تلاش مجلس برای بازگشت آرامش به بازار یک صنعت پرحاشیه

یک گام تا ساماندهی بازار خودرو

نوسانات نرخ ارز، سکه، خودرو و خانه از خبرسازترین موضوع‌های این روزهاست که مسئله تحریم را کمرنگ کرده است. تحریم‌های داخلی به موازات تحریم‌های خارجی، مشکلات این روزهای اقتصادی‌صنعتی‌ کشور را افزون کرده و نابسامانی را برای بسیاری از بازارهای کشور به‌ارمغان آورده است.

در چنین بازاری، بعضی از کالاهای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده و حجم نقدینگی سرگردان با کاهش ارزش پایه‌ای ریال، در بین بازارها در حال گردش و دامن زدن به معضلات موجود است. این پول‌ها زمانی از بازار خودرو و زمانی دیگر از بازارهای ارز و سکه سر درمی‌آورند و گاهی هم بورس، مقصدی برای سرمایه‌گذاری می‌شود. بسیاری راه نجات اقتصاد ایران را حرکت این نقدینگی به سمت تولید می‌دانند، این درحالی است که نقدینگی سرگردان به جای رسوخ در واحد صنعتی منجر به دلال‌پروری در برخی از بازارها از جمله بازار خودرو شده است. اگر پیش از این، سوداگران بازار را گروه خاصی تشکیل می‌دانند، نابسامانی بازارها و خطر ریزش ارزش دارایی، بسیاری از مردم عادی را نیز با هدف حفظ دارایی به این ورطه کشانده است. نابسامانی این بازار تا آنجا پیش رفت که نمایندگان مجلس دهم را برآن داشت تا برای ساماندهی بازار دست به‌کار شوند.

برهمین اساس، طرح «ساماندهی بازار خودرو» مطرح شد که گاهی هم با عنوان طرح «ساماندهی صنعت خودرو» از آن یاد می‌شد. نمایندگان مجلس یازدهم با پیگیری این موضوع دو عنوان یادشده برای طرح ساماندهی خودرو را با هم ادغام کرده و به بررسی طرح «ساماندهی صنعت و بازار خودرو» پرداختند. نمایندگان بررسی‌کننده طرح براین باورند که شاه‌بیت طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو، بورسی شدن خودرو است. حال باید منتظر ماند و دید درصورت اجرایی شدن این طرح، آرامش به بازار خودرو بازمی‌گردد یا طرح‌ها یکی پس از دیگری با تغییر واژگان از ظرفی به ظرف دیگر ریخته شده و در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد.

مشوق‌های بورسی برای خودروساز


روح‌اله ایزدخواه، رئیس کمیته خودرویی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلی که برای بورسی شدن خودرو مطرح می‌شود، تفاوت فاحش بین عرضه و تقاضاست، به صمت پاسخ داد: بررسی بازار مصرف خودرو نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از تقاضی کنونی برای خودرو واقعی نیست و با بورسی شدن خودرو می‌توان خودرو را در یک سازکار شفاف و در رقابت به‌دست مصرف‌کننده واقعی رساند. این نماینده مجلس یازدهم درباره نحوه قیمت‌گذاری و کشف قیمت خودرو در بورس کالا بیان کرد: در طرح پیشنهادی به مجلس قیمت اولیه خودرو در بورس کالا از سوی همان مرجع قبلی؛ یعنی مجری قیمت‌گذاری اعلام و در قالب رقابت تعیین می‌شود.


 شورای رقابت موظف است قیمت خودروهای مشمول این طرح را که خودروهای پر تیراژ و پر مصرف اقشار جامعه هستند، مورد بازنگری قرار دهد. تورم، شدت فاصله قیمت کارخانه و بازار و تیراژ خودرو از جمله مهم‌ترین موضوعات تعیین قیمت از سوی شورای رقابت است. ایزدخواه با بیان اینکه به‌دنبال حذف دلال از بازار خودرو و تبدیل خودرو به کالای مصرفی هستیم، گفت: براساس این طرح که کلیات آن تصویب شده، در بورس کالا به هر خودرو در بورس یک شناسه یا کد تعلق می‌گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و هر شخصی می‌تواند هر ۳ سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان ۳ سال مقرر نمی‌تواند اقدام به‌فروش آن کند. اگر شخصی قبل از پایان ۳ سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.

وی افزود: از مازاد قیمت تمام‌شده هر خودرویی که ازسوی کارخانه‌دار ساخته و به بورس ارائه می‌کند، صندوقی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و از محل آن، ۱۰ درصد به‌عنوان پاداش به تولیدکننده خودرو بابت افزایش کمی و کیفی خودرو پرداخت می‌شود. ایزدخواه با بیان اینکه این طرح همچنان در دست بررسی است، بیان کرد: در گفت‌وگو با مشاوران، کارشناسان بورسی و خودرویی، این طرح همچنان در حال بررسی است و به‌طور قطع، مشکلات و کاستی‌های آن حل خواهد شد و سپس به صحن علنی مجلس می‌رود. در این طرح، ابتدا نفع مردم در نظر گرفته شده است و امیدواریم بتوانیم با این طرح، خودرو را به کالای مصرفی و در دسترس تبدیل کنیم.

پیشنهاد بورسی شدن خودرو


یکی از عوامل آشفتگی بازار خودرو به کمبود عرضه برمی‌گردد. در این‌باره فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند براساس قانون اقتصاد آرامش بازار با تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار می‌شود. برای رسیدن به این تعادل برخی بحث واردات خودرو را مطرح می‌کنند که با کمبود ارز و مشکلات تامین آن برای تولیدکنندگان داخلی، به‌نوعی موضوع منتفی می‌شود. انجمن واردکنندگان خودرو، واردات بدون انتقال ارز را پیشنهاد دادند که مسئولان اقتصادی دولت این موضوع را بستری برای رانت و فساد می‌دانند که تا امروز با آن موافقت نشده است. در ادامه موضوع واردات خودروهای کارکرده باکیفیت و با عمر کمتر از ۵ سال مطرح شد که باز هم از سوی برخی مسئولان زیست‌محیطی و تولیدکنندگان مورد اعتراض قرار گرفت. علاوه بر اینکه کمیته خودرویی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دست دوم را آخرین راهکار خود برای ساماندهی بازار خودرو مطرح کردند. به‌این ترتیب، مسئله واردات خودروهای نو، برقی و کارکرده به‌نوعی منتفی است. اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که چندی پیش طرح ساماندهی بازار خودرو را نهایی کرده‌اند از عرضه خودرو به بورس به‌عنوان نخستین راهکار برای ساماندهی بازار موجود خودرو خبر داده‌اند.

براساس نظر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح بورسی شدن خودرو در بورس کالا برای مدیریت بازار خودرو است. این طرح با امضای ۴۴ نماینده مجلس وارد کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شد. طرح خودرو بورسی بیش از ۶ ماه است در حال بررسی بوده و کلیات این طرح در مجلس تصویب شده است. درواقع نخستین پیش‌نویس در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس چکش‌کاری شد و در قالب طرحی ۸ ماده‌ای به‌عنوان پیش‌نویس در کمیسیون مجلس مورد بررسی مجدد قرار گرفت. از جمله مهم‌ترین مفاد این طرح این است که خودروهایی که پرمصرف و پرتیراژ هستند و التهاب بازار روی آن قرار دارد، به بورس می‌روند. شورای رقابت قیمت پایه این محصولات را اعلام می‌کند و در نهایت همین موضوعات نیز در قالب طرح نهایی بررسی شد. بر این اساس، خودروهای خریداری‌شده از بورس تا ۳ سال امکان فروش نخواهند داشت و در صورت فروش باید مالیات سنگین ۸۰ درصدی بپردازند. درواقع اگر شخصی قبل از پایان ۳ سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است. طرح بورسی شدن خودرو در قالب طرح ۱۹ ماده‌ای ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

مخالفان و موافقان


وزارت صنعت، معدن و تجارت باوجود تلاش‌های بسیار، تاکنون نتوانسته آرامش را به بازار خودرو برگرداند. قیمت خودرو با محاسبه نرخ دلار نامتعارف محاسبه شده و در نهایت با قیمت بالاتر از ارزش ذاتی خودرو معامله می‌شد. به‌گفته فعالان بازار، تجربه نشان داده باوجود گرانی و نرخ‌های نجومی خودرو، متقاضیان برای خرید بیشتر اقدام می‌کنند و در واکنشی عجیب، با کاهش قیمت‌ها بازار تقاضا نیز دچار رکود می‌شود. با تمام این اماواگرهای بازار خودرو، قرار است با بورسی کردن خودرو علاوه‌بر برداشتن قیمت‌گذاری دستوری و به‌نوعی با کشف قیمت در بورس، بساط دلالی برچیده و سود حاصل از فروش خودرو نصیب تولیدکننده شود. بورسی شدن خودرو مخالفان و موافقان بسیاری دارد. مخالفان معتقدند خودرو بورسی بیشتر به‌نفع دولت است و مردم در این موضوع نفعی ندارند. 
دسته‌ای دیگر از مخالفان، کارشناسان بورس کالای ایران هستند که به صمت گفتند، از تصویب این طرح راضی نیستیم، چراکه گرانی خودرو در نهایت به‌نام بورس کالای ایران ثبت خواهد شد. در مقابل موافقان اجرای این طرح معتقدند با بورسی شدن خودرو، معاملات شفاف‌شده و بساط دلالی در این بازار برچیده می‌شود. در ادامه به تشریح دلایل موافقان و مخالفان این طرح می‌پردازیم.

موضوع پیچیده‌تر می‌شود


یکی از مخالفان بورسی شدن خودرو فربد زاوه، از کارشناسان حوزه خودرو است. وی در گفت‌وگو با صمت گفت: خرید یک خودرو در بورس، شدنی نیست. کجای دنیا خودرو در بورس خرید و فروش می‌شود که ما در ایران بخواهیم آن را تجربه کنیم. چرا برای رفع یک مشکل آن را پیچیده‌تر می‌کنیم. در این سوءمدیریت‌ها مردم بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

 او افزود: قیمت خودرو در بازار در حال تعیین شدن است و در این‌باره باید اجازه داد تولید رقابتی، واردات آزاد و بازار از انحصار خارج شود. خودرو را وارد بورس کنیم که چه اتفاقی بیفتد؟ جز این است که روند کار پیچیده‌تر می‌شود و فردی که یک خودرو می‌خواهد باید وارد بورس شده و کد کارگزاری دریافت کند و برای آن هزینه مازاد بپردازد؛ علاوه‌بر این، برای سایر روندهای بورس، باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت شود. چرا باید مسائل را پیچیده‌تر کنیم؟ عرضه یک محصول در بورس زمانی معنا دارد که نگران کشف قیمت هستیم. زمانی قیمت در بازار کشف شده و همه با همان قیمت محصول را خریداری می‌کنند، بردن آن محصول به بورس چه مزیتی دارد؟ این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه با توجه به اتفاقاتی که در اقتصاد کشور در حال رخ دادن است، بعید نیست خودرو ۱۵۰ میلیون تومانی امسال در کمتر از ۲ سال به ۵۰۰ میلیون تومان هم برسد، گفت: با این وضعیت، تفاوتی بین مکانیسم بورس و فروش آزاد در بازار نیست، جز اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌خواهد، بپذیرد که نرخ را نباید آنها تعیین کنند و این بازار است که نرخ کالاها را تعیین می‌کند. اگر این اصل را نپذیریم موضوع پیچیده‌تر می‌شود که حاکی از زمینه‌سازی برای بروز فساد است.

 زاوه گفت: این قیمت دستوری در مبدا باعث ادامه زیان خودروساز و درعین حال، قیمت آزاد در مقصد بازار سبب کاهش خرید از شرکت‌ها می‌شود. وی درباره احتمال کاهش قیمت خودرو بعد از ورود به بورس کالا گفت: بورسی شدن به‌طور مستقیم تاثیری در قیمت معاملات بازار ندارد و اگر قیمت در بورس دستکاری نشود، به عدد شناور بازار آزاد خواهد رسید. اما چون قیمت عرضه کارخانه بالا می‌رود و پیش‌تر چند صد هزار خودرو با قیمت دستوری عرضه شده، ممکن است فاصله فروش قیمت دست دوم و بورس زیاد شود و در نهایت انگیزه خرید از خودروساز را کاهش دهد و فروش روز خودروساز را متوقف کند. قیمت‌های جدید اگر به مشتریانی که به پروپاگاندای دولتی در سال گذشته اعتماد کرده‌اند و در صف پیش‌خرید هستند، تسری پیدا کند، علاوه‌بر کاهش شدید تقاضای جدید، موج انصراف ایجاد خواهد کرد که در این حالت شرکت‌ها امکان تسویه‌بدهی‌های سنگین خود را به مشتری نخواهند داشت.

تولیدکننده قیمت را تعیین کند


سیدحسین بحرینیان، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور از دیگر مخالفان عرضه خودرو به بورس است که به صمت گفت: قابل درک نیست که چرا خودرو باید در بورس عرضه شود. من مخالف این امر هستم. البته زمانی که مولفه‌های تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌شده براساس اصول و نظام درستی نباشد، صنعتگران حوزه خودرو دیگر چاره‌ای ندارند جز اینکه این پیشنهاد را ارائه دهند. او افزود: در قوه مجریه و در سطح جامعه هیچ توجهی به این موضوع که خودرو محصولی از زیرشاخه‌های گوناگون بوده که روزانه قیمت‌شان در حال تغییر است، نمی‌شود. مثال بارز آن نرخ مواد پتروشیمی، ارز، فولاد، مس و... است. وقتی در این‌باره درکی وجود ندارد، چاره‌ای نداریم جز اینکه بخواهیم خودرو هم در بورس عرضه شود و همان‌طور که قیمت ورق فولاد در بورس تعیین می‌شود و در حال افزایش است، خودرو هم همین‌گونه باشد. بحرینیان در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان به این سادگی گفت عرضه خودرو در بورس خوب است یا خیر، گفت: اساسا من مخالف این موضوع هستم، زیرا تعیین قیمت محصول خودروساز باید دست خودش باشد. در جهان مرسوم نیست که قیمت خودرو را نهادی غیر از تولیدکننده تعیین کند. این فعال صنعت قطعه ادامه داد: خودرو به بورس برود، خطر تکرار خرید کدملی(کد بورسی) ممکن است تکرار شود. ما به‌دنبال حل مشکلات به شکل سطحی هستیم که پاسخ نمی‌دهد.

معاملات شفاف می‌شود


برخی از کارشناسان هم موافق بورسی شدن خودرو هستند و در این‌باره ولید هلالات یکی از کارشناسان حوزه بورس در پاسخ به این پرسش صمت که آیا ارائه خودرو در بورس به ساماندهی بازار خودرو کمک می‌کند، گفت: هر بحرانی فقط یک دلیل ندارد؛ بنابراین شرایطی که در بازار خودرو حاکم شده فقط به یک دلیل و عامل برنمی‌گردد. برای ساماندهی این بازار نخست باید روش‌های فروش تغییر کند و اصلاح شود. وی افزود: هیچ کشوری حجم تقاضایی که ما در بازار خودرو داریم را ندارد و این فقط به تفاوت نرخ کارخانه و بازار برمی‌گردد و به‌نوعی سفته‌بازی را در این بازار افزایش داده است. او معتقد است با ارائه خودرو در بورس، بازار خودرو منطقی می‌شود، زیرا درحال‌حاضر تقاضایی که برای خودرو وجود دارد نوعی امتحان شانس و برنده شدن از سوی مصرف‌کنندگان غیرواقعی است اما اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود قابلیت ردگیری بهتری دارد. اینکه چه کسی آن را خریداری کرده و روند نرخ تمام‌شده کالا چگونه است.

هلالات در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که خریدار مصرف‌کننده نهایی باشد، گفت: اگر این اختلاف نرخ وجود نداشته باشد و خودرو به نرخ روز عرضه شود، فضایی برای سفته‌بازی و سودجویی باقی نمی‌ماند. در واقع نرخ خودرو نباید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری در این کالای سرمایه‌ای-مصرفی برای کسی صرفه‌اقتصادی داشته باشد. این کارشناس حوزه بورس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه ضمانتی وجود دارد نرخ خودرو در بورس بالاتر از نرخ فعلی آن در بازار نباشد، گفت: بورس دارای نظام مشخصی است و تمام اطلاعات به‌درستی درج می‌شود. به‌عنوان مثال، مشخص است در سال ۹۷ چند نفر و چه افرادی فولاد خریداری کرده‌ و آن را برای چه فعالیتی مورد استفاده قرار داده‌اند. در بازار بورس نرخ اهمیت ندارد ممکن است نرخ خودرو در بازار سرمایه دو برابر شود اما خریدوفروش آن قابل ردیابی است و می‌توان اطلاعات و داده‌ها این حوزه را جمع‌آوری کرد. در نتیجه خریداران رصد می‌شوند و در ادامه می‌توان نواقص را اصلاح کرد.

نیاز مشتری‌ حلقه گمشده تولید خودرو

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت معتقد است، درحال‌حاضر بین تولید خودرو در کشور و تقاضا تعادل وجود ندارد. عامل حیاتی برای ورود یک کالا به بورس، میزان نیاز و عرضه است، درحالی‌که تقاضا از عرضه پیشی گرفته است چطور می‌توان خودرو را در بورس عرضه کرد. آرمان خالقی، در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری و انحصاری بودن صنعت خودرو از عواملی است که خودرو را از کالای مصرفی بادوام در ایران به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده‌است. انحصاری بودن تنوع خودرو را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده است و به‌جای اینکه حق با مشتری باشد، مشتری باید هر آنچه را شرکت‌های خودروسازی تولید می‌کند، بپذیرد. متقاضی خرید خودرو تمام خصوصیات خودرو موردنظر از رنگ تا امکاناتی که مدنظر دارد را فهرست و به خودروساز اعلام کرده و خودرو به سلیقه مشتری آماده می‌شود. 

در همین حال، یکی از کارشناسان بازار خودرو در آلمان نیز در گفت‌وگو با صمت به این نکته اشاره دارد که شهروندان آلمانی به‌راحتی و با حقوق یک تا ۳ ماه خود می‌توانند یک خودرو باکیفیت خریداری کنند، اما خرید خودرو ارزان تازه آغاز پرداخت هزینه است. دولت دو نوع مالیات از صاحب خودرو اخذ می‌کند. به‌دلیل مالیات سنگین و گرانی سوخت بسیاری از دانشجویان، کارمندان سطح متوسط تن به خرید خودرو نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. وی افزود: رقابت برای جذب مشتری خودرو در آلمان و کشورهای اروپایی بسیار سنگین است و سعی می‌شود خودرو براساس نیاز و سلیقه مشتری تولید شود.


تفاوت «صنعت» و «بازار» در یک طرح 


مهدی دادفر یکی از کارشناسان صنعت خودرو که جزو نخستین کارشناسان در تدوین طرح اولیه ساماندهی بازار خودرو بوده، به نکات مهمی در زمینه دو کلمه «بازار» و «صنعت» در نام‌گذاری این طرح اشاره می‌کند. وی درباره چرایی تغییر و تحولات بسیار این طرح به صمت گفت: طرح اولیه بیش از ۵ بار ویرایش شد. این طرح با اتکا بر یافته‌های تحقیق و تفحص قبلی مجلس شورای اسلامی(مجلس نهم) و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در کنار نظر استادان و دانشگاهیان، پایه‌ریزی شده و در واقع مبنای کار با هم‌اندیشی شکل گرفت. 

وی در توضیح بیشتر درباره این طرح اظهارکرد: ارائه‌دهنده ایده و تبیین‌کننده طرح، بهرام پارسایی یکی از نمایندگان مجلس نهم شورای اسلامی بود. در نام‌گذاری طرح، این موضوع مطرح شد که هر زمان سخن از« صنعت خودرو» به میان می‌آید، نوعی حالت تدافعی ایجاد می‌شود و برخی اجازه نمی‌دهند طرح موردنظر در مسیر طبیعی حرکت کند و به تصویب برسد. به این ترتیب، این افراد در روند مصوبات با توجه به خواسته‌های خود تاثیرگذار هستند. او ادامه داد: از این‌رو، پیشنهاد شد این طرح از نگاه تقاضا و بازار پی‌ریزی و با اصلاح طرح اولیه در نهایت طرح «ساماندهی بازار خودرو» ارائه شود. قرار بر این شد تبصره‌های قانونی آن نیز با دیدگاه کاملا مردمی و لحاظ کردن منافع ملی کشور، تدوین شود. این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در این طرح مقرر شد صنعت خودرو مورد خطاب مستقیم قرار نگیرد و اصل بر این باشد که مردم چه می‌خواهند، نیاز و صلاح جامعه چیست و بر این اساس موضوع‌های مربوط در این رویکرد، قانون شود و در نهایت، برای رسیدن به نتیجه با این نوع نگاه، طرح نام‌گذاری شد. دادفر با بیان اینکه خواسته‌های مردم درباره خودرو و شاخص‌های آن به‌لحاظ کیفیت و نرخ مشخص است، گفت: در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و واردکننده باید در مسیری حرکت کنند که خواست مردم محقق شود. او یادآور شد: به‌عنوان نمونه، وقتی مردم خودرو ارزان ‌می‌خواهند لازم است صورت‌های مالی واقعی و شفاف شود یا اگر خواهان خودروهایی با کیفیت بالاتر هستند باید سازمان ملی استاندارد هر ۶ ماه یک بار خودروها را به‌روز کرده و با ارسال نامه به پلیس راهور اعلام کند، کدام خودروها شماره‌(پلاک)‌گذاری نشود. 


جزییات ورود خودرو به بورس کالا 


مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا با بیان اینکه فروش خودرو در بورس کالا باعث شفافیت نرخ می‌شود، گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود، تولید افزایش می‌یابد و خودروساز از زیاندهی خارج می‌شود. به‌گزارش صداوسیما، جواد فلاح با بیان این مطلب افزود: همه افرادی که گواهینامه دارند می‌تواند در سال از هر خودرو فقط یک مدل خریداری کنند و اشخاص حقوقی هم در صورتی اجازه خرید دارند که برای خودرو، خریدار حقیقی وجود نداشته باشد. فلاح با بیان اینکه قیمت‌ها در بورس کالا بستگی به شرایط عرضه و تقاضا دارد، گفت: در طرح نمایندگان مجلس، مشوق‌هایی برای خودروساز در نظر گرفته شده که این موضوع باعث افزایش تولید خودرو در کشور می‌شود. وی ادامه داد: پس از درج نرخ در تابلو، خریداران می‌توانند رقابت کنند که به‌طور قطع، این نرخ با نرخ پایه اختلاف دارد. علاوه‌بر اینکه ۲۰ درصد منابعی که از طرح ایجاد می‌شود در اختیار دولت قرار می‌گیرد و مابه‌التفاوت این نرخ پایه و معاملات، به ارتقای صنعت خودرو و حمل‌ونقل اختصاص می‌یابد. مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا، گفت: زمانی‌که عرضه خودرو در بورس انجام شود منابعی مانند ارائه وام قرض‌الحسنه به خودروساز اختصاص می‌یابد که این امر باعث کاهش هزینه خودرو می‌شود. وی افزود: در کشور تقاضای خودرو به دو صورت است، تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌گذاری؛ در این شرایط، با ۲ نوع نرخ مواجه هستیم و این موضوع باعث سفته‌بازی در بازار می‌شود. عرضه خودرو در بورس باعث شفاف‌سازی نرخ می‌شود و قیمتی که در تابلو است، قابل اتکاست. فلاح همچنین درباره مزایایی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: براساس گزارش صورت‌های مالی، خودروسازها ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تولید دارند که این زیان انباشته را سهامدار پرداخت می‌کنند در صورتی‌که اگر در بورس عرضه شود تولید افزایش می‌یابد و خودروساز از زیاندهی خارج می‌شود.

 


چاپ