجه به برنامه تحویل خودرو تارا، پیش‌نیازهای ارائه خدمات پس از فروش این خودرو انجام‌شده تا خریداران این محصول با خیال آسوده از آن استفاده کنند.

ماشاالله وردینی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای آمادگی در حوزه‌هایی‌ همچون تامین قطعات و لوازم یدکی، آموزش کارکنان نمایندگی‌ها و امدادگران، تجهیز نمایندگی‌های منتخب به ابزار مخصوص و نرم‌افزار دستگاه‌های عیب‌یاب اظهارکرد: مدارک و مستندات راهنمای تعمیرات و کاتالوگ قطعات یدکی تارا تهیه شده و به‌منظور بهره‌برداری کارشناسان نمایندگی‌ها در سیستم مستندات فنی در دسترس قرار گرفته است.

وی درباره آموزش‌های فنی این خودرو گفت: در مرحله نخست طرح، کارشناسان فنی ۵۷ نمایندگی منتخب در دوره‌های آموزشی مرتبط با تارا شرکت کرده‌اند و در فازهای بعدی به مرور بر تعداد این نمایندگی‌ها افزوده خواهد شد، چنان‌که طبق برنامه تا اسفند امسال، تعداد نمایندگی‌های منتخب ارائه خدمات به این خودرو، به بیش از ۲۰۰ نمایندگی خواهد رسید. در این دوره‌ها کارشناسان و تعمیرکاران، کارشناس فنی تمامی دفاتر منطقه‌ای، تعمیرکارها و امدادگران امدادخودرو، درباره عیب‌یابی و تعمیر تارا آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

وردینی با اشاره به پذیرش تارا در نمایندگی‌های یادشده ادامه داد: به‌منظور اطمینان از رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده، طرح فالوآپ به معنی پیگیری رضایت‌مندی مشتریان پس از ترخیص خودرو و اجرای اقدامات مربوط به آن همچون سایر محصولات ایران‌خودرو، در دستور کار نمایندگی‌های منتخب قرار دارد.

معاون ایساکو گفت: این شرکت همواره کوشیده رضایت مشتریان خود را با ارائه خدمات استاندارد و به روز، به صورت مستمر افزایش دهد و درحال‌حاضر هم بخش مهمی از تمرکز این مجموعه بر توسعه ارائه خدمات پس از فروش خودرو تارا در تمامی نمایندگی‌هاست و امیدواریم با زیرساخت‌های موجود و اقدامات صورت گرفته، بتوانیم پاسخگوی کامل نیاز دارندگان این خودرو باشیم. گفتنی است، دارندگان این خودرو برای اطلاع از فهرست نمایندگی‌های منتخب می‌توانند به سایت ایساکو به نشانی www.isaco.ir مراجعه یا با تلفن ۰۹۶۴۴۰ مرکز پاسخگویی هوشمند ایران‌خودرو تماس بگیرند.

سخن پایانی

 صنعت خودرو در حدود ۳ سال اخیر روند کاری خود را تغییر داده و با طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» به‌دنبال کاهش وابستگی‌های خود است. در این راستا قطعات زیادی داخلی‌سازی شده‌اند اما باید دید در ادامه در حوزه قطعات های‌تک خودروسازان و قطعه‌سازان به اهداف مورد انتظار دست پیدا خواهند کرد.

 


چاپ